איך להימנע מג'אנק פוד?

ג'אנק פוד

אם אף אחד לא רוצה להכניס לגוף שלו זבל, למה בכל זאת אנחנו מוצאים את עצמנו לא פעם אוכלים וגם נותנים לילדינו ג'אנק פוד? יש לנו תשובה על זה וגם: רעיון לארוחת ערב מהירה לכל המשפחה

המונח "ג'אנק פוד" (JUNK FOOD) אינו מונח מילוני רשמי אך הוא ביטוי נפוץ, אשר נכנס לשימוש כבר באמצע המאה הקודמת. ג'אנק פוד הוא אוכל מעובד, עשיר בשומן, סוכר ומלח, ואינו מכיל רכיבים מזינים כגון ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. כמוית הסוכר והשומן הופכות אותו לעתיר קלוריות ולכן צריכה גבוה ממנו קשורה בהשמנת יתר והמחלות הנלוות אליה: סוכרת, יתר-לחץ דם, מחלות לב וסרטן.

אז למה בכל זאת הג'אנק פוד כל-כך פופולרי?

טוב על זה אתם יכולים לענות לבד… פשוט כי הוא מאוד טעים! וגם: הוא אינו דורש מאמץ מיוחד או תכנון מראש ולרוב אף זול יותר. השילוב של סוכר, מלח ושומן יוצר טעם ומרקם נהדרים שקשה להפסיק לאכול מהם. כולנו מכירים את התחושה הזאת שכאשר אוכלים חטיף מלוח או מאפה מתוק, כל ביס שטעמנו רק גורם לנו למהר לביס הבא. חברות המזון משקיעות הרבה כסף במחקר ופרסום כדי לדעת איך לפתות אותנו לצרוך עוד מהמזונות האלו, ויש הרבה מחקרים שטוענים שאוכל עשיר בסוכר גורם לתגובה פיזית הדומה במאפייניה להתמכרות.

האם כל "פאסט פוד" הוא בהכרח "ג'אנק פוד"?

למרות שפעמים רבות אוכל מהיר (פסט פוד) המוגש במסעדות יהיה עתיר בסוכר ושומן, זה לא חייב להיות כך. לדוגמה, מסעדה שמציעה סלט בהרכבה אישית, או מקומות שמגישים פסטה מקמח מלא או ללא גלוטן ומאפשרים בחירה בסוג הרוטב.

גם בבית, ארוחה מהירה לא חייבת להיות מבוססת על ג'אנק פוד. לשמחתנו יש היום מבחר מזונות בריאים כגון ירקות, פירות וקטניות שניתן לקנות קפואים ולהכין ב-3-5 דקות. חשוב כמובן לקרוא את רשימת הרכיבים ולוודא שמדובר במזון שעבר בישול והקפאה בלבד ולא הוספו לו חומרים נוספים כגון סוכר, מלח וכו'.

פיצה בריאה – יש דברים כאלה

דוגמא נוספת לארוחה ביתית שניתן "להבריא" היא פיצה. אולי זה יפתיע אתכם, אבל גם פיצה שנחשבת לאם כל הפאסט/ג'אנק פוד, יכולה להיות מזינה במידה ומכינים אותה לבד בבית ומקפידים על רכיבים איכותיים ומזינים. למשל: פיצה מבצק המבוסס על כרובית במקום קמח, או פיצה מקמח כוסמין מלא.

ולסיום: מתכון לפאסט פוד ביתי שאינו ג'אנק פוד

להלן הצעה לארוחת ערב ביתית לכל המשפחה בשלושה שלבים פשוטים. מתאים לכל מי שלא חובב סירים מהבילים ובישולים שמצריכים שעות ארוכות במטבח.

מה צריך?
1. בוחרים פחמימה: פסטה מלאה / קוסקוס מלא / קינואה
2. בוחרים ירקות: גזר, בטטה, סלרי, קישוא, תרד, שעועית ירוקה וכל מה שאוהבים
3. בוחרים חלבון: חזה עוף / טופו / ואפשר גם קטניות קפואות מהסופר (כן כן מה שקראתם!)
*תבלינים לפי הטעם האישי: כמון, כורכום, פלפל, מלח

כמה זמן?
ארוחה כזו דורשת כ-10 דקות הכנה ועד כ-20 דקות בישול, אפשר לאכול אותה גם קרה ולכן מתאימה לאריזה בקופסאות כשיוצאים לבילוי מחוץ לבית.

מה עושים?
1. מבשלים פסטה / קוסקוס / קינואה לפי הוראות היצרן.
2. מקפיצים ירקות במחבת גדולה עם מעט שמן זית
3. מוסיפים חתיכות עוף או טופו או קטניות קפואות* לתוספת חלבון וסיבים תזונתיים
4. מאחדים בין המרכיבים במחבת ומקפיצים קלות עם תבלינים (כמון, מלח, פלפל שאטה או צ'ילי)

*אגף הקפואים בסופר מציע מגוון של קטניות שבושלו מראש והוקפאו כגון: אדממה (פולי סויה), גרגירי חומוס ושעועית לבנה. ניתן להוסיף אותם לתבשילים ישר מהמקפיא לתוך הסיר/מחבת. וגם אם רוצים להכין רק קטניות ללא תוספת פחמימה או ירקות אפשר לבשל אותם במים רותחים למשך 3-5 דקות, לסנן ולהוסיף קצת שמן זית, לימון ותבלינים שאוהבים.

ובפעם הבאה שתתלבטו אם לאכול ג'אנק פוד תחשבו קודם על התרגום ותזכרו שאתם לא רוצים להכניס זבל לגוף שלכם… 😊

המידע המקצועי בכתבה באדיבות: בת רפאלי, דיאטנית ביחידה להמשך טיפול ובסניף מעלות