מהי רעלת הריון?

רעלת הריון היא מחלה בה נוצר שיבוש בקשר שבין השלייה לרחם.

ישנם 3 סוגי רעלת, כאשר השניים הראשונים נפוצים יותר והשלישי נדיר מאד: הסוג הראשון קורה בהריון ראשון, לקראת סופו, ונחשב קל. הסוג השני קשור במחלת רקע, כמו קרישת דם מוגברת או מחלות לב. הוא מתחיל בשלב מוקדם יותר בהיריון ומהווה סיכון משמעותי יותר, מאחר ונשים עם מחלת רקע נמצאות בסיכון מלכתחילה. הבעיה ברעלות מסוג זה, היא שלא ניתן לעקוב אחריהן מראש. לרוב, הן מתגלות לראשונה לצד הידיעה על קיומן של מחלות רקע, שנחשפו רק בגלל המאמץ החריג שגורם ההיריון לגוף. הסוג השלישי הוא של רעלת שמקננת אחרי הלידה וכאמור מאוד נדיר.

איך ניתן לטפל ברעלת הריון?

אין תרופה לרעלת הריון. ברגע שהיא מופיעה היא תחמיר עד שההיריון מסתיים ועם צאת השליה המחלה נגמרת. אם הרעלת היא מהסוג הראשון, שמופיע בסוף ההיריון, לידה מוקדמת יכולה לסיים את המחלה. בסוג השני – זיהוי מוקדם וטיפול מונע מאד חשובים, לצד השגחה קפדנית שתסייע לעקוב אחר מצב האם.

לאילו תסמינים חשוב לשים לב במהלך ההיריון?

עליית לחץ דם יכולה להוות סימן ראשוני מדאיג לרעלת היריון ולצד זאת, התסמין העיקרי לרעלת הוא בצקות – אמנם גם הן מתרחשות בהיריון רגיל ומחמירות בעיקר בבקרים, אבל במקרה של רעלת הן אינן חולפות או נרגעות. הימצאות חלבון בשתן יכולה גם היא להעיד על רעלת וכיום יש ערכת אבחון עצמי המאפשרת לכל אישה לעקוב ולהיות ערנית גם בבית.

אילו נשים צריכות להיות זהירות במיוחד?

באופן כללי בהיריון ראשון יש פחות מודעות ועל כן יותר סכנה בכל הנוגע לרעלות, אבל המחלה מסוכנת בכל היריון. מעבר לכך, ישנם כמה גורמי סיכון: נשים מעל גיל 40, נשים עם סוכרת, עודף משקל, יתר לחץ דם, נשים שהייתה להן רעלת בעבר, וכאמור – נשים עם מחלות רקע.

מהם הסיבוכים והסכנות עבור האישה והעובר?

רעלת היריון עלולה לגרום לאם לחולי ולסיבוכים לכל החיים, כגון: בעיות במערכת הקרישה, מחלות של מערכת החיסון כמו טרשת נפוצה, פגיעה בבלוטת המגן, יתר לחץ דם או בעיה בתפקוד הכליות. מבחינת העובר ייתכן טווח של בעיות או נזקים, כמו האטה בצמיחה שלו תוך כדי ההיריון – עד לכדי נזק מוחי.

במהלך ההיריון נבדקת כל הזמן עקומת הגדילה, ובהתאם לה מעריכים את הסיכונים לעובר לעומת הסיכונים לאם. במקרים בהם המחלה מתפרצת לקראת הסוף, מדובר בהליכה על חבל דק – מצד אחד רצוי לדחות את הלידה כמה שאפשר, כדי לתת לעובר את הזמן להשלמת ההתפתחות ומצד שני, יש חשש לסיכון בריאות האם ולנזק בלתי הפיך.

"רעלת היריון זו אחת המחלות שהכי מעסיקות אותנו כרופאים", מודה ד"ר יפת. "אנחנו נדרשים לקבל החלטות מרגע לרגע ולפעמים לעמוד מול נשים שמוכנות "להתאבד" על ההיריון שלהן, גם במחיר בו לתינוק/ת שלהן לא תהיה אמא. זה משהו שבחברה המערבית אנחנו לא מוכנים לקבל ועושים הכול בכדי למנוע אותו".

 

מוכנים לעבור לדוק-שואו הבא?
רופא/ה עונה על בדיקת פאפ
רופא/ה עונה על כאבי מחזור
רופא/ה עונה על דלקת בדרכי השתן