איך מטפלים בשפעת?

אמנם החורף כבר כאן, אך מגיפת השפעת עוד לא החלה ברוב עוצמתה. רגע לפני, ד"ר יעל הלר, מומחית ברפואת משפחה במרכז הרפואי באור יהודה וסגנית הרופאה המחוזית במחוז מרכז, מספרת לנו על מחלת השפעת וכיצד כדאי להתגונן

"בתקופת החורף יש עלייה בתחלואה נשימתית. לרוב אנו חווים תופעות כגון  נזלת, כאבי גרון, שיעול עם או בלי חום. ברוב המקרים אלו הן "התקררויות" אשר נגרמות ע"י וירוסים שונים,  אינן דורשות טיפול מיוחד ולרוב יעברו מעצמן.
מחלת השפעת, לעומת זאת, אשר כשמה, נגרמת ע"י וירוס השפעת,  היא מחלה ויראלית קשה יותר. הסימפטומים הם חום גבוה שנמשך 3-5 ימים, כאבי שרירים, כאבי ראש ולעיתים נזלת ושיעול. כל מחלה ויראלית, גם צינון, עלולה להסתבך, אך מחלת השפעת מועדת יותר לסיבוכים, לרוב אצל אוכלוסיות בסיכון גבוה, כגון קשישים, נשים בהריון, תינוקות או אנשים עם מחלות כרוניות, וכמובן  אנשים עם ירידה בתפקוד המערכת החיסונית. "

מתי מומלץ לפנות לרופא?

"יש לפנות לרופא במידה ומופיעות תופעות חריגות העשויות להעיד על סיבוכים,  כגון קוצר נשימה, התייבשות, (סחרחורות, מיעוט במתן שתן, חוסר יכולת לשתות, לעיתים הקאות) בלבול, ישנוניות וכד'.

בילדים עשויים להופיע סמנים נוספים כגון חוסר שקט קיצוני, פריחה, שינוי בגוון העור, ובכי ללא דמעות

"אנו נוטים לייחס את העלייה בתחלואה בחורף לקור, אך לא זו הסיבה העיקרית לתחלואה. בימי החורף אנחנו שוהים בחדרים סגורים צפופים ולא מאווררים. זוהי קרקע אידיאלית להתפשטות הווירוס. המחלה עוברת בדרכי הנשימה ועל ידי הפרשות כגון שיעול או עיטוש. כאשר אין תחלופה של אוויר בחדר, קל יותר לווירוס להתרבות ולעבור מאדם לאדם".

איך נשמרים ומונעים הידבקות בשפעת?

"כפי שאמרתי, חדרים סגורים הם כר פורה להדבקה. לכן, חשוב לאוורר את החדר כמידת האפשר. אם מצוננים, מומלץ להישאר בבית ולנוח. ציינתי קודם כי המחלה עוברת דרך אמצעי הנשימה והפרשות, לכן יש לנקוט כללי היגיינה בסיסיים, כגון: הקפדה על נטילת ידיים,  אי השארת  טישו משומש על שולחן או על משטח העבודה. יש סכנה להידבקות מאוחרת עקב מישוש המשטח הנגוע. אם השתעלתם או התעטשתם וחסמתם זאת בידכם, אל תלחצו יד לאדם אחר אלא אם חיטאתם אותה.(מומלץ לחסום העיטוש עם אמת היד ולא עם כף היד ) מובן שעדיף גם לא להתנשק בזמן צינון. חכו עם זה קצת.

חשוב מאוד להקפיד על שתייה מרובה על מנת לא להתייבש. כאשר אדם מיובש מערכת החיסון שלו חלשה יותר.

כמובן שחשוב לשמור על תזונה מאוזנת ופעילות גופנית, התורמים לחיזוק המערכת החיסונית. הדבר נכון  לכל עונות השנה ולא רק בחורף."

אנחנו כבר בדצמבר, האם יש עוד טעם להתחסן נגד שפעת?

"בוודאי! לחיסון נגד שפעת לוקח כשבועיים-שלושה עד שנהיה יעיל, ולכן מומלץ להתחסן מוקדם ככל האפשר, גם היום. החיסון אפקטיבי לתקופה של כ-5 חודשים ולכן חיסון משנה שעברה כבר אינו יעיל. מגפת השפעת נודדת מחצי הכדור הדרומי לחצי הכדור הצפוני, על סמך תחלואה זו אנו צופים מה יהיו הזנים שיגרמו לתחלואה אצלנו, וע"פ זאת נקבע הרכב החיסון. אמנם המגיפה עדיין לא החלה, אך אנחנו צופים שהיא תתחיל ותגיע לשיאה בקרוב. ככלל, ככל שיותר אנשים יתחסנו, כך נוריד את התחלואה. החיסון חשוב במיוחד באוכלוסיות בסיכון: ילדים, נשים בהריון, קשישים, חולים כרוניים וחולים מדוכאי חיסון. "

אנשים רבים חוששים מתופעות הלוואי, ולכן לא מתחסנים.

"לרוב אין תופעות לוואי. יש אנשים שחשים מעט רגישות או אודם באזור החיסון, בד"כ זה עובר תוך יומיים-שלושה.

במידה שמתחסנים בזריקה, כלומר בחיסון המומת, לא יכולה להתפתח כלל שפעת. מיעוט המתחסנים חווים תופעות דמויות שפעת: מעט כאבי שרירים, חולשה ולעיתים אפילו עליית חום קלה: החיסון מעורר את מערכת החיסון כדי להתגונן מפני המחלה, מערכת החיסון עוברת מעין תרגול, אך זוהי אינה שפעת אמיתית. במידת הצורך ניתן לקחת אקמול . הגוף מייצר נוגדנים בתגובה לחיסון, כך שבמידה וניתקל בווירוס : מערכת החיסון כבר תהיה מוכנה לקראתו ונוכל להתגונן.

במידה ומופיעות תופעות שונות מהנ"ל מומלץ להגיע לבדיקה.

בחיסון החי המוחלש, הניתן דרך האף, עשויה להופיע שפעת קלה. חיסון זה, הניתן דרך האף,  אינו ניתן לאנשים הרגישים לביצים, לנשים בהריון, לחולים המטופלים בסטרואידים ובקבוצות מדוכאות חיסון מסיבות שונות.  גם כאן, החיסון מעורר יצירת נוגדנים כך שנהיה מוכנים ל"מפגש" עם הווירוס האמתי, האלים, ובכך משפר את המוכנות ואת תנגודת מערכת החיסון שלנו לשפעת"