איך מאחסנים תרופות בקיץ?

תרופות בתוך תיק עזרה ראשונה

קיץ וחם, לא רק בחוץ אלא גם בבית – אז איך כדאי לאחסן את התרופות כשחם כל כך? איך שומרים עליהן בנסיעות או בחופשה, וכיצד מאחסנים תרופות המצריכות קירור? אריאלה ארדמן, רוקחת וחלק מצוות ניהול הסיכונים במכבי פארם עונה על כל השאלות החשובות

האם צריך לאחסן את התרופות במקרר בימים החמים?

  • תרופות המצריכות אחסון בטמפרטורת החדר: גם אם חם בחוץ, לא מומלץ לשמור תרופות המצריכות אחסון בטמפרטורה של עד 25 מעלות במקרר, מאחר שהטמפרטורה הקרה שבמקרר עלולה לפגוע ביעילותן. במקרים שבהם קיים ספק לגבי תנאי האחסון המתאימים עבור התרופה שברשותכם יש להיוועץ עם הרוקח.
  • תרופות המצריכות אחסון בקירור: מומלץ לשמור בקירור אך ורק תרופות שלגביהן מצוין באופן מפורש כי הן מצריכות אחסון בטמפרטורות של 8-2 מעלות או אם מצוינת לגביהן הנחיה המאפשרת שמירה בקירור.
    במקרים כאלו הרוקח יציין זאת, ידביק על התרופה מדבקות המסמנות את הצורך בקירור, ובמידת הצורך יוסיף לאריזה קרחון המיועד לקירור זמני, עד ההגעה למקרר בהקדם האפשרי (רצוי לא מעבר לשלושים דקות).

אז איפה כדאי לאחסן את התרופות בימים חמים במיוחד?


בימים החמים מומלץ לשמור את התרופות המצריכות אחסון בטמפרטורה של עד 25 מעלות בארון מוצל, סגור, יבש וקריר ככל האפשר. חשוב להקפיד למקם את ארון אחסון התרופות הרחק ממקורות חום כמו חלונות או תנורים, ומומלץ שלא למקם אותו בחדר האמבטיה החם.

כיצד מאחסנים תרופות המצריכות קירור?


אם התרופה מצריכה קירור במקרר, מומלץ לאחסן אותה בעומק המקרר ולא על הדלת, כדי שלא לחשוף אותה לשינויים בטמפרטורה עם כל פתיחה שלו. כמו כן, לשמירה על הבטיחות חשוב לאחסן את התרופה בנפרד ממזון והרחק מהישג ידם של הילדים.
שימו לב שאין לאחסן תרופות במקפיא מחשש לפגיעה בהרכבן וביעילותן.

ומה לגבי תרופות שאנחנו צריכים לשאת עמנו במשך היום?


אם אתם זקוקים לשאת את התרופות במהלך היום, היוועצו עם הרוקחים לגבי אופן האחסון והנשיאה שלהן. ישנן תרופות, כמו למשל תרופות פיריון או לחילופין אינסולין לטיפול בסוכרת, אשר מצריכות אחסון בקירור, אך גם ניתן לשאת אותן בחוץ לפרקי זמן מסוימים.

איך מאחסנים את התרופות כשיוצאים לחופשה?


אם אתם יוצאים לחופשה, ועליכם ליטול תרופות המצריכות קירור, בדקו אם קיים ביעד שבחרתם מקרר זמין שבו תוכלו לאחסן אותן.

איך מאחסנים את התרופות בטיסות או בנסיעות?

  • תרופות המצריכות אחסון בטמפרטורת החדר: קחו עמכם את התרופות בתיק היד ולא במזוודה. הטמפרטורות בבטן המטוס נמוכות מאוד וישנן תרופות שעלולות להיפגע מהקור. כמו כן, כך גם תוכלו להבטיח שהתרופות תמיד אתכם – גם במקרים של אובדן מזוודה.
  • תרופות המצריכות קירור: תוכלו לאחסן תרופות המצריכות קירור בצידנית עם קרחון ייעודי או בשקיות תרמיות המיועדות לשמירה על הטמפרטורה, לפרק זמן של מספר שעות. מומלץ להיוועץ עם הרוקחים לגבי אופן האחסון המותאם לתרופה שברשותכם.

הנחיות נוספות לאחסון תרופות:

  1. קראו את העלון לצרכן ומלאו אחר ההוראות: הקפידו כמובן למלא אחר ההוראות לגבי אחסון התרופה וגם לגבי אופן נטילתה.
  2. יש ספק? התייעצו עם הרוקחים: אם עולה כל שאלה לגבי אופן אחסון התרופה או נטילתה, חשוב תמיד להתייעץ עם הרוקחים.
  3. הקפידו על שימוש בהתאם לתאריכי הפתיחה והתפוגה המסומנים: ישנן תרופות אשר ניתן ליטול רק למשך פרק זמן מוגבל מרגע הפתיחה. שימו לב לכך, והשליכו תרופות שזמן התפוגה שלהן עבר או שפרק הזמן המותר לשימוש בהן חלף.
  4. בחרו מקומות אחסון בטוחים: אחסנו תרופות בנפרד ממזון ובמקום גבוה הרחק מהישג ידם של ילדים ותינוקות על מנת למנוע הרעלה. כמו כן, כדי למנוע בלבול בין תרופות ובאופן השימוש בהן, הקפידו לאחסן את התרופות בקופסה המקורית ובליווי העלון לצרכן.
  5. אל תשאירו תרופות ברכב: אין להשאיר תרופות ברכב – גם לא לזמן קצר. הטמפרטורה ברכב סגור יכולה להגיע ל 80-70 מעלות, ועלולה לפגוע בתרופות וביעילותן. לכן, אין ליטול תרופות אשר נשכחו ברכב.
  6. שימו לב לשינויים: נראה לכם שהתרופה שינתה טעם, צורה או צבע? גם אם התרופה בתוקף, הימנעו מליטול אותה והיוועצו לגבי המשך השימוש בה ברוקחים.
  7. אל תמהרו להשליך: גם אם שכחתם לאחסן תרופה במקום מתאים, למשל אם שכחתם תרופה שמצריכה קירור מחוץ למקרר, אל תמהרו להשליך אותה. ישנן תרופות שתנאי היצור שלהן מאפשרים חריגה קלה בתנאי האחסון. לכן, היוועצו ברוקחים אשר במידת הצורך ייצרו קשר עם יצרנית התרופה ויבררו אם ניתן להמשיך להשתמש בה.
  8. השליכו תרופות רק למיכלים ייעודיים: אם יש ברשותכם תרופות שפג תוקפן או שאין לכם יותר צורך בהן, אל תשליכו אותן לפח. תרופות הן פסולת כימית אשר עלולה להזיק לסביבה, ולכן יש להשמיד אותן באופן מבוקר. בכל בית מרקחת של מכבי פארם ובבתי מרקחת נוספים תוכלו למצוא מיכלים ייעודים לאיסוף תרופות, ומשם הן יועברו לגורם המוסמך לטיפול בחומרים מסוכנים.

>>לבית מרקחת מכבי פארם הקרוב למקום מגוריכם