כוחו של הנמנום

זמן קריאה: 3 דקות
|
5 באפר 2012

העייפות מכריעה את הגוף? העיניים כבדות? קפה אינו בהכרח הבחירה הטובה להתעורר: נמנום קצר יקפיץ לא רק את רמת הפעילות שלכם, אלא גם את יכולת הזיכרון, הכישורים הקוגניטיביים והיצירתיות.

כך למשל מספרת בעלת הבלוג בנושאי בריאות קונסטנס ויילד, שתנומות קצרות מסייעות לה לטעון את עצמה מחדש, בעיקר אם היא עוצמת את העיניים מיד אחרי ארוחת הצהריים. בתור אמא עובדת נאלצת ויילד, מנהלת שיווק בת 58 מקליפורניה, ללהטט בין אילוצי לוח הזמנים הצפוף שלה. היא קמה מהמיטה בכל יום בשש בבוקר ומשתדלת לחזור אליה עד עשר וחצי בלילה. לא אחת, אירועים בלתי מתוכננים והפתעות דוחים את שעת השינה שלה. "אני כבר לא בגיל שאפשר לעשות לילות לבנים, או להסתפק בשש שעות שינה בלי שזה ישפיע עלי" היא אומרת.

כדי להילחם בעייפות ולהישאר בשליטה גם בעבודה וגם בבית, ווילד הפכה את הנמנום הקצר והחזק לחלק בלתי נפרד מהשגרה שלה.

אם אינכם מצליחים לפנות עוד זמן לשינה בלילה, נמנום באמצע היום עשוי להיות אחת הדרכים כדי לטפל במחסור בשינה, אומרת ד"ר שרה מדניק, מרצה לפסיכיאטריה באוניברסיטת קליפורניה בסן-דייגו. "נמנום של 15-20 דקות יכול לעשות לך פלאים", היא אומרת. "אתה מאתחל את המערכת ומקבל פרץ של ערנות ומשפר את הביצועים המוטורים. זה מה שרוב האנשים באמת צריכים כדי להימנע מישנוניות".

משך התנומה ואיכות השינה הם הפרמטרים הקובעים מה ירוויח המוח מהשינה הקצרה. תנומה חזקה של 20 דקות, שנקראת לעיתים "נמנום מדרגה שנייה" טובה לשיפור הערנות ולכישורים של למידה מוטורית, כמו הקלדה או נגינה בפסנתר.

מחקרים מלמדים שנמנומים ארוכים יותר מסייעים בשיפור הזיכרון ומחזקים את היצירתיות. שינה בגל-אטי, כלומר נמנום של חצי שעה עד שעה, טובה לשיפור יכולות של קבלת החלטות, כמו שינון מילים או שליפה מהזיכרון של הוראות. לשלב השינה הקרוי "תנועת עין מהירה" (REM), שמגיע בדרך כלל בין שעה לשעה וחצי לתוך השינה, יש תפקיד מפתח ביצירת חיבורים חדשים במוח, ולכן מסייע בפתרון בעיות יצירתיות.

האם נמנום טוב מהתרעננות עם כוס קפה? חד משמעית כן, עונה ד"ר מדניק, משום שהקפאין עלול לפגוע בביצועי הזיכרון. אתה מרגיש יותר תזזיתי, אבל נוטה יותר לטעויות.

"אם אני לא מצליחה לנמנם, אז בסוף שבוע אני עצבנית ולא מפוקסת", אומרת ווילד. "בשבילי, התנומה הזאת מחזירה לי את רמת האנרגיה שלי".

נמנום קבוע בכל יום עשוי להפחית את הלחץ, ואפילו להוריד את הסיכון למחלות לב, כך על פי מחקר של בית הספר לבריאות הציבור בהרווארד ובית הספר לרפואה של אוניברסיטת אתונה. ד"ר מדניק מציע מספר טיפים, שיסייעו להוציא את המקסימום מהנמנום:

תהיו מסודרים: שמרו על שעות קבועות לנמנום. הזמן הטוב ביותר הוא באמצע היום, בין אחת לשלוש בצהריים.

תעשו את זה קצר: כוונו את השעון המעורר לשלושים דקות, או אפילו פחות, אם אתם לא רוצים לקום מטושטשים.

שימרו על חום הגוף: אחסנו שמיכה בסביבתכם, חום הגוף יורד כשישנים.

מקור: http://www.webmd.com/balance/features/the-secret-and-surprising-power-of-naps