כך תנצלו את השגרה הביתית לטובה

פעילות בגיל השלישי - אלבומי תמונות

חוזרים לשגרה אך צריכים לשמור על ריחוק? קבלו 6 רעיונות לפעילות ביתית במצב החדש

הנכדים שלכם אט אט חוזרים לגנים ולבתי הספר, הילדים חזרו לעבוד, אך המצב החדש עדיין מחייב אתכם לשמור על מידה מסוימת של ריחוק, בשביל לשמור על עצמכם. גם השגרה החדשה בבית מציבה אתגר לא פשוט, אבל בצד האתגר קיימת הזדמנות. עכשיו כשיש עדיין זמן פנוי, אולי יותר מדי זמן פנוי, זה בדיוק הזמן להשקיע בכל אותם דברים שאמרתם לעצמכם שתעשו כשתגיעו לפנסיה, עד שגיליתם שגם בפנסיה אתם מאוד עסוקים. אספנו עבורכם כמה רעיונות לדברים שאפשר לעשות בבית, לא רק כדי שהם "יעבירו לכם את הזמן", אלא כי ביצוע פעילויות פנאי שונות חשוב לבריאות, מונע דיכאון, ומסייע לפיתוח ושמירה על יכולות קוגניטיביות.

"הזדקנות היא לא איבוד הנעורים אלא שלב חדש של הזדמנויות וכוח" בטי פרידן,  1921-2006

גם בדידות – שלב הזדמנויות.

אלבום התמונות

זוכרים שהבטחתם לעצמכם שתעשו סדר בכל התמונות של המשפחה ששוכבות במגירה? אז עכשיו זו הזדמנות מצוינת – אם יש לכם כבר אלבום שתוכלו להשתמש בו מצוין, או שתבקשו ממישהו שיביא לכם, ואם אין לכם אפשרות התחילו בינתיים רק למיין את התמונות לפי נושא וסדר כרונולוגי וסדרו בערמות נפרדות. אם יש סיפור מאחורי התמונה רשמו אותו בכמה מילים, יש ערך רב לסיפורים שמאחורי התמונות עבורכם ועבור המשפחה כולה. כאשר נחזור לשגרה מלאה תוכלו להראות את האלבום המחודש לנכדים.

עבודת שורשים

הפרויקט שבדרך כלל מוטל על ילדים בחטיבת הביניים הוא למעשה פרויקט שחשוב לעשות בכל גיל – הוא מחבר אותנו לשרשרת ארוכה של אנשים ומחזק את תחושת השייכות שלנו, והוא גם מעניין. איך קראו לאימא של הסבתא שלכם? מהיכן היא הגיעה? מה הסיפור שלה ושל משפחתה? ערכו אילן יוחסין משפחתי והכניסו לתוכו מידע – אפשר להכין בעצמכם או להשתמש בתבניות או אפליקציות שקיימות ברשת. בפעם הבאה שהנכד או הנכדה יבקשו את עזרתכם לצורך עבודת השורשים שלהם, אתם כבר תהיו מוכנים ויהיה לכם הרבה יותר פשוט לסייע להם בעזרת אילן היוחסין שהכנתם.

עשו משהו חדש

הצטרפו לקבוצת פייסבוק בתחום שמעניין אתכם, פתחו פרופיל אינסטגרם או טיק טוק שתוכלו לעקוב אחרי הנכדים. לימדו, הירשמו לקורס מקוון! הערך של לימוד דבר חדש לא יסולא בפז מבחינת התרומה שלו למצב הנפשי והקוגניטיבי שלכם. הגדילו לעשות והתחילו ללמוד שפה חדשה- למידה של שפה חדשה עובדת על מגוון יכולות קוגניטיביות.

מתחזקים תחביבים

שוב אנחנו ביחיד כשכל הכתבה אנחנו מדברים ברבים. השידה שהתחלתם לבנות, הסיפור שהתחלתם לכתוב, המתכונים שרציתם להפוך לספרון, כולם ממתינים לכם ויקבלו אתכם באהבה. התחביבים שלנו לא שופטים אותנו גם כשאנחנו עוזבים אותם לזמן ארוך וממתינים לנו בסבלנות אין קץ שניזכר בהם, כי הם יודעים שאנחנו אוהבים אותם גם כשאנחנו לא בקשר.

התחילו בקטן –לארגן את כלי העבודה, לכתוב את ראשי הפרקים של הסיפור, והתקדמו כל יום קצת. ההתקדמות ההדרגתית תמנע היווצרות של התלהבות גדולה מדי שיהיה קשה אחר כך לתחזק, וכך ייבנה אצלכם לכם חשק להמשיך ולתחזק את התחביב.

קשר משפחתי

נדמה שהכול כבר נאמר על שימור הקשר עם המשפחה, התקופה הזו מציבה אתגר לא פשוט, פגישות אך בלי חיבוקים ונשיקות, ארוחות משפחתיות מצומצמות, אבל הטכנולוגיה מאפשרת לנו לגשר על המרחק במידה מסוימת. לצד ההנחיות החדשות שמחייבות אתכם לשמור על עצמכם חשוב להקפיד על הקשר למרות אי הנוחות.

הקפידו לדבר עם בני המשפחה, עם האחים, הילדים, הנכדים, האחיינים ואם אתם בני מזל אז כמובן עם הוריכם. אל תחששו להיות "נודניקים", הילדים שלכם אוהבים אתכם גם אם לפעמים אין להם זמן או סבלנות לדבר, זכרו שגם עליהם עוברים עכשיו ימים לא פשוטים.

למידע נוסף על שימור תפקוד קוגניטיבי >>

*הכתבה נכתבה בשיתוף עם ד"ר זוריאן רדומיסלסקי, האחראי על גריאטריה במכבי שירותי בריאות