תזונה מעוררת תשוקה?

סוכריות גומי בצורת לבבות

יום אהבה בפתח ואוהבים רבים, בכל העולם ובארץ עסוקים בשאלות כגון: מהו המאכל האידאלי לארוחה הרומנטית? מהו המאכל הסקסי ביותר? במה לתבל את האוכל על מנת להגביר את החשק המיני? מה להוסיף לתבשיל כדי שהלילה יהיה בלתי נשכח? רעיה ויינשטיין, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות ומאמנת אישית מנפצת מיתוסים ומאמתת עובודות אהובות..

האינטרנט נותן מענה לשאלות אלו ואחרות בנוגע להשפעה על הליבידו שלנו, עם רשימה ארוכה של מאכלים העשויים להגביר את החשק המיני ולהפוך את החוויה המינית למענגת במיוחד.  איך נדע מה אמת ומה מיתוס? על מנת לענות על השאלה הזו כדאי לבחון את העובדות ולהחליט האם להאמין או להסתייג. להתנסות או לוותר.
הידיעה שמזון מסוים יכול לעורר חשק מיני, לגרום לביצועים טובים יותר ולשפר את הפוריות, קיים מימי הקדם. קיימת רשימה שלמה של מזונות שיכולים, כביכול, להשפיע על חיי האהבה שלנו. הידועים ביותר שבהם: שוקולד, צדפות, פלפל חריף, קארי, תותים, וניל, חרדל, זעפרן, ג'נסינג ועוד. כל אלה נקראים אפרודיזיאקים, חומרים המגבירים ומעוררים חשק מיני ונקראים כך על שם אפרודיטה אלת האהבה והיופי.

ישנם מחקרים בודדים המוכיחים קשר כלשהו ואף הוא מאוד חלש, לגבי הפעילות של המזונות מהרשימה, כמגבירי חשק מיני. פרט לכמה תבלינים, שהשפעתם עדיין נחקרת לעומק, לא נמצאו הוכחות שמזונות מסוימים משפרים תפקוד מיני. כך לפחות על פי המחקרים שהתפרסמו עד כה.

מצד שני, כמעט ולא קיימים מחקרים המפריכים את מיתוסים על מאכלים אפרודיזיאקים.  ישנם בשפע מחקרים, על תופעות לוואי קשות ביותר משימוש בתוספי מזון שנועדו להגביר חשק מיני, הנמכרים בדרך כלל חופשי לקהל הרחב, עליהם מתנוססת הכותרת המגרה במיוחד "מכיל רכיבים טבעיים בלבד".

מספר סיבות למיעט מחקרים על השפעות מאכלים, הנחשבים לאפרודיזיאקים על חיי האהבה שלנו:

  • אפקט פלסבו – אם מישהו משתמש במזון כלשהו ומאמין שזה יכול להגביר לו את הפעילות המינית, זה יעלה את הביטחון העצמי שלו והוא באמת עשוי להרגיש עוררות מינית.
  • בן אדם, הינו יצור מורכב ביותר. קשה מאוד לבודד השפעת פלפל חריף על פעילות מינית של אדם, כאשר ברקע מעורבים רגשות, פיזיולוגיה, עניין המשיכה בין בני זוג והשפעת הסביבה.
  • בלבול בתחושות גופניות – ישנם מזונות, כמו למשל פלפל חריף או תבלינים מסוימים העלולים לגרום להזעה, סומק ולדפיקות לב מוגברות, מה שיכול להיות מפורש, בטעות, כעוררות מינית.

מראה פרי, ירק או מזון מסוים (מראה המזכיר איבר מין נשי או גברי) יכול להביא למחשבה שמזון זה, הינו אפרודיזיאק טבעי ואכילת פרי/ירק זה יכולה להשפיע על החשק המיני.

מספר עובדות מוצקות:

  • חשק מיני מורכב ממצב רגשי,  נוירולוגי, וסקולרי ותזונתי של האדם בנסיבות ספציפיות ועם בן אדם ספציפי.
  • מצב רגשי/פיזי/מנטלי לקוי של אדם או מערכת יחסים לא טובה, יביאו לפגיעה בטיב המגע המיני.
  • קיימים מצבים כרוניים, הפוגעים בחשק ובביצועים של המגע המיני, אחד מהם זו סוכרת, הפוגעת בהספקת דם לאיברי המין. בנוסף, אי ספיקה כלייתית, בעיה בבלוטת התריס, בעיות פרוסטטה, כאבים כרוניים או הפרעות הורמונליות. גם מנופאוזה יכולה להיות קשורה בירידה בליבידו.
  • ישנה רשימה ארוכה של תרופות הפוגעות בליבידו, כגון תרופות פסיכיטאריות שונות, תרופות ללחץ דם ולבעיות לבביות.
  • משך ואיכות השינה, רמת מתח ולחץ יומיומי, ביטחון עצמי ירוד, הינם פרמטרים נוספים שמשחקים תפקיד בכל מה שקשור לחשק מיני.

אז מה נמליץ לדייט המושלם?
הסרטים הרומנטיים מראים לנו שאין ליל אהבה ללא אוכל מושקע, נרות, מוזיקה נעימה ויין טוב.

אפרופו יין, להבדיל ממה יודע על אלכוהול, כמגביר חשק מיני, דווקא ההפך הוא הנכון. אלכוהול בכמות מופרזת, עלול לפגוע בביצועים בזמן המגע המיני עצמו.

בסופו של דבר, מה שיעשה את לילה האהבה לבלתי נשכח, זה כנראה משהו הרבה יותר מושקע מרכיב תזונה כלשהו. מדובר במכלול הידוע:

תזונה מאוזנת, מגוונת ובריאה, תקשורת פתוחה עם בן/בת זוג, תחזוקה נכונה של מצבים רפואיים הדורשים טיפול, יחד עם פעילות גופנית סדירה ומהנה וסיפוק מהחיים באופן כללי משפרים את ההרגשה, את הביטחון, את המצב רוח ובכך תורמים לחשק מיני בריא וחוויה מינית מענגת במיוחד.

ולקינוח, מכירים את המושג "הכל בראש"? זה ברובו נכון ולכן אם נרצה לגרות את התשוקה, כדאי בהחלט לגרות את החושים – ראיה, שמיעה, מגע, טעם וריח. עשו זאת בדרך שנעימה לכם ולבן/בת הזוג שלכם ותזכו ביום אהבה מענג במיוחד!

 

אחד המקורות:

Robert H. Shmerling, M.D. is associate physician at Beth Israel Deaconess Medical Center and associate professor at Harvard Medical School. He has been a practicing rheumatologist for over 20 years at Beth Israel Deaconess Medical Center. He is an active teacher in the Internal Medicine Residency Programm