פעילות גופנית בזמן ההיריון

פעילות גופנית עוזרת לשמור על הבריאות שלנו, אך חשוב שנעשה זאת נכון על מנת שלא ניפגע. הדבר חשוב לאין שיעור בזמן ההיריון. אם לא נתחשב במצבנו ובמצב העובר, הדבר עלול לסכן אותנו ולכן יש לבחור בפעילות גופנית מותאמת. רחל כפרי, פיזיותרפיסטית לבריאות האישה במכבי מסבירה איך לשמור על כושר בהיריון 

כיצד פעילות גופנית יכולה לסייע בזמן ההריון?

חוסר פעילות גופנית, משמעותו אורח חיים איטי יותר, המתאפיין בעיקר בישיבה, דבר העלול לגרום לירידה בתפקודי מערכת הלב והדם, עליה לא רצויה במשקל, כאבים באיזור הגב התחתון, התפתחות דליות, ירידה בכח השריר וכדומה. הגוף שלנו עובר שינויים רבים בזמן ההריון. פעילות גופנית סדירה מפחיתה נדודי שינה, חרדה, דיכאון, עייפות וישנן עדויות כי היא עשויה להפחית את זמן הלידה וסיבוכים בזמן הלידה עצמה.

באילו אמצעי זהירות יש לנקוט עבור נשים בהריון המעוניינות לבצע פעילות גופנית?

ראשית, אין להתחיל פעילות גופנית חדשה. יש להמשיך באימונים המוכרים, אותם עשינו לפני ההריון. במידה ורוצים להתחיל בפעילות חדשה, יש להתייעץ עם הרופא המטפל. באופן כללי, יש להיות מודעים למצב בכל שלבי ההריון ולקבוע אימונים בהתאם.
כמו כן, באופן טבעי נשים הרות עייפות יותר ולכן יש לקחת הפסקות ארוכות יותר למנוחה בזמן האימון. להקפיד על שתיה מרובה ולהימנע מאימונים בסביבה חמה מאוד או לחה. יש להקפיד על אימון שאינו עולה על 45 דקות וזאת על מנת להפחית את הסיכון לירידת סוכר בדם. גם התזונה חשובה מאוד ויש להקפיד על צריכת פחמימות מתאימה ומאוזנת לפני האימון.

בשל שינויים הורמונליים במהלך ההריון המשפיעים על הארכה וגמישות יתר מפרקית, הסיכון לפציעות בזמן התרגול עולה, ועל כן רצוי להשתמש בחגורת תמיכה באגן ולהימנע מספורט מגע.

לאחר השבוע ה-16 חשוב להימנע מתרגול בשכיבה על הגב, לתנוחה זו קשר להפחתת זרימת הדם מהלב עקב לחץ הווריד הגדול. חשוב להימנע מרכיבה על סוסים, סקי, צלילה וכדומה, על מנת שלא לפגוע בעובר. כמו כן, אסור לבצע פעילות גופנית בגובה 2500 מטר מעל פני הים ללא תקופת הסתגלות של מספר ימים.

מתי יש להפסיק את האימון?

בכל פעם שיש תחושה לא טובה או עייפות, כדאי להפסיק את הפעילות באופן מיידי ואף לפנות לעזרה מקצועית. במצב של קוצר נשימה, דפיקות לב מואצות וכאבים שלא קיימים בדרך כלל ואינם חולפים בתום האימון, גם הם סימן אזהרה. כדאי להתייעץ עם הרופא ולשקול את המשך הפעילות ואופייה.

מתי יש להימנע מאימון בזמן ההריון, או להיעזר במעקב רפואי?

במקרים מסוימים מומלץ כי האישה ההרה תעזר באנשי מקצוע על מנת לקבוע מהו משך ותדירות התרגול המתאים. מצבי סיכון לאישה ההרה ולעובר, יש להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי הפעילות הרצויה.