שומרים על הרצפה!

22805-Blog-Photo-NEW_Dor-3-(21426)-5

רבות מדובר בשרירי רצפת האגן והחשיבות שלהם לגוף האישה, בייחוד בגיל השלישי בו חלה היחלשות כללית של הגוף כחלק מההזדקנות הטבעית של הגוף. פנינו ליערה שדור, פיזיותרפיסטית מוסמכת בשיקום רצפת האגן במכבי שירותי בריאות שתסביר כיצד ניתן לזהות את היחלשות רצפת האגן ומה ניתן לעשות בעניין.

רצפת האגן היא קבוצת שרירים התומכת באברי האגן: שלפוחית השתן, הרחם והרקטום. לכל אחד מהאברים הללו פתח יציאה המוקף בשריר וכיווץ השרירים מאפשר את סגירת הפתחים. זוהי גם הסיבה אגב שהשרירים האלה נקראים "סוגרים". נוסף על תפקידם בסיוע ליציבת הגוף, הם למעשה חלק ממנגנון השליטה בשתן ובצואה.

חשוב לאישה בכל גיל לשמור על תפקודם של שרירי רצפת האגן, אך ישנם מקרים בהם ישנה חשיבות יתרה לשמירה על פעילותם:

·         נשים שאורח חייהם כולל מאמצים תכופים: נשים אתלטיות, או נשים המבצעות עבודה פיזית מאומצת, המעלה את הלחץ התוך בטני, דבר הגורם לדחיפה של אברי האגן כלפי מטה והפעלת לחץ על  רצפת האגן.

·         נשים בהריון: בזמן ההריון יש התארכוּת והחלשוּת שרירים. בנוסף, ההריון גורם לחץ ועומס על רצפת האגן ויש חשיבות מיוחדת לשמירה עליה במהלכו.

·         לקראת הגיל השלישי: החלשות שרירים היא חלק מתהליך התבגרות וההזדקנות. עם זאת, חשוב להדגיש כי התהליכים שעוברים על רצפת האגן עם ההתבגרות וההזדקנות משותפים לכל שרירי הגוף ולכן חשוב לבצע פעילות גופנית מתונה וסדירה כחלק משמירה על הבריאות הכללית ומניעת סבל ומחלות.

ישנם מספר גורמי הסיכון העיקריים: גנטיקה, המכתיבה את איכות הרקמות והשרירים, הריונות ולידות, משקל עודף, פעילות פיזית אינטנסיבית (ספורטיבית או תעסוקתית), עצירוּת כרונית, שיעול כרוני ועוד.
קשה להגדיר סימנים אשר יעידו באופן ברור על תחילתה של בעיה. סימנים ראשונים יכולים להיות תחושת אי נוחות באגן, שינוי ביכולת השליטה בשתן, כאב בקיום יחסי מין ועוד.

שמירה על תזונה נכונה, שתייה מרובה, פעילות גופנית מתאימה, משקל תקין, הימנעות מעישון ומעקב רפואי סדיר יכולים לסייע לשמור על כל מדדי הבריאות כמו גם רצפת האגן.
נוסף על כך, ניתן לעשות תרגילים שונים אשר יעזרו בחיזוק השרירים. את התרגילים יש לבצע עם איש מקצוע אשר ידריך וילמד תרגילים מתאימים, יבדוק שהם נעשים נכון, באופן יעיל וללא גרימת נזק.

למרות שהבעיה נתפסת כבעיה נשית, גם גברים עלולים לסבול מחלק מהבעיות וגם בהם ניתן לטפל בפיזיותרפיה של רצפת האגן.