אוהב או אויב? הכל על הכולסטרול

זמן קריאה: 3 דקות
|
1 במרץ' 2012

האם אורח חיים בריא הוא מתכון בטוח למניעת רמת כולסטרול גבוהה? לא תמיד. אבל בדיקת דם פשוטה כן יכולה לעזור לזהות את הבעיה ולמנוע החמרה של המצב. רגע, אז מה הוא בכלל הכולסטרול הזה? ואם הוא כל כך רע לנו מה הוא בכלל עושה אצלנו בגוף?

תתפלאו, לכולסטרול יש תפקיד חיוּניבקרומי התאים של כל בעלי החיים, והוא מהווה חומר מוצא ליצירת הורמונים ממשפחת הסטרואידים, ליצירת ויטמינים ומעטפת תאי העצב ומלחי המרה. כך מסביר לנו ד"ר גבריאל בלום, מומחה לרפואת משפחה במכבי שירותי בריאות.

"70% לערך מהכולסטרול בגופנו, מיוצר בכבד. כ-30% מהכולסטרול מתקבל מהתזונה (מצוי ברמות גבוהות בבשר אדום, חלמון, אברים פנימיים של בעלי-חיים, גבינות עתירות שומן ועוד). בבדיקות הדם אנו מבחינים ב-2 צורות כולסטרול עיקריות – כולסטרול מסוג LDL(הכולסטרול ה"רע") המשמש לנשיאת כולסטרול מהכבד אל תאי הגוף, וכולסטרול HDL(הכולסטרול ה"טוב") המשמש לנשיאת כולסטרול מהגוף אל הכבד".

אז מדוע הכולסטרול הרע קיבל כינוי כזה שלילי? ד"ר גבריאל מסביר כי עם השנים, כולסטרול מסוג LDLשוקע לאיטו על דפנות כלי הדם בגופנו וגורם להם להיות צרים. היצרות זו, עד כדי חסימה לעיתים של כלי-דם, מקושרת למחלות כמו אוטם שריר הלב ושבץמוחי. מציאותו, אם כן, חיונית לגוף אך חשוב לשמור שרמתו בדם לא תעלה על המינימום הדרוש.

איך אני יכול לדעת שאני נמצא בסיכון לרמת כולסטרול גבוהה?

"כולסטרול גבוה מקושר לאורח חיים לא בריא הכולל השמנה, מיעוט פעילות גופנית ותזונה המבוססת בעיקר על מזונות מן החי. ייתכן עם זאת כי אדם "יאכל נכון", יבצע פעילות גופנית סדירה ועם זאת, יסבול מרמות מוגברות של כולסטרול כיוון שגופו "מתוכנת" באופן גנטי ליצור כולסטרול בכמות רבה מהנדרשת. אין דרך טובה לדעת באם אדם סובל מרמות כולסטרול מוגברות, והדרך היחידה לדעת זאת בוודאות היא לבצע בדיקת דם פשוטה. כח המשימה הישראלי בנושא קידום בריאות ורפואה מונעת בראשות הפרופ' חוה טבנקין, ממליץ על בדיקת פרופיל שומני הדם והכולסטרול אחת ל-5 שנים בגברים מגיל 35, ובנשים מגיל 45." אצל אנשים חולים או בעלי סיכון לכולוסטרול גבוה יש לבצע את הבדיקה כל שנה.

יש מזונות שיש להמנע מהם או דווקא מזונות שיכולים לעזור לנו להמנע מרמת כולסטרול גבוהה?

מבחינה תזונתית, יש להמעיט בכמות המזונות מן החי, במיוחד מזונות שהם עתירי שומן. תזונה המבוססת על ירקות, עתירת סיבים, המכילה שמנים "טובים" (הנקראים גם "רב בלתי רוויים" – כגון אומגה 3 המצוי בשפע בדגים, ו"חד בלתי רוויים" – כגון שמן זית, או זה המצוי באבוקדו ובאגוזי מלך) תסייע בהורדת רמות הכולסטרול.

חשוב להדגיש כי עישון מגביר מאד את שקיעת הכולסטרול על דפנות כלי הדם – וזו סיבה נוספת, חשובה מאד, להימנעות מעישון.

פעילות גופנית משפרת את ניוד הכולסטרול בגוף, ומקטינה שקיעתו על דפנות כלי הדם ולכן מומלץ להרבות בה.