חומר למחשבה: חודש חידות ההיגיון העולמי

זמן קריאה: 1
|
25 בינו' 2019

אישה במבט מהורהר עם נורות מאוירות בגיר מסביבה

מדוע חשוב לגרות את המוח ולשנות הרגלים? לכבוד חודש חידות ההיגיון העולמי, יפעת סבג, מנהלת מכון ריפוי בעיסוק בשיקום יום ומומחית בשיקום נוירולוגי קוגניטיבי, מסבירה כיצד נשמור על יכולות מוחיות וריכוז לאורך זמן באמצעות אימון ותרגול המוח

אתגר, למידה וחדשנות הינם מרכיבים חיוניים לגירוי המוח ולהקניית הרגלים חדשים. המוח, כמו הגוף שלנו, זקוק לתרגול על מנת לשמור על כושרו ונפחו. מחקרים שונים שהתפרסמו במהלך השנים, ביקשו לבדוק האם יש קשר בין אימון מוחי לבין שיפור יכולות מוחיות, והמסקנות אינן חד משמעיות.

לתרגול המוחי תרומות רבות

יפעת סבג, מנהלת מכון ריפוי בעיסוק ומומחית בשיקום נוירולוגי קוגניטיבי, מסבירה כי בפועל ניתן לראות תמורות רבות לאימון מוחי. חשיפה לאתגר מותאם "just the right challenge" והתנסות במגוון חידות, משחקי חשיבה ותוכנות ממוחשבות ייעודיות, יתרמו ללמידת אסטרטגיות ולפיתוח יכולות מוחיות כמו: קשב, מהירות עיבוד מידע, תפיסה חזותית ומרחבית, זיכרון עבודה ותפקודים ניהוליים (תכנון ובקרה, גמישות חשיבתית, מהירות עיבוד מידע וארגון מידע).

חשוב להדגיש כי ההבדל בין התנסות חופשית לבין התנסות בתיווך הינה משמעותית וחיונית להפיכתו של אימון זה להרגל. לעיתים בחירה לא נכונה או התנסות ללא הצלחה בעבר, יכולה להוביל להכללה "אינני אוהב חידות ו/או אני גרוע בחשיבה מחוץ לקופסא". התיווך למסוגלות והקניית דרכים לפתרון יכולים להוות קרש קפיצה למסוגלות ולחוויית הצלחה, שימור האימון והפיכתו להרגל.

 כיצד נשמור על יכולות "מוחיות" לאורך זמן?

היכולת של המוח שלנו לשמר ולשפר יכולות מוחיות לאורך זמן תלויה במספר גורמים:

  1. פניות: אדם מוטרד, עייף או כאוב יתקשה להתרכז בביצוע חידות/משחקי חשיבה.
  2. עניין: בחירה לא מעניינת תגרום לוויתור מהיר ולהימנעות.
  3. רמת אתגר מתאימה: מומלץ כי החידות, משחקי החשיבה והתוכנות הייעודיות לאימון המוחי יהיו מדורגות, וישתייכו לתחום שאותו היינו מעוניינים לשפר או לאתגר. ניתן לבחור אתגר מרחבי ולא שפתי ולהיפך, להתקדם לאט ולא למהר לקשה ביותר. ההבנייה ההדרגתית חשובה ללמידה ולהעשרת תחום ההסקה הלוגי.
  4. סביבה אנושית ופיזית המקדמת למידה, התנסות וחוויה: יש אנשים שיתרכזו יותר כאשר ברקע תהיה מוסיקה מרגיעה ויש שיעדיפו חדר שקט. יש שיעדיפו לתרגל בקבוצה, היות והמרכיב התחרותי מניע ומהווה גורם מוטיבציוני עבורם ויש שיעדיפו לתרגל לבדם.
  5. הצלחה: חוויית הצלחה מקדמת התנסות נוספת, ותורמת לתחושת מסוגלות והעצמה.

סדנאות אימון מוחי במכבי

מכבי מציעה מגוון סדנאות אימון מוחי במסגרת מכוני הריפוי בעיסוק, ובמסגרת מכוני השיקום למטופלים אשר נזקקים להתערבות קוגניטיבית לאחר חבלה טראומטית, מחלה נרכשת או פרוגרסיבית. בנוסף, מטופלים הפונים בעקבות ירידה תפקודית ומתלוננים על ליקויים בזיכרון ובריכוז, יתקבלו במסגרת מכוני הריפוי בעיסוק/מרפאות גריאטריות להערכה קצרה והדרכה לאימון קוגניטיבי מתאים במטרה לשמר ולשפר יכולות אלו. כמו כן, מתקיימות קבוצות זיכרון הניתנות במסגרת קידום בריאות.

לפירוט על סדנאות האימון המוחי במכבי >>