כך תשמרו על אריכות ימים ואיכות חיים

תוחלת החיים בישראל היא מהגבוהות בעולם, ולכן כדי לחיות חיים איכותיים חשוב להשקיע קודם כל בבריאות. ריכזנו המלצות חשובות וכלים מעשיים לאיכות חיים בגיל השלישי

תוחלת החיים בישראל היא מהגבוהות בעולם. ההזדקנות מביאה עמה שינויים פיזיולוגיים רבים במערכות הגוף השונות ומתאפיינת בשינויים באורח החיים ובמצב הרפואי. חלק מהתהליכים הללו ניתנים למניעה או לעיכוב באמצעות שמירה על אורח חיים בריא, כדי להבטיח איכות חיים גבוהה ומניעת חולי.

להזדקן בצורה איכותית ובריאה זה לא רק משמעותי עבורכם אלא גם למשפחה ולסביבה הקרובה שלכם.
ולכן בכתבה זו ניתן לכם כלים מעשיים להתנהלות יומיומית מוצלחת ובריאה.

לא הכל גנטי

מעניין לדעת שתוחלת החיים מושפעת ב-30% מנתונים גנטיים וב-70% משינויים סביבתיים, ולכן חשוב לעשות צעדים לקידום הבריאות עוד היום שישפיעו על הבריאות העתידית שלכם.

אחת הדוגמאות היפות היא בסיפור של ג'נט קלמנט, האישה הצרפתייה ששברה שיא עולמי בתוחלת החיים והגיעה לגיל 122.5. היא לא עבדה מימיה, לא הייתה נשואה, אכלה קילו שוקולד לשבוע ושתתה כוס יין אדום בכל יום, אבל במקביל לכל אלה, היא גם רכבה מדי יום על אופניים ועל סוסים ושחתה עד ימיה האחרונים. הסיפור הזה מדגים שבזכות אורח החיים נטול הסטרס והעשיר בפעילות גופנית, היא הגיעה לגילה המופלג.

תוחלת הבריאות והזדקנות פעילה

לצד תוחלת החיים, גורמים בעולם הרפואה מתייחסים היום למונח שנקרא "תוחלת הבריאות". כלומר יכול להיות שנזכה לאריכות ימים אך חשוב גם שהשנים אלה יעברו בבריאות ובנעימים עם מינימום מחלות נלוות. המטרה שלנו להעלות יחד עם תוחלת החיים את תוחלת שנות הבריאות.

לצד זה, ארגון ה-WHO (ארגון הבריאות העולמי) טבע את המושג "הזדקנות פעילה" שמתחלק ל-3 חלקים: בריאות פיזית, רגשית, חברתית, השתתפות בפעילות תרבותית, רוחנית חברתית ובטיחות חברתית כלכלית ופיזית.
על מנת לקדם את איכות החיים שלכם, חשוב לדאוג לכל השלושה.

שומרים על הראש פעיל

האם אפשר לשפר את הזיכרון גם בגיל מבוגר? התשובה היא כן. אנשים שמפעילים את תאי המוח שומרים על כושרם ועל יעילותם. ניתן לעשות זאת על ידי למידה של דבר חדש ואימון שכלי (כמו פתרון תשבץ הגיון למשל).
ואיך יודעים שהזיכרון דורש חיזוק? על ידי אבחון. מגיל 75 מומלץ לבצע מדי שנה אבחון של הפרעות קוגניטיביות.
עוד כלים לאימון החשיבה מחכים לכם כאן >

לא סתם אומרים: "גוף בריא בנפש בריאה"

אז לפני הכל כדי לחיות חיים שלמים ובריאים, חשוב שתדאגו לרווחה הרגשית-חברתית שלכם.
הנה כמה רעיונות שאפשר להתחיל מהם:

  • התרכזו בהווה והסירו דאגה מלבכם: התרכזו בלהרגיש טוב כעת, ואל תילחצו בנוגע לדברים קטנים ולא משמעותיים. למדתם כבר שיש לכם יכולת לפתור בעיות ולהתמודד עם קשיים לכן סמכו על עצמכם.
  • שמרו על קשרים משפחתיים וחברתיים: באמצעות פגישה שבועית, משחק קלפים חברתי, שיחת וידאו עם הנכדים, טלפון יומי לילדים.
  • טפחו תחביבים והעסיקו עצמכם בפעילויות מהנות.
  • זה הזמן להגשים חלומות ולעשות דברים שחיכו לכך שיהיה לכם זמן. אף פעם לא מאוחר להתחיל לצייר, לפסל, ללמוד נושא שתמיד התעניינתם בו.
  • הישארו מעודכנים במה שקורה מסביבכם בארץ ובעולם: קראו עיתון, שמעו חדשות במהלך היום, היכנסו לאינטרנט, הירשמו לקבוצות שמעניינות אתכם ברשתות החברתיות.
  • שמרו על מצב רוח טוב והומור: זכרו, הצחוק טוב לבריאות בכל גיל ובכל מצב אפשר למצוא סיבה לצחוק.
  • אל תהססו לבקש עזרה: היכולת והנכונות לקבל עזרה חשובה בכל גיל וגם בגיל המבוגר. אל תהססו לבקש ולקבל עזרה שנחוצה לכם. היא לא מורידה מכבודכם, ולהפך זה יאפשר לכם לשמור על תפקוד ועצמאות.

איך לשמור על חיים בריאים ואיכותיים? הכנו לכם טיפים חשובים:

• מה אוכלים? שלבו בכל ארוחה מזון עשיר בחלבון: מנת בשר או דגים, גבינה או יוגורט. רצוי לאכול את המנה העשירה בחלבון בתחילת הארוחה. ויש לנו עוד המלצות תזונה שכדאי לאמץ. קראו כאן >

• כמה שותים? עם העלייה בגיל ישנה ירידה בתחושת הצמא. הצריכה המומלצת היא כ-6-8 כוסות נוזלים ליום. חשוב לשמור על שתייה לאורך כל היום, לפני ואחרי האוכל.

• אילו נעליים מומלץ לקנות? בכל פעילות בבית או בחוץ, הקפידו לנעול נעליים סגורות ושטוחות עם עקב רחב וסוליה שמונעת החלקה.

• כמה פעמים להתאמן בשבוע? פעילות גופנית מחזקת את השרירים והעצמות ומשפרת את שיווי המשקל. מומלץ לבצע פעילות גופנית במשך 30 דקות לפחות ביום ולפחות 5 ימים בשבוע. אפשר להתחיל בהדרגה – 10 דקות מספר פעמים במשך היום.

• כמה שעות שינה? איכות השינה חיונית להשגת איכות חיים טובה ולשמירה על תפקוד תקין. בגיל השלישי מומלץ לישון לפחות 8-7 שעות כדי להרגיש נמרצים וערניים במהלך היום, וכדי לשמור על בריאות טובה לאורך זמן.

• מה לגבי תרופות? מומלץ להתייעץ לפחות פעם בשנה עם רופא לגבי התרופות שאתם לוקחים. יכול להיות שהמינון לא נכון וייתכן גם שאלו לא תרופות המתאימות למצבכם הנוכחי.

אנחנו כאן לרשותכם,
במכבי ומחוצה לה קיים מגוון מסגרות לתמיכה וסיוע.

השתתף בכתבה: ד"ר זוריאן רדומיסלסקי, המנהל הרפואי של תחום הגיל השלישי במכבי