מה אנחנו יודעים על תופעות הלוואי של חיסוני הקורונה

האם לכולם יש תופעות לוואי חזקות יותר אחרי המנה השנייה? ומה זה אומר על יעילות החיסון? ד"ר ארנון שחר מציג נתונים חשובים על תופעות הלוואי של החיסון נגד קורונה

רק לפני מספר חודשים, כשחיסון נגד נגיף הקורונה לא נראה באופק, היה נדמה שביום בו יבשרו שהחיסונים מוכנים, כולם ירוצו להתחסן. בפועל, עדיין קיימים חסמים מסוימים שמונעים מחלק מהציבור להגיע להתחסן, דבר שיכול להציב סימן שאלה גדול בכל הקשור להשגת חיסוניות העדר שמהווה את המפתח לחזרה לחיי שגרה.

אחת הסיבות המרכזיות שעולה כנגד ההתחסנות היא החשש מתופעות הלוואי של החיסון. חשוב לנו לעשות לכם סדר בנושא.

אז מה הן בכלל תופעות לוואי?

כל מי שאי פעם עיין בדף הגדול המתלווה לכל תרופה עלי אדמות, ודאי גילה לחרדתו שאפילו כדור תמים להפגת כאב ראש עלול לגרום לו לתופעות לוואי ואכן, ישנם רבים שחוששים ליטול אפילו תרופות שאינן דורשות מרשם.

האם כולם חווים תופעות לוואי לאחר קבלת חיסונים?

זה אולי ישמע לכם מוזר, אך בדיוק כשם שלכל אחד מכ-8 מיליארד בני האדם החיים בעולם יש טביעת אצבע ייחודית לו בלבד, כך גם אין באמת שני בני אדם שזהים מבחינת המערכות הגופניות שלהם. המשמעות היא שתמיד, אבל תמיד! יהיה מישהו שהגוף שלו יתנהג אחרת מהרוב כשייטול תרופה כלשהי. החדשות הטובות הן שאחוז האנשים האלו שיחוו תופעות לוואי קשות – זעום ביחס לכלל האוכלוסייה.

חברות התרופות עורכות ניסויים קליניים מורכבים וקפדניים, ומנהל התרופות העולמי ושאר גורמי הרגולציה מחמירים מאוד עד שהם מאשרים תרופה לשימוש וזאת כדי לצמצם למינימום את הסיכון שבשימוש בה. כל האזהרות שרשומות באותם עלונים לצרכן, חייבות להיות רשומות, שכן כאמור, תמיד יש סיכוי שמישהו יגיב לא טוב לטיפול, אך הוא תמיד יהיה היוצא מאוד (מאוד) מן הכלל.

איך אישרו את החיסון נגד הקורונה אם יש לו תופעות לוואי?

החיסון שפותח נגד וירוס הקורונה אינו שונה מכל תרופה אחרת שפותחה מבחינת התהליך הרגולטורי. הוא כן שונה מאוד מבחינת המשאבים שהוקצו לטובתו והקדימות שקיבל בכל הקשור לבירוקרטיה הנוגעת לאישורו. מאחר ומדובר במשימה גלובלית, קיבלו חברות התרופות אישור להשקיע כמה כסף שנדרש לצורך הפיתוח והניסויים והתהליכים הבירוקרטיים עברו לראש סולם סדר העדיפויות. והתוצאה – חיסון שפותח, נבדק ואושר במהירות שיא, אך מבלי להתפשר כהוא זה על בטיחותו ויעילותו!

וכן, כמו כל תרופה, גם לחיסון נגד הקורונה יש תופעות לוואי, אך בדומה לכל תרופה אחרת בעולם, מדובר בתופעות שוליות עבור הרוב המכריע של המתחסנים. כמה שוליות? אחרי חיסון של כ-3 מיליון מתחסנים ישראלים ואיסוף כל העדויות על תופעות לוואי, ההערכות של חברות התרופות באשר לשכיחות תופעות הלוואי הוכחו כמדויקות.

התופעות שעלו מתוך סקר מכבי: כאב במקום ההזרקה ועייפות יתר

גם אצלנו במכבי נערך סקר מקיף שכלל למעלה מ-80,000 מתחסנים שהעלה כי הרוב המכריע של המתחסנים (מעל 70%), לא סבלו משום תופעות לוואי ואלו שכן פיתחו תגובה, דיווחו על כאב במקום ההזרקה שחלף תוך 48 שעות ועל תופעות של עייפות מוגברת מהרגיל שגם הן חלפו תוך יום או יומיים לכל היותר.

מה לגבי תופעות לוואי קשות?

רק 0.2% מהמתחסנים דיווחו כי חוו הקאות. גם בתופעות כמו פריחה או שיעול נרשמו עדויות של 0.2-0.3% בלבד.

מה זה אומר על יעילות החיסון?

תוצאות אלו כאמור תואמות את הנתונים שהתקבלו על ידי יצרניות התרופות כפי שעלו מהניסויים הקליניים מה שמעיד על דיוק רב בהערכות. אבל החדשות הטובות באמת מגיעות מהנתונים המתייחסים ליעילות החיסון. גם כאן אנו שמחים לבשר לכם שכפי שהובטח לנו, יעילות החיסון הנה מעל ל95%! המשמעות היא שכל מי שקיבל את שתי מנות החיסון, פיתח עמידות בפני הנגיף וגם אם חלילה נדבק, לא סבל מתסמינים כלל או חווה מחלה קלה בלבד.

וירוס הקורונה הוכיח שוב ושוב את יכולתו לפגוע בצורה קשה בכל שכבות הגיל, להפתיע ולהפיל חללים גם מקרב אנשים צעירים ללא מחלות רקע ולתעתע בכל מי שחשב ש"לו זה לא יקרה". התרבות הווריאנטים והמוטציות רק מדגישה את הצורך לגשת ולהתחסן ואנו קוראים לכל מי שמתלבט לא לבזבז זמן יקר ולגשת להתחסן מיד! חיסון יבטיח שלא תיפגעו מהנגיף ובמקביל תגנו על היקרים לכם.

אם אתם עדיין לא בטוחים ותרצו לשוחח עם הצוות הרפואי על מנת להפיג חששות או אי בהירויות, ניתן לפנות אלינו במוקד מכבי ללא הפסקה בטלפון 3555*.

המידע המקצועי בכתבה באדיבות: ד"ר ארנון שחר, מומחה לרפואת משפחה, המנהל הרפואי למאבק בקורונה