פרפור קטלני – הכל על פרפור חדרים

22805-Blog-Photo-NEW_lev-(21011)4

ידוע לכל, שפעולתו התקינה של הלב הכרחית להגעת החמצן לתאי הגוף, פינוי פחמן דו חמצני וחילוף החומרים. הסכנה הגדולה ביותר כתוצאה מפגיעה בפעולת הלב היא פגיעה באספקת החמצן למוח ומשם הדרך לאובדן הכרה ומוות מהירה ביותר.

ידוע לכל, שפעולתו התקינה של הלב הכרחית להגעת החמצן לתאי הגוף, פינוי פחמן דו חמצני וחילוף החומרים. הסכנה הגדולה ביותר כתוצאה מפגיעה בפעולת הלב היא פגיעה באספקת החמצן למוח ומשם הדרך לאובדן הכרה ומוות מהירה ביותר. ישנה חשיבות עליונה במעלה לטיפול המיָדי באירועי לב והזמן החולף מרגע האירוע עד הגשת הטיפול – הוא קריטי. אחד האירועים המסוכנים הפוגעים בפעולת הלב נקרא "פִּרפּוּר חדרים". פרופ' אברהם כספי, מנָהל תחום הקרדיולוגיה במכבי שירותי בריאות, מסביר על תופעת פרפור החדרים.

"פרפור חדרים הוא בעצם פעילות חשמלית כַאוֹטית בשריר הלב, הגורמת להפרעה קשה בהתכווצות החדרים ולהפסקה בזרימת הדם התקינה. במצב טבעי, קוצבי הלב הפיזיולוגיים מעבירים גירויים חשמליים אל שריר הלב בצורה שמסנכרנת את התכווצותו ומזרימה בו את הדם בצורה תקינה. בפרפור חדרים, כשל במנגנון זה מביא למצב של מאות פעימות בדקה ללא סנכרון ביניהן וכתוצאה, שריר הלב "מפרפר" במקום להתכווץ כראוי".

"בכ-90% מהמקרים פרפור חדרים הוא תולדה של התקף לב, לכן כבר לפני הופעת הפרפור יהיה אפשר לזהות כי האדם סובל מסימפטומים הנגזרים מאוטם שריר הלב: הזעה, קוצר נשימה, כאב באזור החזה וכד', אך ישנם מקרים נדירים בהם חולי לב מסוימים יפתחו פרפור חדרים ללא התקף מקדים. עם הופעת הפרפור האדם מאבד באופן פתאומי את הכרתו, לפעמים בליווי קולות חרחור אופייניים. אם הפרפור נמשך יש סכנה גבוהה למוות פתאומי כתוצאה מאי פעילות של הלב".

"הטיפול בפרפור חדרים הוא באמצעות דֶפיבּרילָטור, מכשיר המעביר דרך בית החזה של החולה פולס חשמלי ומחזיר את קצב הלב לפעולה סדירה. הפעולה עצמה נקראת דֶפיבּרילָציה.
המכשיר, הזכור לרובנו מסדרות הטלוויזיה הרפואיות בהן כדי להחזיר אדם לחיים מתבקש הצוות הרפואי להתרחק ממנו כדי לא להיפגע, מצוי בכל בית חולים, אך גם יותר ויותר מקומות ציבוריים כגון אצטדיוני כדורגל, מרכזי קניות ומקומות הומי אדם מחזיקים דפיברילטורים חצי אוטומטיים ניידים אשר יודעים להתאים את עוצמת הפולס הנשלח וניתנים לשליפה מהירה בעת הצורך".

"במקרים קשים, בהם סובל אדם ממחלת לב אשר מביאה למצב בו הוא נמצא בסכנה לפרפורים תכופים החוזרים ונשנים, מושתל בגופו קוצב לב עם דפיברילטור אישי, שמחקה את פעילות קוצב הלב הטבעי של הגוף, מאזן את קצב הלב ואם קורה פרפור חדרים הוא יודע לזהותו ולשלוח גירוי חשמלי המחזיר מיָד את פעילות הלב התקינה".