פעילות גופנית למתמודדים עם סרטן

כולנו יודעים שלעשות ספורט זה בריא וזה חשוב לשמירת הגוף והנפש במצב מיטבי. איזון לחץ הדם, הורדת ערכי הסוכר והשומנים בדם, ירידה במשקל ושיפור במצב הרוח כולם קורים כאשר אנו מתאמנים בצורה מסודרת אך האם נכון להתאמן גם כאשר אנחנו מתמודדים עם מחלה קשה כמו סרטן?

עמית אפשטיין BPT GCOR,, פיזיותרפיסטית ומטפלת לימפתית, מתמחה בשיקום אונקולוגי ממכבי שירותי בריאות, עם מידע והמלצות לפעילות גופנית לחולי סרטן ומחלימים

בעשר השנים האחרונות נושא הפעילות הגופנית (פ"ג) בקרב חולים ומחלימים מסרטן תפס תאוצה ומשאבים רבים מופנים לחקר התחום עד כדי כך שכבר יש לו שם משלו EXERCISE ONCOLOGY. גופים מובילים בתחום האונקולוגיה והספורט בעולם כמו הNCCN , (NATIONAL INSTITUTE of HEALTH)NIH (NATIONAL COMPREHENSIVE CANCER NETWORK) הACSM (AMERICAN COLLEGE SPORT MEDICINE) ורבים נוספים פועלים לשילוב של אימון גופני כחלק מתכנית הטיפול הרפואית האונקולוגית.

פעילות גופנית אירובית בעצימות בינונית למשך חצי שעה 3 פעמים בשבוע נמצאה יעילה להפחתת תופעות לוואי של הטיפולים האונקולוגיים כמו תשישות, חרדה ודיכאון וכן לשיפור התפקוד הגופני ואיכות החיים בקרב חולי סרטן. בנוסף, מחקרים הוכיחו שביצוע פ"ג קבועה מאריכה חיים בשלושה סוגי סרטן – שד, מעי גס ופרוסטטה. לכן גם אצל חולי סרטן – מנוחה וחוסר פעילות OUT, פעילות גופנית ואורח חיים אקטיבי IN.

חשוב לדעת – מחלת הסרטן משפיעה על כל חולה בצורה שונה ולכן תכנית אימון גופני צריכה להיות מותאמת לכל אחד ואחת באופן אישי. אם ברצונכם להתחיל להתאמן (ובעיקר אם לא התאמנתם בצורה מסודרת לפני שחליתם) מומלץ לתאם זאת עם הצוות הרפואי המטפל בכם. ייעוץ מקצועי והתאמת תכנית אימון אישית ניתן לקבל מפיזיותרפיסטים יועצים לפ"ג במכוני הפיזיותרפיה של מכבי.

המלצות כלליות לפעילות גופנית לחולי סרטן ומחלימים:

1. הימנעו מחוסר פעילות, ישיבה או שכיבה ממושכות – השתדלו להמשיך בפעילות יומיומית בבית ואפילו בעבודה במידה ואתם מסוגלים לכך.
2. בצעו פ"ג אירובית מתונה 3 פעמים בשבוע לפחות במשך חצי שעה – נסו לבחור פעילות שאתם נהנים ממנה (הליכה ספורטיבית, רכיבה על אופניים, ריצה קלה, ריקוד) זה יעזור לכם להתמיד.
3. בצעו אימון כוח לחיזוק השרירים פעמיים בשבוע לפחות – ניתן להשתמש בגומיות, משקולות, מכשירי כושר או לבצע תרגילים כנגד משקל הגוף. באימון נרצה להפעיל את קבוצות השרירים הגדולות (כתפיים, זרועות, חזה, ישבן, בטן, גב, ירכיים ושוקיים). אימון יכלול 6-9 תרגילים, 8-15 חזרות מכל תרגיל, 2-3 סטים עם הפסקה של דקה בין סט לסט.
4. אימון מתחיל בחימום ומסתיים בשחרור ומתיחות – כדי למנוע פציעות יש להתחיל כל אימון ב5-10 דק' של פעילות אירובית קלה. בסיום האימון יש לאפשר לגוף זמן התאוששות תוך כדי פעילות אירובית קלה. מומלץ גם לבצע מתיחות עדינות לקבוצות השרירים שהפעלתם.
חשוב לדעת – במידה וההמלצות הנ"ל קשות מדי עבורכם, ניתן בהחלט להתחיל בפחות. קצרו את האימון האירובי ל10-15 דק' ואת אימון הכוח ל3-4 תרגילים 6-8 חזרות אך אל תוותרו על חימום בהתחלה ושחרור בסוף.

מצבים המחייבים קבלת אישור רפואי לפני התחלת ביצוע פעילות גופנית:

1. מחלה גרורתית
2. מחלה קרדיווסקולרית ידועה
3. ערכים נמוכים מאוד של המוגלובין, טסיות או תאי דם לבנים לפי בדיקת דם עדכנית
ככלל – לחולים ומחלימים מסרטן מומלץ לעבור הערכה והדרכה של איש מקצוע פיזיותרפיסט או פיזיולוג של המאמץ לפני התחלת תכנית אימון.

מתי אסור להתאמן?

1. חום גוף גבוה מ38.5 מעלות
2. התייבשות עקב הקאות מרובות או שלשולים
3. תשישות קיצונית
4. שינוי לרעה בתסמינים מוכרים או הופעת תסמינים חדשים – יש להתייעץ עם הרופא המטפל לפני אימון.

מתי הזמן הנכון להתאמן?

לאורך תקופת המחלה ובמיוחד בתקופות של טיפולים אונקולוגיים פעילים (כימותרפיה, קרינה, טיפול ביולוגי או אימונותרפיה) רוב החולים יסבלו מתשישות שמקורה במחלת הסרטן או CANCER RELATED FATIGUE (CRF). פ"ג הוכחה כתרופה היעילה ביותר לתופעת לוואי זו. עם זאת, ייתכן שהתשישות תהווה מחסום לאימון גופני. נסו לכוון את שעת האימון שלכם לזמן ביום בו רמת האנרגיה שלכם גבוהה. מומלץ לפזר את המשימות השבועיות שלכם (ביקורי רופא, בדיקות, עבודות בית, סידורים וקניות) על פני כל השבוע ולא לרכז בימים בודדים. כך תוכלו להשאיר לכם זמן ואנרגיה פנויים לביצוע פ"ג. אצל חולים חלשים מאוד ניתן לאסוף דקות של פעילות גופנית לאורך היום במקום לבצע אימון ממושך.
אם עברתם ניתוח יש לאפשר זמן החלמה מספק לפצע הניתוחי לפני חזרה לאימון גופני, בד"כ 6-8 שבועות. הפעלת אזורי גוף מרוחקים בצורה שאינה מעמיסה על אזור הפצע הניתוחי לרוב אפשרית עוד קודם בהתייעצות עם איש מקצוע.

לסיכום: פעילות גופנית מומלצת גם לא.נשים החולים ומחלימים מסרטן ותעזור לכם לעבור את תקופת המחלה בצורה קלה יותר. כל פעילות עדיפה על אי פעילות גם אם מדובר בדקות בודדות במהלך היום. כדאי להתחיל בפעילות קלה-מתונה ובהדרגה להאריך את משך ועצימות האימון. חשוב לעדכן את הצוות הרפואי המטפל בכם על כוונתכם להתחיל להתאמן ולהתייעץ עם איש מקצוע שיתאים לכם תכנית אימון אישית.

רפואה שלמה ובהצלחה!