תכירו: "קשת המזון" שעוזרת לשמור על תזונה נכונה

תשכחו מפירמידת המזון! משרד הבריאות פיתח מודל תזונתי חדש שעונה לשם "קשת המזון" שכולל הנחיות תזונה חדשות המתבססות על המטבח הים תיכוני. המודל החדש מסביר לנו מה כדאי לאכול לאורך היום

שמירה על אורח חיים בריא, משקל תקין ופעילות גופנית מהווים כלים עוצמתיים המאפשרים לנו להתמודד עם אתגרים בלתי צפויים. קשת המזון החדשה היא כלי ויזואלי שנועד לעזור לנו לבצע בחירות תזונתיות מתאימות. הוא מותאם לכל הגילאים והמינים, בשלבי החיים השונים.

הפתרון: תזונה ים תיכונית

התזונה הים תיכונית מתבססת על בישול ביתי וצריכת מזון לא מעובד. כמו כן, היא כוללת המלצות לצריכה מוגברת של ירקות והעדפת דגים וחלבון מהצומח על פני בשר. בשנים האחרונות פורסמו מחקרים רבים שבדקו את התועלות הבריאותיות של התזונה הים תיכונית, ונמצא כי יש לה קשר לירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם, ירידה בשכיחות סוגים שונים של מחלת הסרטן, מחלות נוירו-דגנרטיביות וסוכרת וכן להארכת תוחלת החיים. בנוסף מחקר גדול שפורסם בתחילת אוקטובר 2018 מצא שהצמדות לכללי התזונה הים תיכונית עשוי להוביל להפחתה בתחלואה כרונית, ולפיכך לירידה בהוצאות הכלכליות על שירותי רפואה ושימור התוצא הלאומי.

קראו עוד על התזונה הים תיכונית כולל הצעה לתפריט יומי >


איך עובד המודל של קשת המזון?

ככל שהמזון נמצא בחלקים החיצוניים יותר של הקשת, כך מומלץ להרבות באכילה ממנו. כך למשל החלק החיצוני של הקשת רחב יותר ומכיל ירקות, פירות ודגנים מלאים. השכבה הבאה כוללת שמנים טבעיים מהצומח, מוצרי חלב וקטניות. חלקו של הבשר והחלבון מן החי קטן בצורה משמעותית מהמודלים הקודמים. בשכבה האחרונה, הנמצאת למעשה מחוץ לקשת ומסומנת באדום, נמצאים המזונות מהם מומלץ להימנע לחלוטין או לפחות לצמצם משמעותית את הצריכה שלהם.
קשת המזון


תמונה: מתוך אתר משרד הבריאות

מה עוד? כדאי לגדל עציצי תבלין

מומלץ לנסות לגדל מזון בבית, אפילו עשבי תיבול באדנית, בעציץ או בגינה כגון פטרוזיליה, נענע, בזיליקום, כוסברה ועוד. כדאי לנסות להשתתף ביוזמות קהילתיות כמו גינה קהילתית לגידול ירקות.

תחליפי סוכר לא פחות מזיקים מסוכר

עוד בהמלצות מזכירים כי תחליפי הסוכר השונים, אמנם תורמים פחות קלוריות מסוכר אך עלולים לפגוע באיזון התזונתי ובתגובת הגוף לטעם המתוק. מוצרים קנויים המכילים ממתיקים כגון משקאות, מכילים לעיתים קרובות גם תוספות אחרות כגון חומרי שימור וחומרי טעם וריח. אלו מזונות אולטרה-מעובדים ויש להפחית בצריכתם ככל האפשר.

שילובי מזון

הקשת דוגלת בשילובי מזון נכונים. מזונות רבים מהצומח, כאשר הם נאכלים בשילובים שונים, מספקים את רכיבי התזונה באופן אופטימלי. דוגמה טובה לכך היא שילוב של דגנים עם קטניות לקבלת חלבון מלא (למשל: אורז עם שעועית, חומוס עם חיטה, בורגול עם עדשים ועוד).

ועוד הרגל שאתם חייבים להיפטר ממנו

הנחיות התזונה החדשות ממליצות בחום להפחית בשתיית מיצי פירות: את הפירות והירקות עדיף ללעוס ולאכול ופחות מומלץ לשתות בשייק/מיץ פירות, וכשצמאים לשתות פשוט מים, ואפשר גם מהברז!

למסמך המלא של משרד הבריאות >>