שנהיה לראש: על זיכרון, שכחה ומה שביניהם

אישה מבוגרת מחזיקה פתק ואוחזת בצידי מצחה בניסיון להזכר

קרה לכם שלא זכרתם אם נעלתם את הדלת לפני שיצאתם מהבית? ענבל אלבו-גולן ונועה גבעון שחם, מרפאות בעיסוק ממחוז המרכז במכבי שירותי בריאות, מסבירות מהו בעצם הזיכרון ומה משפיע עליו? איך הגיל וההזדקנות משפיעים על הזיכרון ומתי הנטייה לשכחה מצדיקה ביקור רופא? 

מהו בעצם הזיכרון?
כמעט לכולנו קרה שפגשנו מישהו שלא ראינו הרבה זמן ולא הצלחנו להיזכר מאיפה אנחנו מכירים אותו, או הלכנו להביא משהו מהחדר השני וכשהגענו לחדר שכחנו מה רצינו להביא.
הזיכרון, בין אם מדובר בזיכרון לטווח קצר או בזיכרון לטווח ארוך, הוא מנגנון מורכב מאוד, המהווה חלק בלתי נפרד מתהליכי החשיבה הדרושים לתפקוד היומיומי שלנו. אנחנו משתמשים בו גם כשאנחנו קוראים ספר וזוכרים מה קראנו לפני חמישה עמודים, גם כשאנחנו מעוניינים לזכור להגיע לכל הפגישות שקבענו ביומן, וגם כשאנחנו שואלים את עצמנו אם זכרנו לקחת את כל הדברים החשובים לפני שיצאנו מהבית…

מה משפיע על הזיכרון שלנו?
הזיכרון הוא לא רק מנגנון מורכב אלא גם רגיש מאוד, ופעילותו מושפעת בין היתר ממצבנו הרפואי, הרגשי, הגופני והפסיכולוגי. ידוע למשל שמצבים של לחץ, הפרעות שינה, קשיי קשב וריכוז ונטילת תרופות מסוימות עלולים להשפיע לעתים על היכולת שלנו לזכור.

מהן השפעות הגיל וההזדקנות על הזיכרון?
ככל שאנחנו מתבגרים חלים שינויים בגופנו, והגיל מביא לא רק לשינויים נראים לעין בצבע השיער או בגמישות העור אלא גם לשינויים במוח ובזיכרון. עם זאת, קצב ההזדקנות משתנה מאדם לאדם, וכך גם קיימים הבדלים בינאישיים בשינויים בזיכרון.

מהם קשיי הזיכרון הנפוצים בגילאים המבוגרים?
רוב האנשים מתלוננים בעיקר על קשיים בשליפת מילים או שמות של אנשים מהזיכרון. לפעמים המילה או השם "עומדים על קצה הלשון" אבל הם לא מצליחים להיזכר בה. אנשים גם נוטים לשכוח היכן הם הניחו חפצים יום יומיים כמו למשל המפתחות, המשקפיים או הטלפון הסלולרי. ישנם גם מצבים שבהם שוכחים תוכן של שיחה כמו למשל במקרה הבא: "חברה סיפרה לי מה קרה לה בשבוע שעבר אצל הרופא – היום היא הזכירה לי את השיחה ולא הצלחתי להיזכר על מה היא מדברת…".

מתי הנטייה לשכחה מצריכה פנייה לבדיקת רופא ולבירור מעמיק יותר?
אם קיימת פגיעה בזיכרון הנמשכת לאורך זמן ופוגעת בתפקוד היומיומי ובבטיחות האישית, כמו למשל:

  • אם קורים מצבים שבהם השיכחה עלולה לסכן אתכם או את הסביבה שלכם כגון: שכחה של הסיר על הכיריים או אם שוכחים כיצד להגיע למקום מוכר.
  • אם עולה קושי לזהות או להיזכר בשמם של אנשים קרובים.
  • כאשר השימוש באביזרים חיצוניים אינו עוזר. למשל, אם כתבתם הכול ביומן אך אינכם מצליחים לזכור היכן הנחתם אותו.

במקרים כאלו מומלץ להיוועץ ברופא המטפל אשר יוכל להפנות אתכם במידת הצורך, להמשך בירור ואבחון. לאחר היוועצות והפנייה מרופא המשפחה תוכלו לפנות לאבחון ריפוי בעיסוק במסגרת המרפאות הגריאטריות הרב תחומיות או מכוני הריפוי בעיסוק של מכבי. במסגרת האבחון תבוצע הערכה מעמיקה של תהליכי החשיבה והזיכרון, כדי לבדוק האם הירידה בזיכרון אופיינית לגיל או עלולה להיות קשורה למחלה.

כיצד ניתן לשפר את הזיכרון ולהתמודד עם השכחה בגילאים המבוגרים?
אם אתם בני 65 או יותר ומתפקדים באופן עצמאי בקהילה, אך מרגישים בירידה בזיכרון או בתהליכי החשיבה, תוכלו לשפר את תפקוד הזיכרון באמצעות:

  • אימון חשיבה: ניתן לאמן את החשיבה באמצעות משחקי חשיבה ואסטרטגיה כמו למשל משחקי קופסה המיועדים למשחק במגוון גילאים המעודדים חשיבה מורכבת.
  • למידה חדשה: ניתן למשל, ללמוד לשחק ברידג' או ללמוד שפה חדשה גם בגיל מבוגר.
  • שימוש באסטרטגיות למניעת שכחה: כמו למשל, כתיבה בלוח שנה או ניהול יעיל של יומן.
  • פעילות גופנית: פעילות גופנית תורמת להגברת זרימת הדם למוח ובכך היא מזרזת את ניקוי הפסולת מתאי המוח, ואף גורמת לשחרור של אנדורפינים- הורמונים המשפרים את מצב הרוח ואת תפקוד הזיכרון. פעילות גופנית סדירה גם מסייעת בהתמודדות עם לחץ, מתח ודיכאון המשפיעים לרעה על הקשב והזיכרון, משפרת את זמני התגובה בפעילויות שונות כמו בנהיגה או במצבי חירום, ומשפרת את איכות השינה.
  • פנייה לסדנאות לשימור הזיכרון ולפיתוח החשיבה או להדרכות לשימור הכושר הקוגניטיבי: במסגרת מכוני הריפוי בעיסוק והמרפאות הגריאטריות הרב-תחומיות ברחבי הארץ מתקיימות סדנאות והדרכות  לשימור הזיכרון, לפיתוח החשיבה ולשימור הכושר הקוגניטיבי, שבהן ניתן להשתלב ללא עלות אם ימצא בכך צורך במסגרת אבחון ריפוי בעיסוק.

בברכת שנה טובה ובריאה!