תחרות שחייה

בדרך כלל המושג "בעיות פוריות" משויך בעיקר למין הנשי, אלא שמתברר כי בחצי מהמקרים לכל הפחות הצד הגברי הוא שזקוק לטיפול

היריון ולידה נתפסים כשלב הטבעי ביותר בחיינו הבוגרים, אלא שעם השנים יותר ויותר זוגות מתקשים להרות באופן ספונטני ונזקקים לעזרת מרפאות הפריון בדרך לצאצא המיוחל.

"למעשה, 50% מבעיות הפוריות נובעות מהגבר", מספרת ד"ר עידית בן יאיר, מנהלת מעבדת הזרע. "יש כמה בעיות עיקריות של קשיי פוריות אצל גברים, החל בספירת זרע נמוכה, דרך בעיה בתנועתיות של תאי הזרע וכלה במבנה תאי זרע לקוי שלא יכול להפרות ביצית. בחלק מהמקרים אף אין בכלל תאי זרע אצל הגבר".

איך נוצרות בעיות פריון אצל גברים?
"במקרים רבים מדובר בבעיה גנטית מולדת. היות שלא מדובר במחלה, אין שום תסמינים עד הרגע שאותו גבר מנסה להביא ילדים. לעתים יש בעיות הורמונליות שפוגעות בייצור הזרע וכן תופעה הנקראת וריקוצלה: ריבוי של ורידים סביב האשך שככל הנראה גורמת לחימום יתר באזור האשכים ולפגיעה באיכות הזרע. יש גם בעיות על רקע של טיפולים כמו אשך טמיר או בקע בזמן הילדות, בעיקר אם הבעיה לא טופלה בזמן".
אלא שבעיות פוריות ואיכות זרע אצל גברים לא בהכרח סותמות את הגולל על האפשרות של הגבר להביא ילד ביולוגי לעולם.
"בחלק מהמקרים של היעדר תאי זרע אפשר לשאוב ישירות מהאשך ולמצוא תאים בודדים תקינים ואיתם לבצע הפריה. אם הבעיות הן בינוניות ויש תאי זרע ברמה מסוימת, אנחנו משתמשים בטכניקה של הזרעה תוך-רחמית, שבה מופרדים במעבדה התאים הטובים ביותר ואפשר לבצע הפריה כמעט טבעית ברחם האישה. בשאר המקרים מגיעים להפריית מבחנה – זרע באיכות בינונית עובר הפריה רגילה, חיבור טבעי של זרע וביצית, רק בתוך מבחנה. במקרה של תאי זרע באיכות נמוכה במיוחד ובעיה בתנועתיות אנו מבצעים הפריה מלאכותית שבה הזרע מוזרק לתוך ביצית שאובה באופן מכני והעוברים שנוצרים בתהליך מוחזרים לרחם האישה".

מדוע, לדעתך, יש פחות שיח ציבורי על נושא פוריות הגבר, למרות ההיקף הגדול של הבעיות בנושא?
"יש אצל גברים תחושה שאיכות הזרע היא ההוכחה לגבריות שלהם. אני רואה לפעמים מקרים קיצוניים מאוד של גברים שנכנסים ממש לשוק או שהאישה היא זאת שמטפלת בהכול: מביאה את הזרע למעבדה, באה לקחת תוצאות. אבל זה משתנה. כיום אני רואה זוגיות יפה בין זוגות שבאים לטיפול. הגברים מתבדחים ואומרים לי 'יאללה, קחי את השחיינים הכי טובים שלי!'".