שמונה דברים שאתם חייבים לדעת לקראת חנוכה

תזונה בחנוכה

הדיאטניות שלנו עונות על שאלות לחנוכה ומסבירות מה עדיף לאכול ומה פחות מזיק: לביבה או סופגנייה ואיזה סוג. רמז: הסוד הוא במינון ויש לנו גם טיפים שיעזרו לכם לעמוד בפיתוי במינימום "נזק"

ככה תשרדו את החג: 8 טיפים לאכילה נכונה 

1. באופן כללי: מה ההבדל בין סופגנייה ללביבה?
סופגנייה מכילה פחמימה פשוטה, שמן וסוכר ולכן מבחינה תזונתית נחשבת ל"קלוריות ריקות" שכן אין לה כל ערך תזונתי נלווה. לביבה, מקורה בתפוח אדמה וביצים ולכן מעבר לקלוריות מהפחמימה, הסוכר והשומן היא מכילה גם כמות נכבדה של אשלגן, מינרל חיוני המסייע במניעת התפתחות לחץ דם, חלבון חיוני מהביצה ומעט מאוד ויטמינים ומינרלים נוספים. יחד עם זאת, לביבה מטוגנת עדיין מכילה כמות גדולה של שומן ולכן אין לראות בה מזון בריאות.

טיפ מאיתנו: העדיפו לביבה אפויה מבטטה, שתכיל גם ויטמין A וסיבים תזונתיים.

2. אז מה עדיף – סופגנייה או לביבה ואיזה?
הבחירה האידיאלית במינימום "נזקים" כאמור בטיפ הקודם היא לביבת בטטה אפויה ומומלץ להגישה עם רוטב יוגורט(אפשר גם על בסיס סויה), שום ועירית. ככל שנתרחק מהאידיאל הזה, למשל אם נבחר בלביבה מתפוח אדמה רגיל או סופגנייה מקמח לבן, טיגון לעומת אפייה ובמילוי או ציפוי עשיר יותר בסוכר כך נוריד באיכות הבריאותית.

טיפ מאיתנו: לביבה אפויה יכולה להכיל מגוון ירקות מלבד בטטה, גם כרישה עובדת נהדר בלביבה ולא חייבים להשתמש בקמח המכיל גלוטן. ניתן לגוון עם קמח חומוס או קמח שקדים.

3. כמה סופגניות מומלץ לאכול בחנוכה?
טוב ברור שההמלצה היא כמה שפחות. למי שלא יכול בלי, כדאי להסתפק בסופגנייה אחת עד שתיים אם ניתן. בכל מקרה, כדאי לבחור בסופגניות קטנות, להעדיף מילוי בסיסי כגון ריבה ולאכול רק את הסופגניות הטעימות ששוות את זה באמת, לבחור בסופגניות חמות וטריות ולא חייבים לטעום מכל סופגנייה שמציעים לנו.

טיפ מאיתנו: רוצים להנות מכל הטעמים, תעשו חצאים ואפילו רבעים. 4 רבעים יאפשרו לכם לטעום 4 טעמים שונים ובכל זאת יהיו שווים לסופגנייה אחת ולא ארבע.

4. איזו פעילות גופנית יכולה "להעלים" את "ראיות" הסופגנייה?
בחגים ובסופי שבוע רבים מרשים לעצמם לאכול יותר מהרגיל ו"נופלים" על המתוקים. אימון בזק הוא לא מה שיסייע לקיזוז חד פעמי של מה שצברתם החג. עדיף להתאמן באופן קבוע ומומלץ לבחור פעילות שכיף לכם לעשות ותגרום לכם לחזור עליה, בלי קשר למאזן הקלורי. פעילות שגרתית עוזרת למתן את תוספת הקלוריות.

טיפ מאיתנו: אם אתם גרים בבניין בקומה גבוהה, במקום לקחת מעלית תעלו כמה קומות ברגל, ויותר ממומלץ להפוך את זה להרגל.

5. בבוקר או בערב: האם יש חשיבות מתי אוכלים את הסופגנייה?
ברור שאין. הקלוריות ואחוזי השומן לא ישתנו אבל מה שכן, אם לא אכלתם את הסופגנייה בערב, כשהיא חמה וטרייה, אין שום סיבה לאכול אותה בבוקר כשהיא כבר קרה ויבשה וכך יהיה קל יותר לעמוד בפיתוי.

טיפ מאיתנו: כשאף אחד לא מסתכל, תגנבו את הסופגנייה השווה ביותר ממגש הסופגניות והוציאו עם כפית רק את הקרם והציפוי. מצד אחד זו לא התנהגות יפה ומתחשבת וגם מעודדת בזבוז מזון אבל לפחות נחסכו מכם כמה קלוריות ואחוזי שומן של הבצק והשמן 😊

6. בהנחה שהחלטתם להקצות לעצמכם סופגנייה אחת בלבד לכל החג – מה ניתן לאכול בשאר הערבים?
אפשר ורצוי להכין למשפחה הגרעינית ארוחה מלאה, הכוללת מגוון ירקות ומאכלים איכותיים ומי שרוצה תמיד יכול לקנח בסופגנייה או לביבה אבל העיקר שיתחיל עם אוכל משביע וממלא וכך לא "יתנפל" על הקינוח.

טיפ מאיתנו: אם אתם לא כאלה בשלנים ובכל זאת רוצים להביא משהו בריא לשולחן, הכינו פלטת ירקות בכל הצבעים (גמבות, מלפפון, גזר, שרי) מסודרים בצורת שמש ובאמצע הניחו ממרח טחינה מעשה ידיכם (זה כלום עבודה: טחינה גולמית, מים, המון לימון, שן שום כתושה, פטרוזיליה קצוצה). נקודות בונוס על יצירתיות למי שמכין גם ענני גמבה ופרצופים מירקות ולא רק שמש. תראו שזו תהיה הצלחת הכי פופולרית בשולחן החג.

7. אם כבר מטגנים, באיזה שמן עדיף להשתמש?

טיגון עמוק וממושך מחייב שמן שאינו נשרף בקלות. המושג המקצועי נקרא "נקודת עשן גבוהה". מכאן שלא ניתן לטגן בשמן זית או שמנים מוקשים כגון חמאה. השמן הנפוץ יהיה שמן קנולה, אבל מכיוון שלאור הטיגון הארוך והטמפ' הגבוהות לא נשאר יתרון תזונתי בשמן, אין באמת חשיבות למקור השמן עצמו.

טיפ מאיתנו: הוסיפו גזר לטיגון. הגזר עשיר בנוגדי חמצון, המנטרלים את הרדיקלים החופשיים הנוצרים בטיגון.

8. אם הכנתם הרבה עיסה וטיגנתם רק חלק ממנה, מה עושים עם שמן הטיגון שנשאר?

גם שמן בעל נקודת עשן גבוהה נשרף ומתחמצן. רצוי לזרוק את השמן הישן ולהשתמש בשמן חדש.

טיפ מאיתנו: הכינו לביבות וסופגניות גדולות ולא קטנות, שכן כך כל סופגנייה/לביבה תספוג פחות שמן. שטח הפנים ביחס לנפח במאכל גדול הנו קטן יותר, ולכן פחות שמן נספג.

לעמוד בפיתויים המטוגנים והמלבבים של החג זו אכן משימה לא פשוטה אבל אנחנו סומכים עליכם! חג שמח ושיהיה בהצלחה!