המלצות תזונה לימי החופש הגדול וגם בשאר ימות השנה

כיצד מתמודדים עם התרת הרסן התזונתית המאפיינת את החופש הגדול? איך מאפשרים לילדים ליהנות ממנעמי הקיץ בלי לאבד שליטה על התזונה שלהם? ומה עושים אם בכל זאת זקוקים לעזרה? למכבי אקטיבי יש פתרונות בשבילכם

תקופת הקיץ מביאה איתה מחשבות על חופש, שחרור, גמישות והנאה. לצד המחשבות החיוביות, חשוב שהורים יבינו גם את המשמעויות המאתגרות שתקופה זה מביאה איתה בהיבט התזונתי ולהיערך בהתאם.

בסקירה נרחבת שפורסמה השנה בנושא התנהגויות בני נוער, נמצאו הבדלים מובהקים במספר שעות השינה, התזונה, שעות ביצוע פע"ג ושעות מסך בין ימי חול לסופי שבוע. בימי החול התנהגויות בני הנוער היו בריאות יותר ומטיבות. הם ישנו שעות רצופות יותר, אכלו כמויות מזון מותאמות לצורכיהם, ביצעו יותר פעילות גופנית וצפו פחות במסכים. בסופי שבוע המצב התהפך והתנהגויות בני הנוער נקשרו עם התנהגויות פחות בריאות.

החופש הגדול הוא תקופה ממושכת של יציאה משגרה ולכן קיימת חשיבות רבה ליצירת שגרה קבועה ומותאמת לבני הנוער בשלבי התפתחותם ועצמאותם השונים. הרגלים שיוטמעו בשלב זה, ילוו אותם למשך חייהם הבוגרים.
מחקרים דומים שהשוו התנהגויות ילדים ובני נוער בתקופת הקיץ לעומת תקופת שנת הלימודים, הגיעו למסקנות דומות והראו קצב עלייה במשקל גבוה במהלך הקיץ, לעומת תקופות מקבילות במהלך שנת הלימודים. הסיבות הן מיעוט פעילות גופנית מסודרת, שינה בשעות מאוחרות, שעות מסך מרובות ואיכות תזונה נמוכה יותר.  לעומת זאת מחקרים שהתייחסו לפעילות בני הנוער בקיץ, הראו שהשתתפות במחנות קיץ עם אופי ספורטיבי סייעו לילדים לשמור על הרגלים בריאים יותר במהלך החופשה.

אז מה אפשר לעשות?

  1. נסו ככל הניתן לשמור על שגרת בוקר הדומה לזו שמתקיימת במהלך מרבית ימות השנה. לא חייבים להתעורר עם שעון מעורר לשעת אפס אבל כדאי לייצר יציבות של התעוררות בשעה סבירה וכזו שעוד נחשבת שעות בוקר.
  2. הגדירו אפשרויות מזינות של ארוחת בוקר שהילדים יכולים להכין לעצמם, או השאירו להם ארוחה מזינה במטבח. ארוחת הבוקר יכולה לכלול דגנים מלאים מזינים כמו לחם מלא או גרנולה משיבולת שועל , ממרח כמו חומוס/אבוקדו/טחינה או גבינה, בתוספת פירות או ירקות טריים.
  3. צרו יחד עם הילדים תוכנית שבועית מובנית אך "מאוררת וגמישה". לדוגמא יום בריכה, יום עם סבא וסבתא או יום שההורים חוזרים מוקדם מהעבודה ויוצאים לפארק יחד. בדרך זו הילדים ידעו למה לצפות ויוכלו לתכנן את הבוקר שלהם בהתאם.
  4. קבעו יחד עם הילדים את תדירות היציאות המקובלת עליכם ועליהם למהלך השבוע והתייחסו לאופי היציאות (סרט/באולינג/מסעדה…). כדאי לקבוע מראש יציאה אחת פחות ולהגדיר שיש מקום לגמישות של יציאה אחת ספונטנית.
  5. שלבו פעילות גופנית קבועה במהלך השבוע ועודדו את הילדים להירשם לפעילויות קיץ בעלות אופי פעיל וספורטיבי.
  6. היצמדו למים כמקור לשתייה במהלך כל השבוע. אפשר להוסיף למים נענע ו/או לימון סחוט לגיוון. הימנעו משתיית משקאות ממותקים ומוגזים.
  7. בררו עם הילדים אילו פירות הם מעדיפים והשתדלו להיענות לבקשותיהם. לצד זה דברו איתם על החשיבות בהפחתה של ממתקים וחטיפים מעובדים קנויים ועודדו אותם לאכול פירות וירקות טריים.
  8. זכרו שהילדים מבלים יותר שעות בבית ולכן חשוב לצייד את המטבח בהתאם במזון מבושל ומזין לארוחות צהריים וערב, ולארוחות בוקר וביניים ממרחים מזינים למריחה על לחם מדגנים מלאים. עודדו את הילדים לזהות עד כמה הם רעבים ועזרו להם לספק לגופם מענה תזונתי עשיר שיתמוך בגדילתם.

תקופת הקיץ לא חייבת להיות תקופה מלחיצה ומפתיעה, היא מגיעה ממש כל שנה מחדש ובאותם מועדים פחות או יותר… המפתח הוא התארגנות, תכנון מראש ותיאום ציפיות משפחתי, זה טוב להורים ומצוין לילדים!

ואם בכל זאת זקוקים לעזרה מקצועית?

מכבי אקטיבי מציעה מגוון סדנאות בהן מקנים להורים ולילדים כלים באמצעותם יוכלו לנהל שגרת חיים בריאה המבוססת על תזונה מותאמת ופעילות גופנית.
מכבי אקטיבי פועלת ב-15 מרכזים בפריסה ארצית. מועדי פתיחת הסדנאות הבאות: ספטמבר – אוקטובר.
הסדנאות מיועדות לילדים ומתבגרים עם עודף משקל והוריהם בגילאי 6-16 בקבוצות גיל נפרדות.
הסדנאות כוללות:
• פעילות גופנית לילדים פעמיים בשבוע
• הדרכה קבוצתית להורים
• הדרכה קבוצתית לילדים
• יעוצים תזונתיים ולפעילות גופנית

התוכנית מלווה בצוות רב מקצועי הכולל: דיאטנית, עו"ס, מדריכי כושר ויועצים לפעילות גופנית.

למעבר לבדיקת זכאות בהתאם לרובד הביטוחי לחצו כאן.
למעבר לרשימת הסדנאות לחצו כאן.

השתתפה בהכנת הכתבה: ליהי לויאן יפה מנהלת מכבי אקטיבי רחובות.