סגר יום: איך לנצל את שארית הסגר כדי ליצור הרגלים בריאים ונכונים למשפחה בבית

צלחת בריאה

להלן מדריך ליישום כללי תזונה ובריאות בבית עם כל המשפחה. 

מי מאיתנו לא הרגיש לאחרונה כמו ליצן בקרקס שמנסה לעשות להטוטנות כדורים. מתחילים עם כדור כחול אחד, מוסיף כדור אדום וגם אחד ירוק, ואם זה לא מספיק, זורקים לכיווננו עוד ועוד כדורים ואנחנו לא יודעים איזה כדור לתפוס קודם, עד שהכל נשמט מידינו לרצפה.

נשמע מוכר?

אם לפני שנה חשבנו שתפקיד ההורה מורכב ומאתגר, היום, רובנו היו לוקחים את המציאות ההיא חזרה בשתי ידיים. נראה שהסגר השלישי, בניגוד לקודמים, מוצא אותנו מתורגלים יותר, יצירתיים יותר אבל גם מותשים וחסרי סבלנות.
התפקידים שלנו בתור הורים לא פחתו, הכדורים שאנו אמורים לזרוק ולא להפיל לא הצטמצמו אלא התרבו. משימות כמו ללכת לעבודה מורכבות עכשיו מעבודה, אבל מהבית תוך שמירה ומעקב אחר הילדים. ללכת לבית הספר הפך לשעות מסך, קשיים בריכוז והבנת החומר ושעות של עזרה ושמירה על מסגרת. חוגים הפכו לעוד שעות מסך, ביקורים אצל חברים, שוב מסך, ארוחות משפחתיות…מול מסך?
בתוך כל זה, האחריות שלנו על בריאות לא פחתה. תזונה נכונה, פעילות גופנית, שעות שינה וסדר יום חשובים היום יותר מתמיד.
אז איך עושים את זה? על מה מאוד מומלץ להקפיד ואיפה אפשר קצת "לחפף"?
חשוב לזכור שככל שנקפיץ יותר כדורים, הסיכוי שנפיל את כולם בסופו של דבר גדול יותר. לכן לא מומלץ לנסות לעשות הכל יחד. ריכזנו עבורכם מספר המלצות שניתן ליישם, אבל לא הכל בבת אחת – Choose your battles מה שנקרא.

1. בחרו מה חשוב ומה אפשרי במשפחתכם. ההמלצה שלנו היא לחזק התנהגויות טובות ומועילות ולא לעשות שינויים גדולים וקשים מדי ליישום. בחרו להתמיד בהתנהגויות בהן יהיה לכם קל להצליח. את השינויים הגדולים והמאתגרים יותר תשמרו בצד לתקופות קלות יותר. ועכשיו, אחרי שניסחתם את ה"פרוטוקול המשפחתי לימי סגר/הסגרים הבאים", תוכלו לאמץ את הטיפים התזונתיים שלהלן שיסייעו לכם לשמור על "שפיות תזונתית" ואורח חיים בריא בתקופה המאתגרת הזו.

2. הפרידו בין פעילות לבין אכילה. ותנו לאוכל את הכבוד הראוי לו. גם אם מדובר בחטיף, פינוק או כוס שתייה. בזמן פעילות של יצירה לדוגמה, משחק, בנייה, לימודים וכמובן טלוויזיה, לא אוכלים ולא מנשנשים! חשוב להקפיד גם על מיקום הארוחה והאכילה ועל תשומת הלב לאוכל. נסו לייצר אכילה מודעת ולהכריז "עכשיו אוכלים". באכילה מודעת כל החושים עובדים. הטעם, המראה, הריח ומרקם האוכל מספקים לנו חוויה מלאה ועוצמתית יותר, ותחושת השובע שלנו מתפתחת ומכתיבה לנו טוב יותר את כמות האוכל האמיתית לה גופנו זקוק.

