הכתבה ששווה לכם לזכור!

זמן קריאה: 3 דקות
|
5 באוגוסט 2012

מכירים את זה שאתם שוכחים איפה שמתם את המכונית? או איך קוראים לבחור מהעבודה שפגשתם רק אתמול? או מה אכלתם שלשום בצהריים? אל דאגה, זה לא מעיד על כך שאתם סובלים מאלצהיימר – עם ההתבגרות הטבעית שלנו יש אובדן מסוים של זיכרון. אך הבנה של התהליך ומה גורם לו, מסייע להתמודד איתו בצורה אפקטיבית יותר.

תהליך הזיכרון אצל בני אדם כולל 3 שלבים עיקריים:
שלב הקידוד שבו נאגר המידע, שלב העיבוד בו מתבצע ניתוח של המידע שנאגר ושלב ההחזרה שבו המידע נשלף ונעשה בו שימוש. לאחר גיל 50 חלה ירידה ביעילות הביצוע שלתהליכים אלה, אך תופעות כאלה יכולות להופיע גם בגילאים צעירים יותר.
היכולת לזכור פרטים מושפעת המון מנחיצות המידע שנקלט (כמה הוא חיוני לכם) ומאופן קליטתו (מסודרת או חפוזה). גם לזמן שחלף מהאירוע השפעה על היכולת שלנו לזכור אותו במדויק וככל שעובר זמן רב יותר, גדל הסיכוי לשיבוש בדרך בה אנו זוכרים את אותו אירוע.
פרט לגורמים אלה, קיימים גורמים נוספים העלולים להשפיע על תפיסת המציאות והזיכרון וביניהם: ADHD, דיכאון, חוסר בויטמין B12, אלכוהוליזם, שימוש בסמים, לחץ וחרדה ועוד.

אז איך בכל זאת אפשר להתגבר על השכחה?

החדשות הטובות הן שמרבית הסיבות לשכחה הפיכות. לחץ, לדוגמא, מונע מאדם לאגור את המידע בצורה אפקטיבית וכך כשמגיע השלב בו יש צורך לשלוף אותו, איכות המידע נמוכה ומתעורר קושי לעשות בו שימוש. התמודדות עם הלחץ והפחתתו, עשויה להביא לאיסוף מידע בצורה איכותית יותר ולמנוע את אובדנו.
שמירה על כושר גופני ותזונה בריאה המכילה אנטי-אוקסידנטים מסייעת לשמירה על הזיכרון.
הנטייה לבצע מספר דברים במקביל יוצרת מעמסה על המוח וגורמת לו להשמיט פרטי מידע חשובים,עלכן מיקוד ועבודה על כל נושא בנפרד עשויה לסייע לשיפור הזיכרון.
הקפדה על שעות שינה מסודרות יכולה לעזור לזיכרון בכל שלב ובכל גיל.
שימוש בטריקים ועזרים כגון פתקים, יומנים ותזכורות אלקטרוניות וכמובן שימוש בטכניקות כמו חזרה על שמות על מנת לשנן אותם יכולות לסייע לזכור דברים.

לא כל אובדן זיכרון זמני מעיד על מחלת האלצהיימר. לאלצהיימר יש סימנים מובהקים כגון אובדן של חוויות ותקופות שלמות מהעבר ושל אנשים שהכרתם שנים, אובדן יכולות שהיו קיימות בעבר (כגון נהיגה או קריאת שעון) ושכחה של אירועים מהעבר הקרוב.

כל עוד אתם היחידים שמודאגים מהזיכרון שלכם, מצבכם טוב. הבעיה מתחילה כשסביבתכם מתחילה לדאוג, אך יש סיכוי סביר שבשלב הזה כבר לא תזכרו לדאוג בגלל זה…

לקריאה נוספת:

http://www.webmd.com/healthy-aging/guide/is-your-memory-normal