נשארים בבית: כללי זהב לגיל השלישי

זמן קריאה: 5 דקות
|
25 במרץ 2020

כולנו מתמודדים עם ימים שלא הכרנו קודם, אשר מאלצים אותנו להתרגל למציאות זמנית אחרת, ובגיל השלישי המציאות הזאת מביאה איתה גם אתגרים נוספים

שוחחנו עם ד"ר זוריאן רדומיסלסקי, האחראי על גריאטריה במכבי שירותי בריאות שנתן עצות ששוות זהב לאוכלוסיית הגיל השלישי ולבני המשפחה בימי הבידוד

 

רפואה מונעת – נשארים בבית

לפני הכל הדבר החשוב ביותר הוא להבין שבגיל השלישי אנחנו פגיעים יותר, ולכן עלינו לנקוט במשנה זהירות, להימנע מסיכונים מיותרים וכמובן, ליישם את הנחיות משרד הבריאות, שזה אומר פשוט לא לצאת מהבית בימים האלה ולהימנע ממגע עם אחרים.

 

בקשת עזרה

לחלקנו קל לבקש עזרה, לאחרים פחות, אבל זה הזמן להתגבר על מחסום הבושה ולהיעזר בסביבה לביצוע פעולות המצריכות יציאה מן הבית, כמו קניית מזון ותרופות.
בנוסף על בני משפחה, והסביבה הקרובה, קיימים היום מגוון שירותים שניתנים באופן דיגיטלי או באמצעות הטלפון החל משירותי משלוחים ועד ייעוץ טלפוני עם רופאים, בקשות מרשמים וכו'.

 

מונעים נפילות

תמיד חשוב להימנע מנפילות, אבל בתקופה הזאת זה חשוב אפילו יותר, כדי שנזדקק כמה שפחות לשירותי הרפואה בימים האלה.
אז מה אפשר לעשות? להיזהר בעת ירידה ועלייה במדרגות, להתרגל לקום לאט מהמיטה או מהכיסא כדי להימנע מסחרחורת או אבדן שיווי משקל ולא לשכוח להסיר את משקפי הקריאה לפני שמתחילים בתנועה.

בנוסף חשוב להתאים את הבית לצרכים שלנו שזה דבר שתמיד כדאי להקפיד  עליו, אבל עכשיו חשוב מתמיד, אז הנה כמה כללי אצבע:

  • מפנים את הרצפה מחפצים, חוטי חשמל/טלפון, ושטיחים שניתן להיתקל בהם
  • ממקמים חפצים שימושיים כמו כלי מטבח, מוצרי היגיינה וכו' בהישג יד ובמקום שיש אליו גישה נוחה ובטוחה
  • מקפידים שהטלפון יהיה תמיד נגיש כדי שלא נקום אליו במהירות וכדי שבמידת הצורך נוכל להגיע אליו גם במקרה חרום, אם יש ברשותכם צמיד עם לחצן מצוקה רצוי לענוד אותו על הזרוע
  • מקפידים לסגור מגירות ודלתות של ארונות כדי שלא ניתקל בהם בטעות
  • מקפידים על תאורה חזקה, אך לא מסנוורת ועל מנורה ליד המיטה בהישג יד
  • בלילה משאירים תאורה בשירותים ובמעבר מחדר השינה לשירותים,ודואגים שהוא יהיה פנוי ונגיש בקלות

שומרים על אורח חיים בריא

איננו יודעים כמה זמן התקופה הזאת עומדת להימשך, וחשוב שנדאג לבריאות שלנו בתקופה זו, הן הפיזית והן הנפשית והמנטלית, הנה כמה עקרונות שיעזרו לנו לעשות זאת בתחומי הבריאות השונים:

שומרים על תזונה

במיוחד בימים האלה, דואגים לשגרה בריאה של אוכל, מקפידים על תזונה מגוונת מכל קבוצות המזון (דגנים, קטניות, ירקות ופירות, דגים, עוף, ביצים, ומוצרי חלב) ולא "מדלגים" על ארוחות, כדי שלא להגיע לחולשה או סחרחורת.
שותים כ- 8 כוסות מים ביום ונמנעים משתיית משקאות אלכוהוליים.

שומרים על תנועה

מאחר שאנו נמצאים בבית כל היום, חשוב להיות בתנועה בתוך הבית, שמירה על פעילות גופנית חשובה לגוף, ולא פחות לראש ולנפש. מטבע הדברים אנחנו יותר מוגבלים בימים אלה, אך יש דברים שניתן לעשות כמו תרגילים לטיפוח שיווי המשקל  שחשובים לתנועה וגם למניעת נפילות, אפשר גם ללכת במקום למשל או לעלות ולרדת במדרגות, כמובן בזהירות.

 

שומרים על המוח

חשוב לשמור על הראש לא פחות מאשר על הגוף, פעילות קוגניטיבית כמו קריאה, פתירת תשחצים, אפילו צפייה בסדרה, כל אלה חשובים לשימור המצב הקוגניטיבי שלנו, מה שיסייע לנו לעבור את התקופה הזאת בהצלחה רבה יותר. בנוסף קיימים משחקי מחשב ואפליקציות לפיתוח הקוגניציה  שמומלץ לעשות בהם שימוש.

שומרים על קשר

לא פחות משמירה על עצמנו, חשוב שנשמור על הקשר שלנו עם הסביבה, לשם כך יש לוודא שיש לנו גישה לטלפון, למחשב, ושקיים חיבור לרשתות חברתיות לצורך שמירה על קשר. חשוב לא פחות, כדי שנוכל לתקשר עם הסביבה, להתאים משקפי קריאה ולדאוג למכשיר שמיעה ולסוללות שלו במידת הצורך.

שומרים על הגיינה

מקפידים לשטוף ידיים ולהשתמש בג'ל לחיטוי, במיוחד במקרה של הגעת מוצרים מבחוץ.

 

דואגים לסיעודיים

מי שמוגדר כסיעודי זכאי להספקת מוצרי ספיגה, ולכפתור מצוקה בהתאם לחוק הסיעוד.
יש לדאוג להדרכת המטפל/ת הסיעודיים בכל נושא הבידוד ולעדכן אותו בההנחיות הרלוונטיות למצב.
יש לוודא שהמטפל דואג לשמור על ההנחיות ובכלל זה שמירה על כללי הבידוד וההגיינה, שימוש באלכוג'ל או ספטול/ספטאדין. כמו כן חשוב בתקופה זו לדאוג לגרויים קוגניטיביים כמה שאפשר, אם באמצעות שיחות עם המשפחה, באמצעות משחקים מתאימים, קריאה וכו'.

 

מקווים לימים של בריאות

להנחיות אגף הסיעוד של המוסד לביטוח לאומי >>

למידע נוסף על הימנעות מנפילות לחצו כאן >>

למידע נוסף על שימור תפקוד קוגניטיבי >>