6 טיפים חשובים להתמודדות עם פחד ממחטים וחיסונים אצל ילדים

פחד ממחטים היא חרדה מוכרת אצל הרבה ילדים, אז שתדעו שהילדים שלכם לא מיוחדים בעניין הזה ושאתם ממש לא לבד. ריכזנו לכם טיפים חשובים שיעזרו לכם להתמודד עם החרדה ולעבור את החיסון בשקט

פחד ממחטים אצל ילדים

באופן כללי כ-10% מהאוכלוסייה מתמודדים עם תופעת הפחד מפני מחטים, וגם אצל ילדים – פוביות וחרדות הן תופעות נורמליות ונפוצות, אשר מופיעות לרוב בצורה מתונה וחולפות במהלך הזמן.

במקרים חמורים יותר, גם אצל ילדים וגם אצל מבוגרים, פוביות יכולות להתפתח ולהתקבע גם כתוצאה מחווייה טראומטית (כמו למשל חיסון שגרם לכאב משמעותי ונחקקה בזיכרון). מקרים אלו דורשים התמודדות מעמיקה יותר אך גם מהם ניתן להיפטר עם הטיפול המתאים.
ריכזנו לכם מגוון טכניקות המיועדות לילדים, שגם מבוגרים יוכלו ליישם את חלקן על מנת להרגיע ולהירגע במהלך החיסון במטרה להפחית תחושות כאב וחרדה בעקבותיו.

1. עשו איתם תיאום ציפיות
חשוב להכין את הילד מראש ולספר לו בדיוק מה הולך לקרות ומה כוללת החוויה. הכנת הילד על ידי ההורים והצוות לפני מתן החיסון יעילה בקרב ילדים מעל גיל שנתיים ועוזרת להפיג את החרדה המגבירה כאב. אז הסבירו לו על חשיבות החיסון לבריאות שלו בלי להפחיד או להזהיר מפני הכאב, (אזהרה מוקדמת מדי עלולה לעורר פחד וחרדה שיגיעו לשיא ברגע החיסון עצמו). בנוסף נסו לחשוב איתו יחד מה הוא יכול לעשות בעת מתן החיסון כדי להתמודד עם הכאב.

2. צמצמו לחץ והתנצלויות מיותרות
ילדים לומדים על העולם מכם ההורים, ופעמים רבות הם מגבשים את הדרך שבה הם מרגישים וחושבים על דבר מסוים בהתאם לתגובות וההתנהגויות שהם רואים בבית. לכן, בדומה לתחומים אחרים בחינוך הילד, השפעתכם כאן היא מרכזית. כלומר איך שתתנהגו לפני החיסון ובמהלכו ישפיע על תחושות הילד במהלך החיסון. לראייה, מסתבר שבניגוד לצפוי, ילדים שהוריהם מראים פחות מעורבות ישירה בעת מתן החיסון, מבטאים פחות תגובות כאב. אז עדיף לא לאמץ גישה מתנצלת או תומכת יתר על המידה לפני, במהלך ולאחר החיסון.

3. צרו הסחת דעת
הסחת דעת היא אסטרטגיה יעילה בעת מתן חיסונים אצל ילדים. העברת הקשב מגירוי מכאיב לגירוי חלופי ויזואלי (משחקי וידאו וסרטים), שמיעתי (מוזיקה) או מגע, מאפשרות לשנות מחשבות פנימיות ולהסיח את הדעת מהכאב.

בנוסף, הוכח כי גם אצל תינוקות שירה, דיבור, עיסוק עם חפץ או משחק מתאים לגילם מסוגלים להפחית את תגובות הכאב בעת מתן החיסון.

4. השתמשו בהומור
השימוש בהומור במצבי משבר וחרדה הוא אחד הכלים המשמעותיים והחזקים מבחינת יכולת הריפוי והסטת תשומת הלב מהקשיים. תחושת דחק יכולה לגרום למתח בשרירים, מתח שבמקרים רבים תורם להתגברות כאב. הסחות דעת על ידי הומור וצחוק, נוטות למתן את טונוס השרירים ולכן גם להפחית חרדה וכאב בצורה משמעותית.

5. תנו להם משהו מתוק לפני
מחקרים הוכיחו שצריכת מזון מתוק כשתי דקות לפני מתן החיסון, מפעילה נתיבי אופיואידים במוח (חומרים המופרשים על ידי הגוף ומופיעים באופן טבעי במוח ותפקידם לפקח על התנהגויות רגשיות הנוגעות לכאב, חרדה ופחד) ולכן מועילה בהפחתת תגובות כאב בעת מתן חיסונים.

בנוסף, חשוב לציין שבניגוד לחרדות אחרות שמפעילות מנגנון טבעי שגורם לעליה בלחץ הדם, פוביה ממחטים גורמת דווקא לירידה חדה בלחץ הדם, מה שמסביר את תחושת החולשה שרבים מרגישים כמו לפני עילפון. משהו קטן ומתוק יכול בהחלט לעשות את העבודה ולשפר את ההרגשה הזאת.

6. הביאו איתכם משחה לאילחוש כאב מקומי
שימוש בחומר אילחוש כגון "אמלה" הוכח במחקרים כיעיל לשיכוך כאבים בקרב ילדים המביעים פחד במיוחד לקראת חיסון. המשחה מכילה תערובת של לידוקאין ופרילוקאין (Prilocaine) ומיועדת למריחה על העור לצורך אלחוש מקומי כחצי שעה לפני החיסון – שימו לב! יש צורך במרשם רופא.ה על מנת לקנות את המשחה.

בהכנת הכתבה נעזרנו ב: מירי קולא, ממונה על תחום טיפת חלב במכבי שירותי בריאות