7 המלצות חשובות להפחתה משמעותית של הסיכון לחלות בסרטן השד

אשה בחולצת סטרפלס ורודה מחזיקה את הידיים בצורת לב מעל החזה

עודכן בתאריך: 24.9.19

לרגל חודש המודעות לסרטן השד וגילויו המוקדם, להלן 7 המלצות שיעזרו לך להפחית את הסיכוי ללקות במחלה

המספר הגדל וההולך של מקרי סרטן השד כנראה קשור לשינויים בסגנון החיים המודרני הכוללים עלייה באורח חיים "יושבני", צמצום בפעילות גופנית, השמנת יתר, ושינויים חברתיים כגון עליית גיל הלידה הראשונה וירידה במספר הילדים שאישה יולדת. למרות שמדובר בנושא שלעתים יש נטייה להימנע ממנו, חשוב מאוד להיות מודעות לגורמי הסיכון.
קחי פסק זמן מהשגרה האינטנסיבית שאת נמצאת בה ובאמצעות אימוץ של מספר כללים פשוטים תוכלי להפחית משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן השד.

1. שמירה על משקל תקין וקבוע 

עודף משקל מהווה סיכון למחלות סרטן שונות, ביניהן סרטן בשד. מומלץ לשמור על מדד מסת גוף (BMI) תקין בין 18.5-24.9. הדבר תקף לכלל הנשים ובעיקר לנשים שחוו הפסקת וסת, מאחר ועודף משקל תורם לעלייה ברמת ההורמון אסטרוגן אשר קשור במקרים מסוימים להתפתחות סרטן השד.

2. ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר

מחקרים הוכיחו כי ביצוע פעילות גופנית של כ-150 דקות בשבוע עשוי להפחית משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן השד. פעילות גופנית יכולה לסייע בשמירה על משקל תקין.

3. להרבות באכילת ירקות ופירות ולהגביל את צריכת האלכוהול

תזונה נכונה ומאוזנת תורמת למניעת התפרצות סרטן השד. צריכת אלכוהול מופרזת, צריכת שומנים גבוהה וקלוריות עודפות, נמצאו כמגבירים את הסיכון לחלות בסרטן. ביפן למשל, מדינה שבה התזונה האופיינית היא דלת שומן ועשירה בפירות וירקות, הוכח כי שיעור סרטן השד בקרב נשים נמוך לאין שיעור בהשוואה לנשים במערב אשר צורכות דיאטה עתירת שומן.

4. הנקה

נשים שהניקו את ילדיהן נמצאות בסיכון מופחת לחלות בסרטן השד, לעומת נשים שלא הניקו. מחקרים בנושא הוכיחו כי אצל נשים שהניקו הסיכון לחלות בסרטן השד קטן בכמחצית, בעיקר בקרב נשים צעירות, וככל שתקופת ההנקה ארוכה יותר כך קטן הסיכון לחלות. ייתכן שהסיבה לכך קשורה בהפסקה בביוץ במהלך תקופת ההנקה, ולכך שרמות האסטרוגן נשמרות יציבות.

5. הימנעות מעישון ומחשיפה לעישון פסיבי

עישון מעלה את הסיכון לחלות במחלות סרטן שונות. עפ"י מחקרים שונים, הסיכון לחלות בסרטן השד בקרב נשים צעירות המעשנות, גבוה יותר.

6. להיבדק בזמן

על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן לשנת 2018 כ-5,500 נשים מאובחנות בסרטן השד מדי שנה. החדשות הטובות הן שגילוי מוקדם של המחלה מעלה את סיכויי ההחלמה לכ-90%. ממוגרפיה היא הבדיקה היעילה ביותר לאבחון מוקדם של סרטן השד. לנשים בגילאי 50-74 ללא גורמי סיכון נוספים, מומלץ לבצע בדיקת ממוגרפיה, אחת לשנתיים.

7. גורמי סיכון נוספים

גורמי סיכון נוספים שחשוב לקחת בחשבון הם: היסטוריה משפחתית של סרטן השד, נשאיות של מוטציות גנטיות מסוימות, וסת ראשונה שהופיעה לפני גיל 12, לידת ילד ראשון לאחר גיל 35, היעדר ילודה והיסטוריה של גידולים שפירים בשד. במצבים אלו מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי סוג הבדיקות והמעקב הנדרשים.

אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל לקיים אורח חיים בריא, במיוחד כאשר מדובר על סרטן השד. הכירי את הסיכונים ושמרי על עצמך.

ההמלצות בכתבה רוכזו על ידי על ידי תמר אלקלעי, מנהלת קידום בריאות ארצית באגף הסיעוד והמוקדים הרפואיים של מכבי