שימי פס על ההרפס – חיסון חדש להרפס גניטלי

22805-Blog-Photo-NEW_Sukeret-(22562)2

הֶרפֶּס  סימפּלֶקס ( (Herpes  simplexהוא נגיף מפורסם וידוע. בבני אדם הוא מופיע ב-2 צורות שכיחות: האחת היא על השפתיים והפָּנים (Type 1) והשנייה היא באזור שמתחת לחגורה – הרפס גֶניטָלי (של איברי המין) (Type 2). מה שבטוח: כשהוא מגיע אי אפשר לפספס אותו.

ההדבקה בנגיף מתרחשת כאשר יש מגע ישיר של העור או הריריות בין אדם הנושא את הנגיף לבין אדם בריא. הנגיף מתרבה בעור או בריריות הפה או אברי המין  וגורם לפצעים אופייניים, המופיעים בעיקר במצבים של חום, חולשה כללית של הגוף (במחלות כמו שפעת לדוגמא) ולעיתים בעת המחזור החודשי.
ההרפס איננו מסכן חיים, אך הוא מהווה מטרד ויוצר תחושת אי נוחות ובוודאי שלא מאפשר להגיע לאינטימיות מינית גם כשהוא מופיע על השפתיים וגם בביטוי הגֶניטלי שלו.

האם נמצא חיסון להרפס?

ההרפס הגניטלי הוא הזיהום הנפוץ ביותר המועבר באמצעות מגע מיני ולצערנו אין כיום תרופה יעילה לטיפול בו, אך לאחרונה הוגש לאישור מִנהָל המזון והתרופות האמריקאי חיסון, המספק הגנה מפני הרפס גניטלי וכן מפני מגוון גדול של מחלות מין אחרות, ביניהן גם מחלת האיידס. החיסון הופק לאחר ניסוי שנערך בעכברים. מודל החיסון שפותח על ידי חוקרים באוניברסיטת ייל התמקד ברקמות הנרתיק בהן מתרחשת החשיפה לנגיף. ע"י שיפעוּל תאי T (תאים המופעלים ע"י מערכת החיסון בעת חדירת גורם זר לגוף) הצליחו ליצור תגובת הגנה של הגוף כנגד ההרפס, דבר שלפי דעתם של החוקרים יכול להיות יעיל גם במקרים כמו איידס. חשוב לציין שמחקרים שבוצעו בבעלי חיים לא תמיד מבטיחים תוצאות דומות בבני אדם, אך אין ספק שזו יכולה להיות פריצת דרך בהתמודדות עם ההרפס. נראה, שאפשר להשתמש בגישת חיסון חדשה זו  בכל מקרה שבו יהיה גירוי של תאי ה-T על ידי מחלות זיהומיות ולכן ייתכן שטכנולוגיה זו תוכל להיות מיושמת על כל גורם מזהם אחר החודר לגוף דרך פתחים כמו דרכי המין, דרכי נשימה, העור, או הבטן.

http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=164086