על עורקים קטנים וגדולים: טיפול בסוכרת וסיבוכיה

סוכרת היא מחלה נפוצה ביותר ששכיחותה עולה עם הגיל. טיפול נכון בזמן, איזון ערכי הסוכר ומעקב מסודר של בדיקות יעזרו למנוע את התקדמות המחלה והסיבוכים הנלווים אליה

בוובינר שנערך ביום 4.6.20, פרופ' אלון גרוסמן, מומחה באנדוקרינולגיה, רופא משפחה במכבי שירותי בריאות ומנהל מחלקה פנימית ב' בבית החולים בילינסון, מסביר על הסוכרת, הסיבוכים והטיפול במחלה

קצת מספרים

בעולם כולו מדובר על עליה מתמדת בכמות החולים. בשנת 2010 היו כ-285 מיליון חולי סוכרת ובשנת 2030 הצפי הוא ל-440 מיליון חולים. העלייה בכל העולם שווה ותלויה במידה רבה במעבר למזון תעשייתי, השמנה, העדר פעילות גופנית וזו מהווה מגפה גלובלית.
בישראל- שכיחות הסוכרת באוכלוסייה הכללית היא סביב 8% ולפי הערכות הנתון המדאיג הוא שכ-100,000 ישראלים אינם מאובחנים או שאינם מקבלים טיפול למחלתם למרות האבחון.
סוכרת אחראית לכ-5.8% ממקרי המוות בישראל ולשיעור גבוה של סיבוכים: 44.7% מקרי דיאליזה, 11% מקרי עיוורון, וכ-70% ממקרי קטיעות הרגליים הם על רקע סוכרת.
מעקב וטיפול נכון בזמן , איזון ערכי הסוכר ומעקב מסודר של בדיקות יעזרו למנוע את התקדמות המחלה והסיבוכים הנלווים אליה.

סיבוכי הסוכרת

פגיעה בכליות
סוכרת פוגעת בכלי הדם הקטנים של הכליה. הפגיעה מתבטאת בעבודה עודפת של הכליה שבזמן קצר פוגעת במבנה שלה. השינויים במבנה הכליה מופיעים לאחר כשנתיים והביטוי ההתחלתי של הפגיעה הוא הופעה של חלבון בשתן (מיקרואלבומין) שמתחיל להופיע בכליה רק כעבור חמש עד עשר 10-5 שנים, בשלב ראשון בכמות קטנה ובהמשך בכמות רבה יותר. חשוב לומר שמכיוון שחלק מחולי הסוכרת בישראל אינם יודעים על כך שהם סוכרתיים לא מן הנמנע שעד שמטופל מאובחן בסוכרת, כבר יהיו לו סימנים ראשוניים של חלבון בשתן. לכן ההמלצה היא שכבר בעת הבדיקות הראשוניות לטיפול בסוכרת יעשו לכם בדיקת שתן לחלבון בכדי לראות אם ישנם רמזים לכך שישנה מחלה בכליה.
לאורך הזמן מתחילה להיות ירידה בתפקוד הכלייתי שבשלב הזה היא כבר בלתי הפיכה ומובילה לאורך זמן לאי ספיקה כלייתית מתקדמת עד למצב של דיאליזה. על מנת לצמצם פגיעה כלייתית יש לדאוג לאיזון של רמות הסוכר ואיזון טוב של לחץ הדם.

פגיעה עצבית
קיימות מס' צורות של פגיעה בעצבים בשל הסוכרת (נוירופטיה סוכרתית):
1. פגיעה בקצוות הגפיים (ידיים ורגליים)-
זו הפגיעה השכיחה ביותר ובמרבית המקרים החולה מרגיש נימול ורדימות בקצות הגפיים ואף לעיתים אובדן תחושה. כאשר ישנה ירידה בתחושה בקצות הגפיים אנחנו לא מרגישים היווצרות של סדקים או חתכים בכפות הרגליים, ואלו עלולים להזדהם ולהוביל לזיהומים קשים . תופעות אלו נקראות "רגל סוכרתית".
2. פגיעה בשורשי העצבים שמוצאם מחוט השדרה המותני-
פגיעה זו גורמת לכאבים וחולשה בירך האחורית, דבר שאופייני בעיקר בגיל המבוגר.
3. פגיעה במערכת העצבים האוטונומית-
מערכת זו אחראית על הפעילויות הבלתי רצוניות של הגוף, כגון פעילות הלב, פעילות המעיים, פעילות מערכת השתן ופעילות הקיבה. פגיעה בעצבים שמעצבבים את האיברים הללו מובילה לשינויים רבים ובעלי משמעות. כך למשל הפגיעה בלב גורמת לכך שבעת התקף לב לא יופיעו הכאבים האופייניים ובכך מקשה על אבחנה בזמן. הפגיעה במעי גורמת פעמים רבות לעצירות וכאבי בטן והפגיעה במערכת השתן גורמת לקשיים במתן שתן, דליפת שתן ולעיתים אפילו דלקות חוזרות.
שמירה על איזון רמות הסוכר ישליך באופן ישיר על שמירה על כפות הרגליים ויפחית את שיעור התפתחות הנוירופתיה.

פגיעה בעיניים
פגיעה נוספת בכלי דם עשויה לפגוע בכלי הדם ברשתית. פגיעה זו עלולה לגרום לירידה הדרגתית בראיה עד כדי אובדן ראיה. פגיעה כזו נקראת רטינופתיה סוכרתית והיא אחת הסיבות השכיחות לעיוורון בישראל.

אירועים מוחיים ולבביים
מחלת לב היא אחת התוצאות הקשות של הסוכרת. חולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה פי שלושה לחלות במחלת לב. סוכרת מעלה גם את הסיכון לאירוע מוחי כמעט פי שניים ובשילוב עם כולסטרול גבוה הסיכון הזה עולה לפי ארבעה. שילוב של סוכרת עם כולסטרול ולחץ דם מעלה את הסיכון לפי שישה לעומת האוכלוסייה הכללית. על מנת למנוע אירועים מוחיים ואירועי לב חשוב מאוד לטפל בגורמי הסיכון העיקריים שאחראיים להם – איזון לחץ הדם, פעילות גופנית, הפסקת עישון ואיזון כולסטרול.

חשוב להקפיד על בדיקות דם ושתן לפחות פעם בשנה ובדיקות כף רגל ועיניים אחת לשנה, וכן על בדיקות נוספות, בהתאם לטבלה הבאה:

בנוסף לבדיקות הסקר, חשוב לקבל ייעוץ תזונתי בתחילת המחלה ובהמשך בהתאם להמלצת רופא המשפחה שלך.

בריאות שלמה!