מסתגלים לשגרה בריאה

שגרה בריאה עם ילדים

איך להסביר לילדים את המציאות החדשה ואיך לנהל סדר יום שיעזור להם ולכם להסתגל לשגרה בריאה ונכונה יותר?

המציאות הנוכחית יוצרת סדר יום חדש, שמצריך היערכות על מנת שתוכלו לחזור וליהנות משגרה חיובית, בריאה ונכונה ככל האפשר – עבורכם ועבור הילדים.

אז איך מסבירים לילדים צעירים את המציאות החדשה, התלויה בהנחיות ובמסגרות חלקיות, ואיך לנהל סדר יום שיעשה טוב גם לכם וגם להם? מיכל ביטון, מרפאה בעיסוק במכון להתפתחות הילד במכבי שירותי בריאות, ריכזה המלצות שיעזרו לילדיכם בימים בהם אין חוגים, קייטנות או מסגרות לימוד, ולכם – למצוא פתרונות לתעסוקה ביתית איתם עד שנחזור לשגרה המוכרת והבטוחה.

בגובה העיניים
חשוב לתווך לילדים את המידע בשפה שמתאימה להם, להכיר במצב כמו שהוא ולא לנסות ולטשטש את המציאות. מה שכן, לא כדאי להציף אותם במידע אלא להתמקד בהנחיות פשוטות וענייניות שקל ליישם וכיף לתרגל. למשל, ללמד את הילדים לשטוף ידיים אחרי שהם חוזרים מהגן, תוך זמזום השיר "אני שוטף ידיים" של דתיה בן דור, לדבר איתם על הצורך בשמירת מרחק חברתי ולהסביר להם מדוע הם חוזרים לגן או לכיתה עם מסיכות.

מה הלו"ז?
גבולות מסייעים ליצירת תחושת ביטחון. לכן, מומלץ לארגן סדר יום חדש ולתכנן יחד עם הילדים זמנים קבועים לפעילויות השונות בו – קימה, ארוחות, משימות לימודיות, עזרה בסידור הבית, התעמלות, משחקים ומסכים. תכנון וחשיבה מראש על סדר הפעילויות והפיכתו לקבוע יעזור לנו להפנים את השגרה החדשה, יקל על אי הוודאות ויהפוך את היום ליותר מאורגן וצפוי. ודבר נוסף – תשתדלו לקחת את זה באיזי ולא להעמיס. בין הארוחות (בוקר, צהריים וערב) תשבצו 2-3 פעילויות בלבד. כך, לא תיווצר ציפייה ואכזבה אצל הילדים, ואצלכם לא ייווצר לחץ להספיק את כל התוכניות בזמן קצר.

חלוקת תפקידים
מתן תפקידים קונקרטיים מסייע לוויסות חרדה והעלאת חוויות מסוגלות אצל ילדים צעירים.
תתנו לילדים תחומי אחריות בהתאם לגילם וליכולתם, הקשורים לארגון וסידור הבית. אפשר לחלק לילדים תפקידים כמו יצירת פעילות משפחתית, סידור הסלון, עריכת השולחן, עזרה בהכנת ארוחות ועוד. פעילויות אלה מספקות תנועתיות וגירוי חושי ותורמות לתחושת המסוגלות של הילדים. לילדים גדולים יותר תנו אחריות גם על אחיהם הקטנים בשמירה, משחק משותף, למידה וכדומה. גייסו אותם כיד ימינכם והעצימו אותם. תקשיבו לרעיונותיהם ויישמו אותם גם אם לא כך תכננתם שיראה היום.

יצירתיות זה שם המשחק
למלא את היום בכמה שיותר פעילויות אטרקטיביות זה מעולה,  אבל בסוף הדבר עלול לגרום להצפה ללא כל רצף והיגיון. לכן, כדאי לסדר את הפעילויות בבית סביב נושא מסוים ולהתנהל בתוכו. למשל, לבחור יום אחד בסגנון גיבורי על, בו תכינו פעילויות יצירה סביב גיבורי על, פאזלים ודפי צביעה בנושא ועוד.; יום "מחקר", בו תערכו עם הילדים ניסויים, למשל לערבב עם הילדים צבעי יסוד ולראות מה יוצא; יום סבא וסבתא בו הולכים לבקר אותם, או עושים איתם שעת סיפור בזום; וכן הלאה.

לשמור על הסביבה
חשוב לארגן את סביבת הבית כך שתאפשר לילדים גם משחק חופשי או יצירות באופן עצמאי, מבלי שהדבר יפריע לכם לעסוק בנושאים אחרים. למשל, אפשר לארגן לילדים הצעירים פינת יצירה בחדר שתהיה נגישה עבורם עם שולחן וכסאות בגובה המתאים וחומרי יצירה מגוונים, קופסת תחפושות או קופסאות משחקים נגישות, וזאת בכדי לעודד את הילדים לבלות יותר בחדריהם ולהעסיק את עצמם.
ילד שלומד להעסיק את עצמו מפתח יצירתיות, לומד לא להשתעמם בקלות ולמצוא לעצמו פתרונות למשחק. למידה ללא נוכחות מתמדת שלכם תחזק את בטחונו ותחושת המסוגלות שלו שהוא יכול לעשות דברים באופן עצמאי.

זמן לעצמכם
דבר אחרון ולא פחות חשוב – קחו אחריות גם על עצמכם! מצאו זמן ודרכים להירגע, דרך פעילויות שאתם אוהבים, כמו להתאמן, לראות סרט או לקרוא ספר על הספה בלי שיפריעו לכם, או רגע לשתות קפה עם בן הזוג, כדי שגם אתם תוכלו למלא את המצברים בכוח ואנרגיות חיוביות.
אם אתם עובדים מהבית, ארגנו לעצמכם סביבת עבודה בחדר או בחלל שיאפשר לכם עבודה והפרדה בזמן שהילדים מעסיקים את עצמם.

 

שיהיה בהצלחה!