על עצמאות, חומוס ומה שבניהם

כמו בכל מערכת יחסים, קיים מאזן כוחות גם במערכת היחסים שלנו עם האוכל שאנחנו אוכלים אז האם אנחנו עצמאיים בבחירות התזונתיות שאנחנו עושים? או שמא האוכל הוא שמנהל אותנו?

במיוחד בימים האלה שבהם אנחנו נמצאים זמן רב בבית כדאי שנשים לב למערכת היחסים שלנו עם האוכל. מיכל סוקמן, דיאטנית מכון סוכרת במכבי שירותי בריאות, מציעה לנו להיות קשובים לעצמנו

"בא לי" זה לא בהכרח "טוב לי"
אחרי שחגגנו עצמאות זו הזדמנות טובה לבחון עד כמה אנחנו באמת חופשיים. מכירים את הדיאלוג הסמוי שמתנהל בנינו לבין עצמנו הרבה פעמים לפני האכילה, הדיאלוג הזה של "איך בא לי לאכול את ה… אני לא עומד בפיתוי" או "מזמן לא נגעתי ב… פעם ב.. לא נורא" או "אני לא אוכל כי יש לי אירוע בערב ויהיה מלא אוכל טוב" ועוד ועוד… ברגעים האלה קיימת בחירה, ובאופן פרדוקסלי הבחירה בלאכול "מה שבא לי" היא הרבה פעמים לא בחירה חופשית, אלא הרגלים שמנהלים אותנו ולמעשה נפילה בקסמו של האוכל.

הבחירה ב"בא לי" אינה בהכרח בחירה במה שטוב לנו, פעמים רבות זו בחירה שנובעת מתוך קושי לדחות סיפוקים ולעמוד בפיתוי. זה לגמרי בסדר אם לפעמים אנחנו בוחרים "לפנק" את עצמנו, השאלה היא באיזו תדירות ועד כמה אנחנו מודעים למחיר שנשלם. כשאנחנו בוחרים לאפשר לעצמנו "להתפנק" עלינו לבדוק אם זה באמת פינוק, כי אם אחר כך נרגיש לא טוב עם עצמנו, בגלל שאכלנו יותר מדי, או בגלל שלא עמדנו ביעדים של עצמנו, במקום פינוק אנו עלולים לחוות אכזבה ותחושה של פגיעה בערך העצמי שלנו, מה שעשוי לפגוע בהמשך התהליך הבריא שהתחלנו ולרפות את ידינו.

להקשיב לעצמנו
קיים גבול דק בין בחירה חופשית באוכל לבין מצב בו האוכל מנהל אותנו, הדרך לשמור על הגבול הזה היא להיות קשובים לעצמנו ולבדוק אם אנחנו שלמים עם ההחלטה, גם אם היא לא אינסטינקטיבית. כאשר הבחירה שלנו נגמרת בחרטה זה אומר שהיינו שבויים בקסמו של האוכל.
כמו תמיד בחיים, לא הכל שחור או לבן. אם בחרנו לאכול יותר ממה שדרוש לנו, וממזון שלא בהכרח בריא (וכן יש גם מזון לנשמה), הדגש כאן הוא על החוויה, ההנאה והנינוחות גם לאחר האכילה, וחשוב גם לאפשר גמישות והתאמה לאירועים ויציאה מהשגרה.

אני מזמינה אתכם לאכול מתוך בחירה חופשית וליהנות מחדוות האכילה, מכל ביס. להפחית את המקרים בהם האוכל בוחר אתכם ולהיות אתם אלה שבוחרים ומנהלים את האוכל. ואם אתם מרגישים שאתם מתקשים בכך, וגולשים לאכילה רגשית שבה האוכל ממלא תפקיד בוויסות והרגעת הרגשות, מומלץ לפנות לדיאטנית לצורך קבלת הכוונה אישית ועזרה.

בוחרים בחומוס: מתכון בריא וטעים לממרח האהוב
לא נסיים בלי *מתכון, והפעם, חומוס – זוהי דוגמה לבחירה טובה, מדובר בקטנית עשירה בחלבון ובסיבית תזונתיים התורמת לתחושת שובע, לייצוב רמת הסוכר בדם ולהורדת רמת הכולסטרול, והיא גם משלנו, שייכת לתזונה הים תיכונית. אפשר לקנות חומוס מוכן שעשוי להכיל חומרים משמרים וכמויות גבוהות של שומן, או לבחור בלהכין בבית, זה אמנם דורש מעט הכנה מראש, אבל אין מקום להשוואה בין ההרגשה של לאכול חומוס ביתי טרי, לבין אכילת חומוס מוכן. אם בכל זאת החלטתם לקנות, הקפידו לקרוא את התוויות ולבחור בחומוס שלא מכיל חומרים משמרים ושאחוזי השומן שבו הם הנמוכים יותר. בחירה זה שם המשחק.

אז מה צריך?
2 כוסות גרגרי חומוס
1/3 כוס טחינה
1/3 כוס מים
3 שיני שום
מיץ מלימון שלם
מלח
1/2 כפית כמון טרי כתוש
אפשר להוסיף כפית דבש

מה עושים?
1. משרים את גרגרי החומוס במים למשך לילה
2. מבשלים את גרגרי החומוס עד להתרככות
3. מכניסים את כל המצרכים לבלנדר וטוחנים עד לקבלת המרקם הרצוי

החומוס נשמר במקרר כ- 4-3 ימים

שימו לב, כיוון שהמתכון לא מכיל חומרים משמרים, לא מומלץ להכין כמות גדולה

לימים של בחירה חופשית, בריאות וחזרה לשגרה

לזימון תור טלפוני לדיאטנית היכנסו >>

*המתכון באדיבות ריטה שאוליאן, דיאטנית קלינית ומטפלת ברפואה סינית ובאיזון רגשי, מכבי שירותי בריאות