שבוע תכנון היריון בריא

היריון

בתאריך ה-16 בפברואר מציינים את "שבוע תכנון היריון בריא" ולא בכדי, היריון הנו תהליך הדורש תשומת לב ומעקב של גורמי מקצוע כדי להבטיח את שלומה של האם וכמובן העובר. אודליה קשב ממונה על תחום בריאות האישה, מחלקת בריאות הציבור, אגף הסיעוד והמוקדים הרפואיים מסבירה מהו מעקב היריון, מדוע הוא חשוב כל כך ואיך פועל השירות בקופת החולים מכבי.

תקופות ההיריון ומשכב הלידה מאופיינות בשינויים פיסיולוגיים ופסיכולוגיים רבים. מחקרים מראים שהסיכון לסיבוכים בלידה וליקויים בבריאות האם והילוד נמוכים משמעותית בקרב נשים שהיו במעקב לעומת אלו שלא היו בביקורת רפואית. מעקב סדיר אחר ההיריון מאפשר זיהוי מוקדם של בעיות בריאותיות העלולות להתעורר בתקופה זו ובכך מעלה את הסיכוי להיריון תקין וללידת ילוד בריא.

במכבי שירותי בריאות פועלת תכנית  “מעקב היריון בליווי אישי" – שירות הניתן לנשים בהיריון ומתבצע במעקב משותף של רופא נשים ואחות ייעודית. המודל מתבסס על ניהול מעקב היריון במסגרת מפגשים תקופתיים עם האישה ההרה כאשר הבסיס להצלחה הוא יצירת קשר אישי עם המבוטחת, מתן מענה מקצועי וזמין ויצירת יחסי עבודה ושיתוף פעולה מול רופאי הנשים הייעודיים.

השירות נועד לשפר את איכות הטיפול על ידי ביצוע מעקב מתוכנן ומובנה במהלך ההיריון, מתן מענה לצרכים רגשיים והפחתת חרדה ומניעת סיבוכים של האישה ההרה והעובר באמצעות זיהוי מוקדם.

המעקב מאפשר רצף טיפולי במהלך ההיריון ולאחריו תוך מתן כלים להתמודדות וזיהוי מוקדם במצבים חריגים. האחות מקנה לאישה ההרה את הידע, המיומנויות והכלים לעבור את תקופת ההיריון בצורה מיטבית.

ניהול מעקב היריון תקין אינו כולל רק בדיקות רפואיות, אלא מתייחס גם למצבה הרגשי של האישה. האחות מהווה גורם משמעותי וכתובת ראשונה עבור האישה ההרה לשאלות וקבלת מידע ותמיכה ולכן העלאת הנושא הרגשי במהלך המפגש נותן הזדמנות לשיח משמעותי.  איתור מצבי דיכאון במהלך ההיריון מבוצע  ע"י שאלון אדינבורו בטרימסטר שלישי, אך מועבר גם בשלבים מוקדמים יותר לפי שיקול דעת האחות ובהתבסס על מצבה הרגשי של המטופלת.

בכל שלב בו מתעורר חשד לדיכאון, האחות מפעילה שיקול דעת ופונה לצוות רב מקצועי נרחב העומד לרשותה: עו"ס, פסיכולוג, רופא משפחה או פסיכיאטר.

כמו כן, קיימים ממשקים רבים נוספים עם מקצועות הבריאות השונים אשר באים לידי ביטוי בעבודה היומיומית.

האחיות שבתכנית מהוות איש קשר רציף וייעודי המעלה את שביעות הרצון בקרב הנשים ההרות המרגישות כי יש להן כתובת מקצועית לשאלותיהן, אוזן קשבת לתהיותיהן ומקור מהימן למידע שמקנה להן ביטחון.

למידע באשר לשירותי מעקב ההיריון לחצו כאן.