פירות יבשים לחיים מרגשים

אגוזים

ט"ו בשבט הפך ברבות השנים ל"חג של הפירות היבשים", ניצה מרבאום, דיאטנית קלינית, מסבירה את הסיבות ההיסטוריות לתופעה ומדוע פירות יבשים יכולים להיות (בשימוש נכון) מזון בריא ומזין.

על פי המסורת אנו אוכלים בט"ו בשבט פירות יבשים. למעשה אנו מצווים לאכול מכל פירות הארץ הטריים. אך מאחר והעם היהודי היה מפוזר בתפוצות, ולא הייתה אפשרות לאכול פירות טריים, שמרו על המסורת על ידי אכילתם בצורה המשומרת שכן ייבוש הפירות מאפשרת שימור הפירות לטווח ארוך. בנוסף, מאחר ויש עונתיות בפירות ולא כולם זמינים כל השנה (לדוגמא ט"ו בשבט אינה עונת התאנים והענבים), שומרים אותם יבשים על מנת לאוכלם במועדים אחרים.

לפירות היבשים והאגוזים סגולות בריאותיות רבות:

סיבים תזונתיים – הסיבים התזונתיים נמצאים בכמות גדולה בפירות היבשים, הם תורמים לתחושת שובע, משפרים את פעילות מערכת העיכול, ועשויים למנוע עצירות. השפעתם של השזיפים התמרים והתאנים ידועה בתחום זה.

מינרלים – אינם נפגעים בתהליך הייבוש ונמצאים בריכוז גבוה הן בפירות היבשים והן בפיצוחים. המינרלים אחראים על פעילות תקינה של מערכות רבות בגוף כמו מערכת העצבים, מערכת החיסון  וכו'.

ויטמינים – חלקם נפגעים בתהליך הייבוש וחלקם אינם נפגעים כגון ויטמיןK   ויטמין  E וויטמין A.

נוגדי חמצון – חומרים אלה אינם נפגעים בתהליך הייבוש ומגנים עלינו מפני הנזק שנגרם מזיהום האוויר והסטרס.

שומן בריא – שומן חד ורב בלתי רווי שמסייע לבריאות תקינה של כלי הדם והלב.

אולם מעבר ליתרונות הבריאותיים הרבים שיש לפירות היבשים והאגוזים יש לזכור שהם עשירים מאוד בקלוריות.

לרוב האגוזים ערך קלורי  של כ – 550 קלוריות ל – 100 גרם (אגוזי מלך פקאן, שקדים ,לוז, בוטנים)

לרב הפירות היבשים ערך קלורי  של כ – 250 קלוריות ל – 100 גרם (משמשים, תמרים, תאנים, שזיפים…)

בנוסף יש לזכור כי חלק מהפירות היבשים נמכרים כשהם מסוכרים מה שגורם לתוספת של קלוריות ריקות.

חלק מהפיצוחים נמכרים כאשר הם קלויים. הקלייה פוגעת באיכות חומצות השומן ועלולה להרוס חלק מהויטמינים מקבוצה B . בנוסף בפיצוחים הקלויים והמומלחים, כמות המלח גבוהה מאוד.

לאור האמור יש להעדיף פירות יבשים לא מסוכרים, ואגוזים שונים טבעיים וללא מלח.

מכיוון שאנו בארץ ישראל ולא בתפוצות, מומלץ  לאכול משלל הפירות הטריים הגדלים בארצנו, המכילים את כל הויטמינים והמינרלים ללא חומרי שימור.

חג שמח.