עודף משקל אצל ילדים – 10 כללי זהב לשמירה על איזון תזונתי לכל המשפחה

ריכזנו לכם כללים חשובים שכדאי לעקוב אחריהם, כדי לשמור על משקל תקין אצל ילדיכם ועל תזונה עשירה ומאוזנת

תזונה בריאה לילדים

כדאי לדעת: בישראל של 2022 אחד מכל ארבעה ילדים סובל מעודף משקל. לעודף המשקל יש בדרך כלל השפעה על מצבו הבריאותי של הילד, כמו גם משמעויות חברתיות ותפקודיות, ועידן הקורונה רק מחמיר את המצב עם השינויים הגדולים באורח החיים שלנו, שכולל מעבר מפעילות בחוץ לישיבה לאורך זמן מול המסכים בבית.

אתם ההורים נאלצים לגלות הרבה יצירתיות ואורח רוח בשגרה הזו שנכפתה עליכם. יחד עם זאת, זו האחריות שלכם, מאתגרת ככל שתהיה, לייצר סביבה בריאה לילדים – מה שאומר שמירה על הרגלי אכילה נכונים, הקפדה על פעילות גופנית שבועית וצמצום זמן מסך ככל הניתן.

אנחנו יודעים כמה זה קשה ועד כמה זה מעייף, ולכן יותר מתמיד, אנחנו כאן בשבילכם. מכבי מאפשרת לכם להצטרף ל"מכבי אקטיבי" תכנית ייחודית שמיועדת לילדים ונוער עם עודף משקל מגיל 6 ועד גיל 16 ולהוריהם, הכוללת ליווי צמוד של צוות מקצועי בהיבטים רפואיים, תזונתיים, כושר גופני ומסגרת משפחתית.

למידע על סדנאות מכבי אקטיבי >>
לאיתור דיאטנית מומחית לתזונת ילדים באזורכם >>

ועד שתצטרפו יש לנו 10 כללים שיוכלו לעזור לכם לעשות שינוי בתזונה של ילדיכם

חשוב שתבינו שהאתגר האמיתי שלכם כהורים הוא שינוי אורח החיים של המשפחה כולה, ולא רק של הילד המתמודד עם עודף המשקל, ולכן מומלץ לבחור בשניים עד שלושה יעדים מהרשימה מטה, שבהם יתבצע השינוי. כמובן שיש לבחור באלו שיש להם סיכויי הצלחה גבוהים, כי כשחווים הצלחה יש יותר מוטיבציה להמשיך בשינוי.

1. "תרימו" להם אבל אל תחמיאו על מראה גופם ואל תשקלו אותם. יסודה של כל הצלחה היא האמונה ביכולות שלכם ושל ילדיכם לעשות שינוי. עודדו וחזקו את הילד בכל הצלחה, קטנה כגדולה. התייחסו לכוח הרצון שלהם, לבריאות ולהתקדמותם בשינוי. אבל! הימנעו מלתת מחמאות או הערות הקשורות למראה הגוף שלהם. בנוסף, הימנעו משקילת הילדים כאמצעי מעקב, וכן רצוי שגם אתם תימנעו מלהישקל לידם או להעיר הערות על גופכם.

2. אכלו ארוחות משפחתיות מסודרות ללא הסחות דעת. מה שאומר בלי טלוויזיה, טלפון או כל מסך אחר ואפילו בלי לקרוא עיתון בזמן האוכל. ארוחות משפחתיות מאפשרות לילדים ללמוד מההורים לגוון את המזונות ולחוות אכילה נכונה. כדאי להקפיד שהארוחות יכללו מספר מאכלים שהילדים אוהבים ואליהם יצטרפו מאכלים וטעמים חדשים.

3. איך לשכנע אותם לאכול יותר ירקות? ילדים רבים אינם נמשכים לירקות שונים ולכן תנו להם קודם את הירקות שהם אוהבים, ותציעו בהדרגה בכל פעם ירק חדש נוסף או פשוט צורת הכנה מגוונת לירק שהם כבר מוכנים לאכול.

