מחקר חדש: אכילת יתר מעלה את הסיכון לבעיות זיכרון

אנשים מבוגרים שאכלו בין 2,100 ל-6,000 קלוריות מידי יום היו בסיכון גבוה פי שניים לפתח בעיות זיכרון. במחקר נמצא, שככל שהנבדקים ניזונו מכמות גדולה יותר של קלוריות כך עלה הסיכון שלהם לליקוי קוגניטיבי מתון (השם המקצועי לאובדן זיכרון קל: MCI).

אנשים הסובלים ב-MCIמפתחים קושי בזיכרון האירועים האחרונים וקושי באחסון מידע חדשונמצאים בסיכון מוגבר לפתח דמנציה. כמו כן הם עלולים לסבול מבעיות בתפקודים האחרים של המוח.

המחקר כלל יותר מ-1,200 נבדקים בגילאים 70 עד 89, מתוכם 163 הראו סימנים של MCI. כל המשתתפים במחקר מילאו שאלון ובו נתבקשו בין השאר לפרט את הרגלי התזונה שלהם בשנה החולפת. שליש מבין הנבדקים במחקר ניזונו מ-600 עד 1,526 קלוריות ליום, שליש ניזונו מ1,526 עד 2,143 קלוריות ליום ושליש ניזונו מ2,143 עד 6,000 קלוריות ליום. במסגרת המחקר נלקחו בחשבון גורמים נוספים כגיל, מין, רמת השכלה, היסטוריה של שבץודיכאון.

תוצאות המחקר גילו, שנבדקים שניזונו מהכמות הגדולה ביותר של הקלוריות ליום, הכפילו את הסיכון לחלות ב-MCI.

"הממצאים תואמים למה שידוע לנו על גורמי סיכון למחלת האלצהיימר באמצע החיים", אמר פרופסור סם גנדי, מנהל שותף במרכז הר סיני לחקר מחלת האלצהיימר בניו יורק. "אנחנו יודעים, שהשמנָת-יתר מעלה את הסיכון למחלת האלצהיימר ואנחנו יודעים שהגבלת קלוריות מורידה את הסיכון למחלת האלצהיימר. כך שנושא אכילת היתר עולה בקנה אחד".

פרופסור דוד לוונשטיין מסכים. "המחקרים מראים יותר ויותר, כי כל דבר שהוא בריא ללב הוא גם בריא למוח. כשאנשים אוכלים יותר מדי עלולים להיות סיבוכים והסיכון לשבץ, סוכרת,ומחלת האלצהיימר עולה". לוונשטיין הוא פרופסור לפסיכיאטריהומדעי ההתנהגות בבית הספר לרפואה באוניברסיטת מיאמי מילר.

לוונשטיין ממליץ לרסן את מספר הקלוריות ולקיים פעילות גופנית על בסיס קבוע. "ככל שתאכלו יותר מאכלים מזינים במקום קלוריות ריקות, הסיכון למחלות מח ולב יפחת משמעותית" הוא אומר.

דר מארק ל.גורדון, ראש מחלקת נוירולוגיה בבית החולים הילסייד צוקר בגלן-אוקס שבניו יורק, אומר, שהמחקר החדש לא יכול להגיד לנו האם אכילת יתר גורמת לבעיות זיכרון. לדבריו ייתכן שבעיות הזיכרון הן דווקא אלה שגורמות לנו לאכול יותר מדי. לטענתו המסקנהשקוראת להגבלת קלוריות אינה מוצדקת ובכדי להגיע להקשרים אלו יש עוד כברת דרך לעשות.

ד"ר כריסטיןטנגנרי, מרצָה לתזונה קלינית במרכז הרפואי של אוניברסיטת רָש בשיקגו אומרת, שאנשים בשנות ה-70 וה-80 לחייהם לא צריכים לצרוך מעל 2,100 קלוריות ליום. עוד היא אומרת, שכל מי שצורךכמות גבוהה זו של קלוריות נמצא בסיכון למחלות רבות.

ממצאים אלו הוצגו בכנס רפואי והם נחשבים ראשוניים וטרם פורסמו בכתב עת רפואי.

מקור: http://www.webmd.com/alzheimers/news/20120210/overeating-may-raise-risk-memory-problems