פיסוּרה – המאמר ששווה לשבת לקרוא

שאלנו את ד"ר עופר לנדאו מומחה בכירורגיה במכביעל התופעה השכיחה, הפוגעת באיכות חיי אנשים רבים בעולם המערבי.

פיסוּרָה אנאלית (Anal Fissure)היא פצע בפי הטבעת, שבכל יציאה של צואה נפתח מחדש, דבר המונע את הירפאותו של הפצע. הגורמים לפיסורה שונים ומגוונים, היא יכולה להיגרם על רקע שלשול כרוני, עצירות, ואף מחלות דלקתיות. ברוב המקרים מופיעה הפיסורה אצל אנשים בריאים ולא כתוצאה ממחלה ידועה.

היא מופיעה תחילה כתהליך דלקתי בשכבה העדינה של הרקמה המצפה את פי הטבעת או כשריטה באותו מקום ומתפתחת, כאמור, לפצע שאינו מתרפא. כתוצאה מכך מופיע כאב עז ואי נוחות בזמן עשיית הצרכים, דבר הגורם לסבל רב.
במרבית המקרים מגיעים המטופלים לבדיקה אצל כירורג כללי  או פרוקטולוג (מומחה לכירורגיה של פי הטבעת) לאחר שניסו טיפולים ממושכים בסוגים שונים של משחות שלא מביאות תוצאות יעילות.

כיום מוצעים מספר טיפולים בהתאם לחומרת הפיסורה והפרעתה לשגרת היומיום:

שמן פרפין

טיפול שמרני, שלא מצריך התערבות כירורגית, במהלכו ניתן למטופל שמן פרפין לשתיה. השמן מצפה את הצואה והופך אותה לחלקה יותר והיא מחליקה החוצה בקלות ללא פציעה של האזור.
בנוסף מומלץ לעשות 2-3 אמבטיות ישיבה בטמפרטורה נוחה ונעימה על מנת להרגיע את המקום. אצל 90% מהאנשים מביא טיפול שמרני טוב במשך שבועיים שלושה להחלמת הפיסורה. חשוב לציין שאין זו ערובה שהיא לא תשוב בעתיד.

משחה

כאמור קודם, בשוק יש מינֵי משחות מקומיות האמורות לתת השפעה דומה לשמן פרפין וגם לגרום להרפיית שרירי פי הטבעת, אך יעילותן מוטלת בספק.

ניתוח

במקרים בהם הטיפול השמרני לא עוזר, הכאב בלתי נסבל או שהמטופל מעדיף לפתור את הבעיה בדרך ניתוחית, ניתן לבצע ניתוח בהרדמה כללית,, במהלכו חותכים את השריר הפנימי שמקיף את שריר הטבעת ע"י ביצוע חתך קטן בשריר הפנימי, דבר הגורם לשריר הטבעת להיות רפוי יותר לתקופה מסוימת. תקופה זו, עד החלמת השריר, מספיקה להחלמת הפיסורה. אחוזי ההצלחה של ניתוח זה הינם טובים.

בוֹטוֹקס

גם בניתוח וגם במשחות המטרה היא להרפות את פי הטבעת לתקופה מסוימת. הזרקת בוטוקס גורמת להרחבת שריר פי הטבעת וכך מביאה להקלה. הבעיה בבוטוקס, שפיזור החומר לא אחיד ומדויק, ועלול לגרום לבעיה בשליטה על יציאת הצואה למספר חודשים.