סיבה טובה לצחוק

זמן קריאה: 3 דקות
|
12 במאי 2020

צחוק ובריאות

לא שאתם צריכים תירוץ כדי לצחוק, אבל עכשיו יש לכם הוכחה רפואית. ראו הוזהרתם, לפניכם מרשם מדוקטור שלוקחת את הצחוק ברצינות

צ'רלי צ'פלין פעם אמר ש"יום ללא צחוק הוא יום מבוזבז". אז אולי לא היינו קוראים לו מבוזבז, אבל עכשיו יותר מתמיד, אין ספק שקצת צחוק רק יכול להפוך את היום לטוב יותר.

אז מה קורה בגוף כשאתם צוחקים, האם הוא באמת משפיע לטובה, איך הוא יכול לעזור בטווח הארוך ולשפר את הזיכרון וחשוב מכל – האם הוא יכול לעזור לכם בשריפת הקלוריות? ספוילר: כל התשובות חיוביות! דר' אורית שטיין רייזנר, פסיכיאטרית ומנהלת המחלקה לבריאות הנפש במכבי שירותי בריאות, מסבירה.

צחוק בשביל האווירה

בעשורים האחרונים נעשו מחקרים רבים בנושא השפעות הצחוק על הבריאות שלנו. פעולת הצחוק גורמת לשורה ארוכה של תהליכים בגוף. כאשר אנחנו צוחקים, בין היתר, מופרשים בגופנו חומרים הקרויים אנדורפינים. האנדורפינים גורמים לתחושה של "היי" ורוממות רוח ומקלים על תחושת הכאב, ממש כמו התחושה הקיימת לאחר פעילות גופנית. כמו כן, יש מחקרים שמצביעים על כך שצחוק מגביר חשיבה חיובית, מסלק מחשבות שליליות ומשפר את תחושת המסוגלות שלנו.

צחוק כאנטי-אייג'ינג

כאמור, לצחוק השפעה מיטיבה על מערכות רבות בגופנו. הצחוק מקל על תחושת כאב פיזי ונפשי. דרך השפעתו על הורמוני סטרס כמו קורטיזול, ועל ידי הפרשת אימונוגלובולינים, הצחוק מחזק את המערכת החיסונית של הגוף. כשאנו צוחקים, שרירי הפנים נמתחים, הדופק עולה, קצב הנשימה גובר וכמות גדולה יותר של חמצן מוזרמת לרקמות. כך, צחוק בריא כשגרה עשוי להרחיב כלי דם ובכך לגונן על מערכת הלב וכלי הדם. השינוי הזה מתחולל גם ברמה המיקרוסקופית ברקמות. מחקרים מצאו כי לאנשים שצוחקים יותר במהלך היום, סיכון מופחת לחלות בטרשת עורקים, אירועי לב ואירועים מוחיים.

צחוק לחיזוק השרירים

בפעולת הצחוק נעים 15 שרירים שונים בעיקר בפנים ובסרעפת. יש הטוענים כי חיוכים וצחוק גורמים לקמטוטים, בעיקר בזוויות העיניים. אין הוכחות מדעיות לכך, אך ללא ספק מוטב לשמוח ולצחוק, גם במחיר קמט או שניים.

צחוק כסודוקו

הוכח מחקרית שצחוק משפר תפקוד מוחי והוא בהחלט מסייע בשיפור יכולות זיכרון. על ידי גירוי  לפעילות של חלקים בשתי אונות המוח, הצחוק משפר ערנות ותפקודים כמו מודעות יכולת עיבוד נתונים, חשיבה לוגית, קבלת החלטות ויכולות זיכרון.

צחוק מרזה

טוב, אולי לא בכזו קלות. בדומה לכפיפות בטן שהשתדלנו לעשות בסגר, גם צחוק טוב גורם להתכווצות שרירי הבטן. ולא רק, פעולת הצחוק גורמת לכיווץ שרירים נוספים: שרירי הפנים, הסרעפת והכתפיים. מחקר מצא כי 15-10 דקות של צחוק שורפות 50 קלוריות, מה שאומר שבכדי להשיל חצי קילו ממשקל הגוף עלינו לפצוח במרתון צחוק מרוכז של 12 שעות לפחות.

מוכנים להתחיל?