שבועות בלי גבינות? יש דבר כזה!

זמן קריאה: דקה אחת
|
15 במאי' 2018

שבועות הוא חג אמיתי לחובבי מוצרי החלב, אך מה באשר לאלו שרגישים ללקטוז או בחרו בדרך החיים הטבעונית? ובכן, אין שום סיבה לוותר על החג השמח הזה ואפשר ליהנות ולאכול מטעמים גם אם סלסלתכם אינה עמוסה בגבינות. פיאנה גיטמן, דיאטנית קלינית במכבי, עם העצות שיעשו לכם חג שמח

לפניכם מספר רעיונות לחגוג ללא עוגת הגבינה המסורתית, ברוח "סלינו על כתפינו".

  1. תנו את מרכז הבמה לגידולי השדה, לא סתם זהו חג הקציר או הביכורים.
  2. הציבו במרכז השולחן פירות וירקות העונה טריים ושטופים, והרי לכם אפרטיף נהדר במינימום מאמץ. הרשת מלאה בתמונות של חיתוכים יצירתיים. אגב, זו דרך טובה, לגרום לסרבנים קטנים, לטעום ירקות ופירות.
  3. הכינו שייק ירוק בתוספת תפוח או בננה. ניתן למזוג לכוסות יפים ולקשט במקלות סלרי וגזר והנה קיבלתם משקה מקורי ומרענן (שגם עוזר מאוד נגד עצירות).
  1. זוכרים את שבולת בשדה? יש עוד דגנים ששווה להכניס לתפריט היומי בכלל ובחג השבועות בפרט: כוסמת, קינואה, שנהדרת בסלטים, פריקה, (חיטה ירוקה מעושנת מן המטבח הערבי). לאוהבי האפיה, נסו קמחים שונים, כוסמין או קמח טף, (מתאים לצליאקים), ומוגדר כמזון על בזכות תכולת חלבון ומינרלים ייחודית.
  1. תגוונו בשילובים מיוחדים, למשל,  פירות במנות עיקריות, תאנים ממולאים, משמשים בבשר או לחילופין, נענע בסלט פירות, עוגת גזר , קרמבל פירות ועשבי תיבול , שיכולים להחליף בקלות קינוחי גבינה.
  2. לאוהבי האסטטיקה ויופי,  שלבו פרחים במנות, ולא רק לקישוט. לפרחים רבים הגדלים מסביבנו, כגון, פרחי מרווה, אמנון ותמר, חרציות, כובע הנזיד, יש טעמים שיעדנו את רוב המנות, מרקים, סלטים וקינוחים, וגם יתרמו למראה השולחן.
  3. סוכרתיים או אלה שנוטים לעלות משקל בחגים, וזה רובנו, ירק בקלות יכול לבוא על חשבון התוספת, מנת אנטיפסטי צבעונית לצד הדגים או אורז כרובית, וסגרת את פינת התוספת, וגם השארת מקום לקינוח.
  4. דגים,רובנו לא אוכלים מספיק מהם, ושבועות היא הזדמנות מצויינת לתיקון. הם מכילים חלבון איכותי, שמנים חיוניים, ויטמינים , יש בהם יותר ברזל  ו B12 מאשר בעוף הכה פופולרי, ומומלץ לצרוך אותם פעמיים- שלוש בשבוע.
  5. אגוזים, שסובלים מהזנחה בחג הזה. משקיענים יכולים להכין תחליפי גבינה מקשיו או ממרחים למיניהן. אלה שפחות רוצים להתעסק בהכנה, פזרו שברי שקדים או צנוברים או אגוזים מעל הסלט, והרווחתם  מנת השמנים החיוניים היומית וגם שדרגתם את טעם המנה.
  1. ואחרון חביב…מים מים בששון….וותרו על השתיה המתוקה.על פי נתוני משרד הבריאות, ילדי ישראל הינם שיאני צריכת הסוכר המתוסף, 40 כפיות ביום!! הציבו קנקני מים עם פלחי לימון ונענע, סלרי ומללפפון, תפוז ומלון, וכבר תרמתם רבות לבריאות המשפחה. וצבעתם את חג השבועות בצבעים שונים.

חג שבועות שמח!