שינה בחורף: כל הדרכים שיעזרו לילדיכם לישון טוב

ילדיכם מתקשים להירדם בחורף או מתעוררים באמצע הלילה?  מהי ההשפעה של שעון החורף ומזג האוויר הקר על דפוסי השינה של הילדים, ומגוון דרכים שיתמכו בשינה טובה ורצופה של ילדיכם

השינה חשובה לגדילה ולהתפתחות תקינה של ילדיכם. מחקרים מראים כי השינה בגיל הילדות משמעותית לריכוז וללמידה ואף חשובה לפעילות התקינה של המערכת החיסונית. ימי החורף הקצרים ומזג האוויר הקר עלולים להביא לשינויים בדפוסי השינה של ילדיכם.

אז איך תוכלו לעודד שינה טובה ורצופה של ילדים גם בחורף?

  1. וסתו את חום הבית: מזג האוויר הקריר עלול להפריע לילדיכם לישון, ולכן מומלץ לחמם את הבית כשקר. עם זאת חשוב להימנע מחימום יתר אשר גם הוא עלול להפריע לשינה ולהגביל את החימום ל 24-22 מעלות.
  2. הימנעו מהלבשת יתר: יותר מידי שכבות לבוש בחדר מחומם עלולות להפריע לילדיכם לווסת את חום הגוף, ועקב כך גם להפריע לשינה. עם זאת, אם ילדיכם נוטים להסיר את השמיכה מעליהם מתוך שינה מומלץ להלביש אותם בפיג'מה מחממת.
  3. הקפידו על שגרת שינה גם בחורף: כמובן שכמו בכל עונה מומלץ לשמור בשעות הערב על שיגרה הכוללת פעילות מרגיעה של "האטת קצב" כמו למשל עמעום אורות, מקלחת חמימה וקריאת ספר, אשר יסייעו לילדיכם להתכונן לשינה.
  4. שימרו על כמות מספקת של שעות שינה: מומלץ כי פעוטות בני כשנתיים ישנו כ 13 שעות שינה ביום וכי ילדים בגילי 5-3 שנים, ישנו כ 13-11 שעות שינה (שימו לב כי עבור ילדים הישנים במהלך היום, יש לכלול את שעות שנת היום במניין שעות השינה הכלליות). לילדים בגילי בית הספר היסודי מומלץ לישון 11-10 שעות שינה בלילה, ולמתבגרים בגילי חטיבת הביניים והתיכון מומלץ על 10-9.5 שעות שינה.
  5. עמעמו אורות והפחיתו את החשיפה למסכים בלילה: החושך מעודד את הפרשת הורמון המלטונין בגופנו המשרה עלינו שינה, ולכן מומלץ לעמעם את אורות הבית בשעות הערב. חשיפה מוגברת לאור מלאכותי, כולל האור המלאכותי המופץ ממכשירים כגון סמארטפונים וטאבלטים בשעות הערב, פוגעת ביצור המלטונין, ועלולה לפגוע במחזורי השינה התקינים ולגרום להפרעות בשינה. לכן, מומלץ להגביל את החשיפה למסכים ולהימנע משימוש בהם כשעתיים לפני שעת השינה.
  6. במידת הצורך השכיבו את ילדיכם לישון מוקדם יותר: בחורף מחשיך מוקדם יותר, באופן אשר עשוי לעודד את הפרשת המלטונין ולהשרות עליהם שינה. אם נראה שילדיכם מתעייפים כשמחשיך, השכיבו אותם לישון בשעה מוקדמת יותר.
  7. שימרו על סביבה מוארת בשעות היום: אור מסייע לנו להרגיש ערניים ומלאי אנרגיה. ערנות במהלך שעות היום, תאפשר שינה טובה יותר בשעות הלילה. לכן, הסיטו וילונות ופתחו תריסים. אם מעונן וחשוך יותר בחוץ גם בשעות היום, מומלץ להאיר את הבית.
  8. תמכו בשינה בעת צינון: הנטייה לצינון שכיחה יותר במהלך עונת החורף. כאשר ילדיכם מנוזלים, הם מתקשים לנשום מהאף ונושמים יותר מהפה, באופן אשר עלול לגרום לצמא מוגבר וליקיצות מרובות. הגישו לילדיכם טיפול התומך בהפחתה ויבוש של הנזלת, בהתאם לגילם ובהתאם להמלצת הרופא המטפל. בנוסף, הניחו מים לשתייה וממחטות בקרבת המיטה כדי שיוכלו להשתמש בהם אם הם מתעוררים.

* במקרים בהם מתקיימת פגיעה מתמשכת בשינה מומלץ לפנות לסיוע ולטיפול המתאים תוך היוועצות ברופא הילדים.

שינה טובה וחורף נעים! 🙂

השתתפה בכתבה: ד"ר לילך קמר, מומחית ברפואת המשפחה במכבי שירותי בריאות ומנהלת רפואית במכוני השינה של אסותא