האם דו-לשוניות יכולה למנוע התפתחות דמנציה

Parler vous français? לא? אז אולי ננסה speaking English? אם עניתם בחיוב על שאלות אלה או שבמקרה אתם שולטים בשפה אחרת נוספת חוץ מהשפה בה נכתב טקסט זה, אתם בחברה טובה.

בעידן המולטי-טאסקינג והאינטרנט שבו שליטה וניהול מידע הופכים קלים יותר, חיוני לשלוט ביותר משפה אחת ומחקר חדש מוכיח שדו-לשוניות אף מסייעת במניעת שיטיון (דמנציה).

שיטיון (דמנציה) הוא ירידה משמעותית בתפקודו הקוגניטיבי (תפיסתי, שכלי) של אדם, בעיקר בגיל בוגר יותר. אחד הביטויים המוכרים לשיטיון הוא מחלת האלצהיימר.
המחקר, שנערך באוניברסיטת יורק בטורונטו קנדה, נעשה בקרב מטופלים שלקו בשיטיון בגיל בוגר. נמצא, אצל אלה מתוכם ששלטו ב-2 שפות הופיעו התסמינים 3-4 שנים מאוחר יותר מאצל חולים שדיברו רק שפה אחת.
ההסבר לכך נעוץ בעובדה ששליטה על 2 שפות גורמת למוח לעבוד קשה יותר ובכך הופכת אותו יותר גמיש בשלבים מאוחרים יותר.

סריקה והדמיית פעילות המוח העלתה כי הצורך לעבור בין  שתֵי שפות תורמת לאימון חלקֵי המוח השונים המבצעים משימות תבוניות דוגמת מולטי-טאסקינגוריכוז אינטנסיבי במשימה לתקופת זמן ממושכת.פעולות אלה ידועות כראשונות לדעוך בגיל מבוגר במה שמכונה "דעיכה קוגנטיבית"
((cognitivedecline.

אין ספק כי לימוד שפה נוספת בגיל צעיר מומלץ ועדיף, משוםשהמוח האנושי ערוךלספוג את הפרטים ולהתמודד עם המידע ביתר קלות בשלב התפתחותי זה. יעילות הלמידה פוחתת עם השנים, אך אין זה אומר שמאוחר מידי או בלתי אפשרי ללמוד שפה נוספת גם בגיל מבוגר.

מקור: http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/9173552/Learning-another-language-could-protect-against-dementia.html