שורפים את הכסף

22805-Blog-Photo-NEW_Hafsaka-(20195)4

מעשנים רבים לטשו עיניים מודאגות אל עבר משרד האוצר כאשר עוד ועוד גזרות הועמסו במסגרת הניסיון לסגור את החור בתקציב והם לא פסחו על הסיגריות. יש כאלה שהעלאת המחירים רק דרבנה אותם להיגמל או להפחית את כמות הסיגריות, אך גם לפני אותה התייקרות עובדה אחת הייתה ידועה – עישון הוא עסק יקר. מאד יקר. עוד בתקופה שעלות חפיסה הייתה 20 ₪ החישוב הממוצע לאדם מעשן הייתה 600 ₪ לחודש. במידה ושני בני הזוג מעשנים הסכום יכול להיות כפול.

ליאורה ולינסקי, מנהלת קידום בריאות במכבי שרותי בריאות מסבירה.
עבור מעשנים ההוצאה החודשית של הסיגריות נתפסת כצורך ולא כמותרות, אך חשוב שמעשנים ידעו כי מדובר בהוצאה גבוהה מאד (החישוב לשנה הוא 7,200 ₪ לפי התעריף של 20 ₪ לחפיסה).
תחשבו מה יכולתם לעשות עם הסכום הזה, סכום כזה שמושקע באפיק חיסכון כלשהו יכול תוך כ-12 שנה להניב סכום של 90,000 שקלים. סכום נאה ביותר שיכול לאפשר למשפחה מותרות, כמו שלושה טיולים משפחתיים לחו"ל או קניית רכב חדש.

אם כן, פרט לתועלת הבריאותית לנגמלים זו גם החלטה כלכלית חכמה. החל מתאריך 1.1.10 נכנסו תרופות גמילה מעישון וקבוצות תמיכה להפסקת עישון לסל התרופות, המשמעות היא שמעשן שמנסה להיגמל מקבל תרופות לגמילה כמו 'צ'מפיקס' ו'זייבן' במסגרת סל הבריאות בהשתתפות עצמית נמוכה של 15 אחוזים בלבד. כמובן שנוסף על הטיפול התרופתי רצוי לשלב טיפול התנהגותי.

למרות זאת, כיוון שמעשן לא רואה את העישון כמותרות, חישוב סכומים אלה לא משכנע אותו להיגמל. אבל טיעון זה עשוי לחזק את מי שכבר התחיל בתהליך הגמילה. למעשה, אחת ההמלצות שלנו לנגמלים היא להניח בצנצנת כל יום את הכסף שהייתה עולה לו חפיסת סיגריות, ולאחר שבועיים להוציא את הסכום על בילוי או קנייה כלשהי. החיסכון מאפשר לנגמל לראות את יתרונות הגמילה כל פעם מחדש.