3. החליטו על תפריט שבועי. התקופה הזו מייצרת יותר מתמיד נושאים לוויכוח וחיכוכים. על מנת לצמצם את זה כדאי שנתנהל בתוך הסכמים קבועים מראש. שבו עם הילדים פעם בשבוע וסכמו על תפריט שבועי כולל נשנושים על פי המצרכים הזמינים וההעדפות של כל אחד. זה הזמן גם להגדיר מהו נישנוש מומלץ ומה נישנוש פחות מומלץ ולקבוע יחד, ממה אוכלים יותר וממה פחות. זאת ההזדמנות ללמד את הילדים על אבות המזון. מה נחשב לחלבון, מהו ירק ומהי פחמימה וכיצד משלבים אותם בכל ארוחה.

4. תנו לילדים לעזור. ילדים אוהבים להרגיש אחראיים ושסומכים עליהם. כך הם מרגישים משמעותיים ובוגרים יותר. קבעו תפקידים וחלקו תחומי אחריות בבית: סידור שולחן, שטיפת כלים ואפילו הכנת סלט (בהשגחה הורית עם סכין לא חד).

5. תנו להם להחליט. לדוגמה, תנו להם לבחור מראש מתי לאכול את החטיף היומי, מתי לבצע את המטלות וכו'. הילדים הבוגרים יותר גם יכולים לקבוע לעצמם מתי נוח להם יותר להתקלח או לנצל את שעות המסך או המשחק שלהם, זאת כמובן בתוך מסגרת זמני הערות והשינה שלהם.

6. תעזרו להם לזוז. לפעילות הגופנית השפעה עצומה על מצב הרוח, על הבריאות ועל הגדילה והתפתחות הילדים שלנו. מצאו פעילות שכיף לכם לעשות ביחד והתמידו בה. רקדו עם מוזיקה מקפיצה, צרו משחק תחנות פעילות בבית, צאו להליכה, רכיבה על אופניים וריצה בחוץ. ההתמדה שלכם תוביל להתמדה של הילדים.

כמות הפעילות הכללית שכולנו עושים פחתה משמעותית. הנזקים שגרמה תקופה זו לכושר הגופני של כל האוכלוסייה עוד יתגלו בהמשך, אך בינתיים חשוב מאוד שאנחנו עם ילדינו נעשה יותר פעילות גופנית בתוך מגבלות המקום שלנו.

7. רחוק מהעין, רחוק מהלב. שימו לב מה יש לכם מול העיניים כל היום. מה מונח לכם על השיש ומה רואים כשפותחים את הארון או את המקרר. עדיף למשל, שעל השיש תהיה קערת פירות וקרקרים מקמח מלא, ופחות עוגיות או קורנפלקס. כי מה שמוצג לפנינו ונמצא בהישג יד מפתה אותנו יותר. גם כשפותחים את המקרר, תדאגו שיהיה שם אוכל מזין ולא מעדנים ושתייה מתוקה. קנו יותר מהמזונות שתרצו שמשפחתכם תאכל בקביעות ופחות מה"נשנושים" הלא בריאים.
התקופה הזו, שבה אנו סגורים יחד, גם אם לא מבחירה, יכולה להיות הזדמנות מצוינת כמשפחה להתלכד יותר, ללמוד לעבוד טוב יותר ביחד ולסגל הרגלים בריאים שילוו אותנו גם כשתדעך המגפה. זה דורש תכנון, זה דורש מאמץ. בחרו מה מתאים לכם כתא משפחתי ועשו צעדים קטנים.
צוות תזונה מכבי עומד לרשותכם בכל שאלה, אנו פה לסייע לכם לעבור גם את הימים הללו בבריאות טובה ואפילו הנאה.

בהצלחה!

המידע המקצועי בכתבה באדיבות:
מיכל סוקמן, דיאטנית קלינית, דיאטנית מכון הסוכרת תל אביב, מכבי שירותי בריאות
נטעלי קירשטיין, דיאטנית קלינית, מנהלת מכבי אקטיבי בני ברק, מכבי שירותי בריאות