40+קשר

זוגיות בגיל מבוגר. מצטרפים שיקולים נוספים

מציאת ותחזוק זוגיות הן אף פעם לא משימה קלה. בשנות ה-40 ובגילים מאוחרים יותר היא הופכת למורכבת אפילו יותר. ציפי רולניק, אחראית לטיפולים פסיכולוגיים, מסבירה

בין שמדובר בזוגיות ממוסדת ראשונה ובין שבזוגיות פרק ב', ככל שאנחנו מתבגרים אנחנו רואים אחרת את נושא הזוגיות.

"כשניגשים לדבר על זוגיות מאוחרת צריך להבין כמה דברים על רוח הזמן ועל התרבות המערבית. אנחנו חיים בחברה הישגית, ששמה גדש על מצוינות ומצליחנות ועמידה ביעדים. יותר נשים וגברים מפתחים את הקריירה ומתפנים לזוגיות בגיל מבוגר יותר", אומרת ציפי רולניק, אחראית לטיפולים הפסיכולוגיים במחוז ירושלים-שפלה. "על מנת לנבא את הקשיים יש להבין מה הוביל אותנו ליצור את הזוגיות הממוסדת דווקא עכשיו. האם זאת רק הקריירה? האם הקרייריסטיות היא מפלט לקשיים במשא ומתן רגשי? האם זה קשור לעצמאות כלכלית מצד אחד אבל קשר רגשי צמוד עם ההורים מצד אחר? האם מדובר בפרפקציוניזם שבו נעולים על תמונה מדויקת בנוגע לבן הזוג העתידי? האם הנישואים נדחו בגלל קשר כושל שגרם לאובדן אמון בעצמי ואמון באחרים? הכנסת אדם חדש לחיים לא נעה רק במישור הטכני. אצל נשים יש גם לחץ ביולוגי להבאת ילד, מה שעשוי להעלות אצל בן הזוג את השאלה אם האישה באמת מעוניינת בו או רק בפוטנציאל האבהי שלו".

בגיל 40+, עקב ריבוי מקרי הגירושים בחברה, רבים מוצאים את עצמם בזוגיות פרק ב'. מלבד האספקטים הנפשיים האישיים מצטרפים למערכת שיקולים נוספים: הטיפול בילדים מהקשרים הקודמים, ילדים משותפים, או שאולי לא, שיקולים כלכליים ומערכת היחסים עם בני הזוג לשעבר.

"חשוב לזכור", אומרת רולניק, "שבני הזוג לשעבר תמיד יהיו חלק מכל מערכת יחסים חדשה, תמיד יהיו מטענים רגשיים וענייני גידול ילדים. כאן יש גם משימה לגרום לבן הזוג החדש להבין שקיומו של האקס לא מאיים על מקומו".

על מנת להתגבר על הקשיים שהזוגיות בגיל זה מציבה בפנינו רולניק כמה מציעה נקודות להתייחסות.

"בגיל 40 אנחנו מודעים יותר לעצמנו. מכירים את עצמנו ואת הצרכים האישיים שלנו. חשוב להבין לא רק את הצרכים עצמם, אלא גם איך הדפוסים האלו מפעילים אותי. ברגע שאנחנו מודעים להתנהגות – אנחנו מנהלים אותה ולא היא אותנו".

"צריך לזכור", מסבירה רולניק, "כי הנטייה הראשונית בזמן כאב היא הטלת אשמה. או עצמית או על הזולת. לעתים קשה לפתור את זה ללא התערבות מקצועית, אולם יש דבר אחד שקל ליישם בחיי היום-יום – לא תמיד צריך להתעסק עם הבעיות עצמן. חשוב במקביל לקיים דיאלוג על דברים שמפריעים לנו, להתמקד בדברים החיוביים שבקשר".