10 עובדות על אלכוהול

מתכוונים להרים כוסית לרגל השנה האזרחית החדשה? אופירה כ"ץ שופן, דיאטנית קלינית ומנחת קבוצות ממכבי שירותי בריאות, אספה עבורכם 10 עובדות חשובות על שתיית משקאות אלכוהוליים, שכדאי לכל אחד ואחת להכיר לפני המזיגה הבאה. לחיים!

  1. כמה אלכוהול יש במשקה ממוצע?

    מנה סטנדרטית של משקה אלכוהולי מכילה כ-10 גרם אלכוהול. זוהי תכולת האלכוהול של כוסית שוט (40 מ"ל) עם משקה חריף, והיא שווה לתכולת האלכוהול של כוס יין אדום (125 מ"ל), וגם של בקבוק/שליש בירה (330מ"ל).

  2. כמה קלוריות יש במשקאות אלכוהוליים?

    בקבוק בירה (330 מ"ל) מכיל כ-150 קלוריות, ממש כמו 2 פרוסות לחם. כוס יין אדום/לבן (125מ"ל) מכילה כ-125 קלוריות ושוט של משקה חריף (40 מ"ל) מכיל כ-100 קלוריות.

  3. מה ההבדל בין צריכת אלכוהול בקרב נשים וגברים?

    קיים הבדל בין נשים לגברים ביכולת פירוק האלכוהול בגוף, ויכולת פירוק האלכוהול היא יעילה יותר בגופם של גברים. השפעת האלכוהול ופירוקו בגוף מושפעים בין היתר גם ממשקל הגוף – ככל שמשקל הגוף עולה, השפעת האלכוהול קטנה. כדי לשמור על צריכת אלכוהול מתונה, מומלץ לנשים לשתות לא יותר ממנת אלכוהול אחת ביום, בעוד שההמלצות לצריכה מתונה אצל גברים עומדת על עד שתי מנות ביום.

  4. למה (לא) להגזים?

    במסיבות או בבילויים קיימת נטייה לשתייה  בולומוסית – זהו מצב שבו שותים כמות גדולה מאוד של אלכוהול בזמן קצר: 4 מנות אלכוהול ויותר בקרב נשים, ו-5 מנות או יותר בקרב גברים, בפרק זמן של שעתיים. במצב כזה רמת האלכוהול בדם עולה במהירות מעל לרמה קריטית, היא מסכנת את השותה ואת סביבתו ומומלץ להימנע ממנה.

  5. כמה אלכוהול שותים הישראלים?

    הצריכה הממוצעת של אלכוהול לאדם בישראל היא נמוכה בהשוואה למדינות ה-OECD, ועומדת על 2.5 ליטרים בשנה. בדירוג משנת 2013 דורגה ישראל במקום הרביעי מהסוף. מנגד, ישראל דורגה בין המדינות המובילות בעלייה בצריכת האלכוהול – בשני העשורים האחרונים עלתה צריכת המשקאות החריפים בישראל ב- 25%.

  6. מה בין בני-נוער ואלכוהול?

    מדווח כי 50% מבני הנוער בארץ שותים אלכוהול ברמה כזו או אחרת. 12.5% מהתלמידים בישראל דיווחו כי הם שתו 5 משקאות או יותר בפרק זמן קצר של כמה שעות, לפחות פעם אחת בחודש האחרון.

  7. האם מותר לשתות בהריון?

    ארגון הבריאות העולמי ממליץ שלא לצרוך אלכוהול כלל במהלך ההיריון וההנקה מחשש לפגיעה בעובר ובתינוק.

  8. יש יתרונות בריאותיים לשתייה?

    נמצא כי שתיה מתונה של אלכוהול עשויה להיטיב עם בריאות הלב, אך צריך לשים לב כי לא כל המשקאות מיטיבים באותה המידה, וכי מידת ההשפעה החיובית משתנה בין השותים.

  9. מה הסיכונים?

    שתיה מרובה של אלכוהול עלולה להזיק לכבד, עלולה להוביל להתנהגות אלימה, להחמרת דיכאון והיא מגבירה את הסיכון לפתח סוגי סרטן שונים, למשל, סרטן השד, סרטן הגרון או סרטן הושט.

  10. למי מומלץ להימנע משתיית אלכוהול?

    שתיית אלכוהול אסורה למי שעומד לנהוג במכונית או להפעיל מכונות, וכאמור, לנשים הרות או לנשים המנסות להיכנס להריון. כמו כן, אין לשתות אלכוהול בשילוב עם נטילת תרופות מסוימות, ואף ישנם מצבים רפואיים, כגון מחלות לב, מחלות כבד, או רמות גבוהות של טריגליצרידים אשר עלולים להחמיר עקב שתיית אלכוהול. בכל שאלה ביחס לנטילת תרופות או מצבים רפואיים שונים יש להיוועץ עם הרופא המטפל ו/או הרוקח

**וכמה מילים חשובות לסיום: שתיית אלכוהול בכמויות קטנות, יכולה להיות מהנה בהחלט, אך מאחר ומדובר בחומר ממכר ומשכר, מומלץ שלא לצרוך אלכוהול באופן קבוע, ויש להיזהר מפני צריכתו באופן מוגזם.

שנה אזרחית בריאה ושמחה! 🙂