4. לא לוותר ביום בהיר אחד על כל מה שאוהבים. מומלץ שלא להחסיר בצורה קיצונית שום מאכל מהתפריט המשפחתי גם אם הוא נחשב ל"פחות בריא". זכרו שכל דבר מותר בכמות קטנה, פעם בכמה שבועות.

5. השתמשו בצלחות קטנות. אכילה מצלחות קטנות עוזרת להפחית את הכמויות וזו דרך טובה להגיע לכמות האוכל הנכונה לכם ולא להגזים.

6. מצאו פעילות ספורטיבית שכולכם אוהבים לעשות יחד. ספורט חשוב לבריאות ולשיפור חילוף החומרים בגוף. כדאי למצוא רעיונות משותפים ומהנים כמו ריצה, מחבואים, כדורגל וריקוד בבית או כל דבר שיגרום להם להתמיד.

7. הקפידו איתם על ארוחת בוקר גם אם זה משהו "בקטנה". ארוחת הבוקר חשובה לאספקת האנרגיה הדרושה לתחילת הפעילות היומית, ולתפקוד הורמונלי ומחשבתי תקין. כמו כן היא מסייעת בוויסות הארוחות הבאות ועשויה להפחית את הסיכון להשמנה. הארוחה יכולה להיות קטנה ואפילו לכלול רק פרי או כוס חלב.

8. הימנעו מהחבאת מזון במקפיא או במקומות נסתרים במזווה כמו פיצה, בורקס ושאר מזונות מעובדים ושמנים. כאשר מאכלים אלה זמינים, רוב הסיכויים שנאכל אותם וגם נציע אותם לבני המשפחה. ואם הם מוסתרים, תמיד נרצה אותם יותר.

9. שתו רק מים והשאירו את שתייה המתוקה לאירועים מיוחדים. המים נחוצים לפעילות התקינה של הגוף והגוף לא תמיד מאותת לנו בזמן על צורך בנוזלים. חשוב שכל בני המשפחה ובראשם ההורים, יקפידו על שתיית מים כמשקה בלעדי והימנעו ממצב שבו אחד מבני המשפחה שומר לעצמו משקה קל בבית כי מה שאתם דורשים מהילדים שלכם, תדרשו קודם כל מעצמכם.

10. אפשר לנשנש בין הארוחות אבל תלוי מה. לארוחת הביניים מומלץ להציע לילדים פירות טריים, סלט פירות, קרטיב על בסיס פרי, קרקרים מקמח מלא עם ממרח בריא או מאפין מקמח מלא עם פירות ועוד. במשפחות בהן נהוגה אכילת ממתקים וחטיפים, כדאי להגביל אכילתם ולהציע לילדים "בנק ממתקים שבועי" שמגדיר את הכמות אותה הם יכולים לאכול. ניתן לתת לכל ילד קופסא קטנה ומקושטת עם כמות ממתקים המספיקה ל-3 ימים או לשבוע והילד יצטרך לנהל לבד את "בנק הממתקים" שלו.

ועוד טיפ עלינו:

נסו להגביל את זמן המסך לשעתיים עד שלוש שעות ביום. נשמע מטורף אנחנו יודעים… אבל חשוב לדעת ששעות רבות של משחקי מחשב או צפייה בטלוויזיה מגבירות את הסיכון להשמנה.
מעבר לעובדה שהילדים אינם חשים את משך הזמן שבו הם יושבים ולעתים גם אוכלים מול המסך, אורח החיים הזה גם יוצר התניות התנהגותיות שישפיעו על חייהם כבוגרים.
בנוסף, הצפייה בטלוויזיה גורמת להם להיחשף לפרסומות שמעודדות אכילה של מזונות לא בריאים.

  • המידע באדיבות: מיכל סוקמן, דיאטנית קלינית במכבי.