הנחיות תזונה לתסמונת שחלה פוליציסטית

זמן קריאה: 5 דקות
|
14 במרץ 2021

המלצות תזונה

מהי תסמונת השחלה הפוליציסטית וכיצד ניתן להקל על תופעות הלוואי שלה באמצעות תזונה? אילנית (ילנה) סנדרוביץ דיאטנית קלינית במכון בריאות האישה בראשל"צ ריכזה המלצות

 

מה היא תסמונת השחלה הפוליציסטית?

תסמונת השחלה הפוליציסטית(PCOS- polycystic ovary syndrome) היא הפרעה הורמונלית הקיימת אצל כ-10-15% מהנשים בגיל הפוריות (רבות מהן אינן מאובחנות), ומאופיינת בעודף הורמונים אנדרוגניים (הורמונים זכריים) ובעמידות לאינסולין.
אינסולין הוא הורמון האחראי על כניסת סוכר (גלוקוז) לתאי הגוף, ובמצב של עמידות לאינסולין ישנה עלייה ברמות האינסולין (היפראינסולינמיה) הגורמת לעלייה בהורמונים הזכריים המשפיעים בין היתר על תפקוד השחלה וגורמים לה לייצר ציסטות (שקיקים סגורים המלאים בנוזל או מוצקים למחצה), וכן שיעור יתר, התקרחות, אקנה והשמנה (עם נטייה להשמנה בטנית).

חשוב להבדיל בין מצב של שחלות פוליציסטיות בלבד (ריבוי ציסטות בשחלות אותן ניתן לראות בבדיקת אולטרסאונד) שכשלעצמו אינו מאבחן את התסמונת ויכול להתקיים ללא קשר אליה, לבין תסמונת השחלות הפוליציסטיות.

 

כיצד מאבחנים?

אבחון תסמונת שחלה פוליציסטית נעשה ע"י רופא/ה, בנוכחות 2 מתוך 3 הסימפטומים הבאים:

1. חסר ביוץ ו/או אי סדירות בווסת (פחות מפעם ב-35 ימים).
2. עודף בהורמונים אנדרוגניים שיכול להתבטא בשיעור יתר, אקנה, התקרחות, או רמות מוגברות של טסטוסטרון והורמונים אנדרוגניים בבדיקות מעבדה.
3. ריבוי זקיקים בשחלות (מבנה פוליציסטי) בבדיקת אולטרסאונד.

 

כיצד שינויי תזונה יכולים לסייע בטיפול בשחלות פוליציסטיות?

קו הטיפול הראשון בשחלות פוליציסטיות הוא שינוי תזונתי.
בנשים הסובלות מעודף משקל, ירידה של 5-10% ממשקלן יכולה להוביל לשיפור משמעותי בתפקוד ההורמונלי, ברמות הסוכר ובביוץ, וכן להוביל לשיפור בתסמינים כגון אקנה ושיעור יתר.
נשים במשקל תקין אינן צריכות לרדת במשקל אך גם עבורן שינוי תזונתי ותוספת פעילות גופנית יכולים לשפר משמעותית את מצב הסימפטומים בעקבות שיפור בתנגודת לאינסולין.
בנוסף, טיפול תרופתי מותאם אישית ע"י רופא הנשים במידת הצורך.

 

המלצות תזונה לנשים עם שחלות פוליציסטיות:

1. הפחיתו פחמימות פשוטות: כגון סוכר לבן, דבש, סילאן, ממתקים, שתייה מתוקה, קמח לבן, מאפים, דגני בוקר, חטיפים והעדיפו פחמימות מורכבות מלאות כגון קטניות, בטטות, דגנים ממלאים, ירקות וכן 2-3 פירות ליום.
2. עקבו אחרי התזונה הים תיכונית: הכוללת דגים, עוף, ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים, שמן זית וזיתים, מוצרי חלב דלי שומן, אגוזים וזרעים, נמצאה כמיטיבה עם מצבים של תנגודת לאינסולין ולכן מומלצת גם עבור נשים עם שחלות פוליציסטיות (PCOS).
3. תזמנו את הארוחות: תזמון הארוחות הוא משמעותי. מחקר ישראלי מצא כי ארוחת בוקר גדולה (כ-50% מהצריכה היומית) וארוחת ערב קטנה היו בעלות השפעה מיטיבה על הרגישות לאינסולין ושיעורי הביוץ בנשים עם PCOS, לעומת המצב ההפוך בו אכלו ארוחת ערב גדולה ובבוקר ארוחה קטנה. לכן, יש יתרון לכך שארוחת הערב תהיה קלה יחסית וכי צריכת הקלוריות העיקרית תעשה בשעות הבוקר.
4. הימנעו משומן טראנס: שומן טראנס הוא שומן צמחי מוקשה המצוי במוצרים מעובדים כגון עוגיות קנויות, וופלים, בורקס, ג'חנון, מרגרינה, בצק עלים, מלאווח ומאפים מוכנים, והפחיתו כמה שיותר צריכת שומן רווי המגביר עמידות לאינסולין (שומן זה מצוי במוצרים עתירי שומן מן החי, חמאה, גבינות ובשרים שמנים). במקום, בחרו בשומן בלתי רווי כגון טחינה, שמן זית וזיתים, אבוקדו, אגוזים ושקדים וכן דגים כגון דג סלמון.
5. נסו לשלב לפחות 150 דקות של פעילות גופנית בשבוע. פעילות גופנית משפרת עמידות לאינסולין ומסייעת לירידה במשקל.

*חשוב לציין כי לא נמצא הבדל בין סוגי דיאטה שונים על מצב התסמונת, כל עוד הייתה ירידה במשקל. כלומר- החלק המשמעותי בקרב נשים הסובלות מעודף משקל הוא עצם הירידה במשקל ולא סוג הדיאטה.

הטיפול התזונתי ושינוי באורח החיים מסייעים בשיפור מצב הפוריות והתסמינים בנשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות.

ייעוץ תזונתי מותאם אישית מומלץ לכל אישה המאובחנת עם התסמונת, בכל שלב בחייה. עבורנו הדיאטניות המלוות נשים אלו, אין סיפוק גדול יותר מלראות שיפור בבדיקות הדם, לשמוע מטופלת שמספרת על הסדרת המחזור או לראות תוצאת בטא (הורמון היריון) חיובית של מטופלת בעקבות שינוי תזונתי.

בהכנת הכתבה נעזרנו באילנית (ילנה) סנדרוביץ – דיאטנית קלינית במכון בריאות האישה לישנסקי ראשל"צ, מכבי שירותי בריאות, מחוז ירושלים והשפלה.