10 סיבות בריאות לשתות מים

אישה עם שיער חום וחולצת פסים שותה מים מבקבוק על רקע מקווה מים ועצים

קיץ וחם, כואב לכם הראש ואתם עייפים… האם יכול להיות שלא שתיתם מספיק מים היום? מיכל סוקמן, דיאטנית קלינית ממכבי, מתארת כמה מים מומלץ לשתות, מזכירה שכדאי להעדיף מים על פני משקאות ממותקים, ונותנת 10 סיבות בריאות לשתות מים 

הגוף שלנו מורכב ברובו ממים, וזקוק לאספקה עקבית שלהם כדי לתפקד כראוי. לכן, כשאנחנו לא שותים מספיק התפקוד התקין של הגוף עלול להיפגע, וגם אם אנחנו לא חשים צמא אנחנו עלולים להרגיש לא טוב.
כמות המים המומלצת לשתייה היא כליטר וחצי עד שני ליטרים ביום, שהם כ 8-6 כוסות מים, אך משתנה כמובן בהתאם לגיל, למשקל, למצב בריאותי, למידת הפעילות הגופנית שנערכת באותו היום ולתנאי הסביבה. למי שפעיל גופנית למשל, מומלץ לשתות כמות גדולה יותר של מים. עם זאת, חשוב גם לא להפריז בשתיית מים – שתיית כמות גדולה של יותר מכ-2 ליטרים בזמן קצר, עלולה לגרום לדילול המלחים בדם ולפגיעה בגוף. לכן, מומלץ לשתות בקצב מתון ולאורך כל שעות היום. מתן שתן בהיר ולא כהה מידי, ובתכיפות של אחת לכמה שעות, היא סימן לכך ששתיתם מספיק.
בנוסף לכך, מומלץ להעדיף מים על פני משקאות ממותקים. אם אינכם אוהבים את טעם המים תוכלו להוסיף להם טעמים טבעיים למשל באמצעות עשבי תיבול כמו נענע או לואיזה ובאמצעות פירות חתוכים.

אז הנה כמה סיבות טובות לשתות מים:

  1. שמירה על פעילות תקינה של מערכות הגוף: המים הכרחיים לתהליכי החיים השונים בגוף, וכאשר אנחנו לא שותים מספיק, הפעילות התקינה של הגוף נפגעת. המים חיוניים למשל לפעולת הכליות המפרישות את חומרי הפסולת של הגוף באמצעות השתן, ומסייעים להגביר את חילוף החומרים בגוף, תוך הפחתה של רעלים ושל חומרים המעודדים הזדקנות.
  2. עור גמיש ורענן יותר: העור מכיל כ-20% מהמים שבגופנו. לכן, מחסור בשתיית מים גורם לא רק לחוסר איזון בפעילות מערכות הגוף שלנו אלא גם מייבשת את העור, ועלולה לגרום להיווצרות מואצת של קמטים. שתיית מים תסייע לתאי העור שלנו לספוג מים, ובכך תתרום למראה עור גמיש, חיוני ורענן יותר.
  3. שמירה על משקל תקין: שתיית מים מפחיתה את הנטייה לאכילה לא מבוקרת ובכך מסייעת לירידה במשקל.
  4. הזנת הגוף במינרלים חשובים: המים שאנחנו שותים מכילים בדרך כלל מינרלים כמו מגנזיום וסידן החשובים לבריאות גופנו. אם אתם שותים מים שאינם עשירים במינרלים, כמו למשל מים שעברו התפלה, מומלץ להיוועץ ברופא המשפחה ולערוך כחלק מהבדיקות השגרתיות מעקב אחר ערכי המגנזיום בגופכם. כמו כן, מומלץ להקפיד על אכילת ירקות ירוקים אשר הינם עשירים במגנזיום.
  5. שמירה על ערנות וריכוז: שתיית מים מסייעת לנו להיות ערניים, נמרצים ומרוכזים יותר ובכך מסייעת גם לחשיבה ולביצועים הקוגניטיביים.
  6. הפחתת כאבים ותחושה כללית טובה יותר: התייבשות ו/או מצב של מחסור במים עלולים לגרום לעייפות ולכאבי ראש ואף למיגרנות, צרבות, בחילות, כאבי בטן וסחרחורות.
  7. הפחתת התכווצויות שרירים: שתיית מים בעת פעילות גופנית עשויה לסייע בהפחתת התכווצויות וכאבי שרירים.
  8. ויסות חום הגוף: המים מסייעים לגופנו לוויסות ולשמירה על חום גוף קבוע. לכן, כשהגוף חם, כמו למשל לאחר פעילות גופנית או כשחם בחוץ, מומלץ לשתות מים ולהשיב לגוף נוזלים שאבדו.
  9. שיפור העיכול ומניעת עצירות: שתיית מים משפרת את תהליכי העיכול ומסייעת במניעת עצירות. כשהגוף לא מקבל מספיק נוזלים, המעי הגס סופח מים מהצואה, והתוצאה היא התופעה המציקה עד כאב שנקראת עצירות.
  10. שמירה על הגוף בהיריון ובהנקה: בהיריון חשוב במיוחד להקפיד על כמות מספיקה של שתייה, המשפרת את חילוף החומרים ומאפשרת אספקה של רכיבים החיוניים לעובר. בנוסף לכך, בעת ההנקה, הפרשת החלב מגבירה את אובדן הנוזלים מהגוף ואת תחושת הצמא, ולכן חשוב להקפיד על שתיית מים.

לרוויה!