על סטרס ועל סוכרת

מתברר שאירועים חריגים עלולים להיות הגורם לסוכרת או הקטליזטור להתפרצות המחלה בשלב מוקדם יותר. מדוע זה קורה? ואיך אפשר למנוע זאת?

לסוכרת יש גורם גנטי מולד שאינו בשליטתנו. עם זאת, ידוע כי גורמים סביבתיים כמו קיום אורח חיים לא בריא, משקל יתר ופעילות גופנית לא מספקת תורמים להתפרצות המחלה.

על פי נתוני האגודה הישראלית לסוכרת, בשנים האחרונות נוסף לגורם הסביבתי משתנה אחר: אירועים חריגים עלולים להיות הגורם לסוכרת או הקטליזטור להתפרצות המחלה בשלב מוקדם יותר. עם הקטגוריה "אירועים חריגים" אפשר למנות מקרים של לחץ נפשי או גופני, סטרס ועומס יתר על הגוף.

ממחקרים עולה כי יש קשר ישיר בין ההורמון אינסולין להורמוני הסטרס המופרשים בעתות מצוקה ומתח. במצב רגיל ההורמון אינסולין הוא שמוריד את רמות הגלוקוז בדם. מנגד, הפרשתם של הורמוני הסטרס מעלה את רמת הגלוקוז, פעולה המנוגדת לפעילות האינסולין, האחראי לוויסות רמות הסוכר בדם. במצב של סטרס חלה ירידה משמעותית בפעולת האינסולין, המביאה לכך שרמות הסוכר בדם עולות.

אצל אנשים בריאים פעולה כזו אינה אמורה להפר את איזון רמת הסוכר בדם, אך אנשים בעלי נטייה גנטית לסוכרת, סבילות נמוכה לגלוקוז או סוכרת סמויה (סוכרת גבולית) חשופים יותר לפתח במצב זה סוכרת.

סוכרת סמויה או גבולית היא מצב שבו לאדם יש יכולת תקינה לייצור אינסולין בשגרה, לצד מגבלה לייצר כמות גדולה ומהירה של אינסולין. לכן במקרה זה בדיקת סוכרת רגילה לא תגלה ערכים יוצאי דופן ברמת הסוכר שבדם.

על פי הסטטיסטיקה, כשליש מחולי הסוכרת הסמויה יהפכו להיות סוכרתיים בטווח של עד עשר שנים, שליש יישאר באותו המצב ושליש יבריא ממנה. בדיקה לגילוי סוכרת סמויה היא בדיקת העמסת סוכר, שבה הנבדק צריך לשתות מים שהומסו בהם 75–100 גרם סוכר. בבדיקת העמסת הסוכר נבדקות רמות הגלוקוזה בדם לאחר שתיית מי הסוכר בזמנים שונים, לפי סטנדרט בין-לאומי. הגורמים החשובים המשפיעים על הפיכת מצב סוכרת סמויה לגלויה הם גיל, משקל עודף ודחק נפשי או גופני (סטרס).

 אז מה לעשות?

מומלץ לשמור על אורח חיים בריא, על תזונה בריאה ועל משקל תקין, המקטינים את הסיכוי להתפרצותה של הסוכרת. מעבר לכך, מומלץ לעבור בדיקת העמסת סוכר על מנת לבדוק את סבילות הגוף שלכם לעודף גלוקוז. דבר שלישי וחשוב לא פחות – להוריד את רמת הלחץ הנפשי והגופני בבית ובעבודה. החשש מפני סוכרת עשוי לעודד אותנו לקחת נשימה ארוכה – ולהירגע…