החלמתם מקורונה? כך תקלו על התסמינים לטווח הארוך

מחלימי קורונה רבים מדווחים על השלכות ארוכות טווח של המחלה. מהם התסמינים הנפוצים של פוסט קורונה ואיך הרפואה המשלימה יכולה לסייע בטיפול בהם?

עם התמשכות מגפת הקורונה, התרבו מספר הדיווחים על השלכות לטווח ארוך של המחלה. לפי דיווחים שונים, כשליש מהמחלימים מקורונה המשיכו לסבול מתסמינים שונים במשך חודשים לאחר ההחלמה, בלי קשר לגילם או למצבם הבריאותי טרם המחלה. תסמיני פוסט קורונה הופיעו גם אצל מחלימים שעברו את המחלה בקלות יחסית.

מכיוון שהקורונה היא מחלה חדשה, אין עדיין מידע מלא על היקפה של תסמונת פוסט קורונה, על חומרתה ועל משכה. מחקרים בנושא זה נערכים בכל העולם, והמידע מצטבר בהדרגה. אצל חלק מהמטופלים התסמינים חולפים עם הזמן, ואילו כ-5% מהמחלימים ממשיכים לסבול מהתסמינים לפרק זמן ממושך.

מהם התסמינים האופייניים לפוסט קורונה?

ככל הידוע עד כה, התסמינים הנפוצים ביותר הם עייפות ממושכת, כאבי ראש, קשיי ריכוז וזיכרון, חשיבה 'מעורפלת' (foggy thinking) והפרעות שינה.

בנוסף, מחקרים מראים כי רבים מהמחלימים סובלים מבעיות בתפקוד הלב, חלקן סמויות. רבים מהמחלימים ממשיכים לסבול מתופעות של קשיי נשימה, שיעול ממושך, ירידה בכושר הגופני ואפילו נזק ממשי לרקמת הריאות.
השלכות נוספות כוללות דיכאון וחרדה, חום נמוך, נשירת שיער, פגיעה בחוש השמיעה או טנטון, כאבי בטן ממושכים, כאבי שרירים ומפרקים, אובדן חוש טעם וריח ואפילו עלייה בסיכון להתפרצות של סוכרת.

הטיפול בתסמיני פוסט קורונה

כדי להתמודד עם התסמינים האופייניים לסובלים מתסמיני פוסט קורונה קמו ברבים מבתי החולים בארץ יחידות לטיפול במחלימי הקורונה. גם אצלנו, במכבי שירותי בריאות, קמה מרפאת מחלימים בבני ברק, וכן הוקמה מרפאה וירטואלית ארצית, הכוללת צוות יועצים לתחומי הטיפול השונים.

גם במרפאות מכבי טבעי טופלו מחלימי קורונה רבים. בסקר שנערך בקרב המטופלים נמצא כי התלונות הנפוצות היו עייפות קשה, כאבי שרירים, ירידה בריכוז, קשיי שינה, ירידה בכושר הגופני וקושי בביצוע מטלות היומיום.

גם הרפואה המשלימה יכולה לסייע רבות למחלימים מקורונה, ולעיתים דווקא במתן מענה לתלונות שהרפואה הקונבנציונלית אינה יכולה לסייע בהן. השערה זאת אף נתמכה במספר מחקרים שפורסמו בשנה האחרונה.

מרבית המחלימים שהגיעו למרפאות מכבי טבעי טופלו בדיקור, רפלקסולוגיה, נטורופתיה או טווינא. לאחר כארבעה טיפולים, נרשם שיפור של כ-50% בממוצע בתסמינים שבגללם הגיעו לטיפול.

קבעו עכשיו תור לטיפולים במכבי טבעי >>

אילו טיפולים ברפואה משלימה יכולים לסייע בהפחתת תסמינים שלאחר קורונה?

רפואה סינית
כבר ב-220 לספירה תיאר רופא סיני בשם Zhang Zhongjing גישה לטיפול בתסמינים מתמשכים של מגפות. תאוריה זו משמשת עד היום בסיס לטיפול במצבי מחלה כרוניים המופיעים לאחר מחלות ויראליות כמו תסמונת העייפות הכרונית (Chronic Fatigue Syndrome), המופיעה אחרי מחלת הנשיקה ופיברומיאלגיה. לפי מחקרים מהשנה האחרונה, הרפואה הסינית יכולה לסייע בתסמיני Long Covid, כגון אובדן חוש הטעם והריח, עייפות וחולשה ממושכת, דיכאון וחרדה, שיעול ממושך וקשיי שינה. נמצאו עדויות ליעילותה של הרפואה הסינית גם בטיפול בכאבים כרוניים, בחוסר תיאבון, בכאבי בטן, בכאבי ראש ובקוצר נשימה.

נטורופתיה
נטורופתיה היא שיטת טיפול המשלבת מספר גישות שהתפתחו לאורך השנים בכמה מקומות בעולם, בעיקר בארצות הברית ובגרמניה. אמצעי הטיפול העיקריים הם צמחי מרפא, תוספי מזון, הנחיות תזונה והמלצות לאורח חיים בריא.

מחקרים מראים כי תזונה נוגדת דלקת, הכוללת צריכה מוגברת של ירקות, פירות, קטניות, דגים, אגוזים, זרעים ודגנים מלאים, במקביל להפחתת הצריכה של מזון מעובד, מסייעת לסובלים מדיכאון והפרעות חשיבה ומשפרת את תפקוד הריאות. שימוש בשמנים אתריים ובצמחי מרפא כמו קורדיספס ואסטרגלוס תורמים לחיזוק מערכת החיסון והריאות ולכושר הגופני. לפי מחקרים אחרים, אורח חיים בריא, טיולים בטבע ואפילו חשיפה רבה לצבע ירוק מזרזים את ההחלמה ממצבי מחלה.

אוסטאופתיה
אוסטאופתיה היא שיטת מגע שאינה מתמקדת באיבר הכאוב אלא מתייחסת לקשרים בין מערכות הגוף השונות, בהן מערכת השרירים, האיברים והעצמות. דיווחים ממגפת השפעת הספרדית בתחילת המאה העשרים הראו כי שיעורי התמותה ירדו מ-30% ל-10% בקרב חולים שטופלו באוסטאופתיה. מחקרים שפורסמו בשנה האחרונה מצאו כי האוסטאופתיה יעילה בשיפור התפקוד הנשימתי אצל מחלימי קורונה.

ביופידבק ומיינדפולנס
מחקרים מלמדים כי שיטות טיפול אלו, הנעזרות בתרגולי נשימות, דמיון מודרך ודרכים נוספות להרפיית מתחים, מסייעות בהפחתת תגובת סטרס, הגברת תחושת רגיעה, הפחתת תגובות דלקתיות של הרקמות ואפילו הגברת הפרשת אינסולין.
גם שיטות טיפול נוספות מתוך הרפואה המשלימה, כמו טיפולי מגע, הומאופתיה ורפלקסולוגיה, עשויות לסייע למחלימים מקורונה ולהקל עליהם.
אם אתם סובלים מתסמיני פוסט קורונה, אנו ממליצים לכם לפנות אלינו ולהיעזר בטיפולי הרפואה המשלימה.

קבעו עכשיו תור לטיפולים במכבי טבעי >>

בהכנת הכתבה נעזרנו בד"ר גלי שטופמן, מנהלת אגף רפואה, מכבי טבעי