איך להשתמש נכון בתרופות?

רוקחים

ריכזנו עבורכם את השאלות הנפוצות ביותר על תרופות לרוקחי מכבי פארם. חושבים שאתם יודעים לענות עליהן? בחנו את עצמכם

סביר להניח שנטלתם תרופה לפחות פעם אחת בחיים. עוד יותר סביר שאתם מאחסנים כדורים או משחות קבועים או לעת צרה ברחבי הבית: על השידה ליד המיטה, בארון תרופות, בחדר האמבטיה ואפילו במקרר; כנראה גם שתהיתם פעם האם לקחת את הכדור לפני או אחרי הארוחה והתבלטתם מה לעשות עם תרופה שפג תוקפה. עכשיו אתם יכולים להפסיק להתלבט!

כדי לשמור על בריאותכם ולוודא שאתם אכן עושים שימוש נכון בכדורים ובאחזקה שלהם – שרה גביש, רוקחת ראשית ומ״מ מנהל רשת מכבי פארם, ענתה עבורכם אחת ולתמיד על השאלות הנפוצות ביותר שרוקחים נשאלים לגבי תרופות ותכשירים רפואיים.

לפני שנגלה לכם את התשובות – בואו לבחון מה אתם באמת יודעים על שימוש נכון בתרופות >>

ועכשיו – לפניכם כל התשובות לשאלות הנפוצות ביותר שרוקחי מכבי פארם נשאלים:

כל התרופות מבלבלות אותי, איך אזכור את כולן?

נטילת תרופה בשעה קבועה ביום בצמוד להרגל יום-יומי אחר, יכולה לסייע בהתמדה של נטילת תרופות כרוניות והשפעה יעילה שלהן. למשל, נטילת כדור לפני צחצוח השיניים או אחרי ארוחת הערב.

 

רציתי להפסיק לקחת את התרופה, אבל כשניסיתי להפסיק הרגשתי רע מאוד. מה כדאי לי לעשות?

הפסקת נטילת תרופות כרוניות בבת אחת אינה מומלצת בשל סיכון לתופעות לוואי. במידה ויש רצון להפסיק ליטול תרופה, מומלץ להתייעץ עם רופא ורוקח על הדרך הטובה ביותר להפסקה.

השכנה שלי המליצה לי על תרופה טובה שמאוד עזרה לה, האם כדאי לי לנסות?

לא מומלץ להעביר תרופות מאדם לחברו, מאחר ותרופות טומנות בחובן סיכון לכל אדם שאינן מתאימות לו. לגבי טיפול תרופתי מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא או רוקח.

 

תעשו לי סדר, האם כדאי לקחת את התרופה עם אוכל או בלי אוכל?

סוגי מזון שונים משפיעים על חומציות הקיבה וקצב המעבר של תוכן הקיבה. מזון כמו מיץ אשכוליות וחלב עלולים להשפיע על ספיגה ופינוי של תרופות מסוימות בגופינו. לכן קיימת חשיבות להקפדה על נטילת תרופות לפי הוראות הרוקח, ובייחוד כשניטלות תרופות נוספות. הוראות שימוש בתרופה ומזון ניתן גם למצוא בעלון לצרכן המצורף לתרופה.

למה חשוב מיקום האחסון של התרופות שלי?

מומלץ שלא לאחסן תרופות על גבי שידות לילה ושיש המטבח, ולהקפיד על שמירתן בארון גבוה או מגירה נעולה – במקום קריר ויבש (לא בחדר האמבטיה). כך ניתן לצמצם גישה של ילדים ולמנוע הרעלה.

מצאתי תרופה שרופא העיניים רשם לבן שלי לפני שנה וחצי, האם מותר להשתמש?

תרופות מרשם ניתנות למטופל עבורו הן נרשמו, לאחר שהרופא אבחן את הבעיה ובחר בעבורה טיפול מתאים. אין לנטול תרופות מרשם על דעת עצמכם!

 

האם מותר להשתמש בכל תכשיר עד התאריך תפוגה המצוין על האריזה?

לעיתים תוקף התכשירים לאחר פתיחתם משתנה – זהו מידע הרשום על אריזת התכשיר. הקפדה על תוקף תכשיר לאחר פתיחתו מבטיחה את יציבותו ויעילותו של התכשיר.

התרופה נראית קצת משונה, האם כדאי להשתמש בה?

לא מומלץ להשתמש בתכשירים שעברו שינוי צבע, מרקם ועכירות. בכל מקרה של אי ודאות באשר לאיכות התרופה, מומלץ להתייעץ עם הרוקח.

 

מה אעשה עם התרופות שאין לי בהן יותר שימוש?

בבית המרקחת קיים פח ייעודי לתרופות פגות תוקף או שאינן בשימוש. באמצעות פח זה מפונות התרופות לאתרי הטמנת פסולת ייעודיים המונעים את זיהום הקרקע.