מדריך למחלות של פעוטות וילדים קטנים

יד אם אוחזת מד חום תוך קריאת הטמפרטורה על רקע ילד השוכב במיטה

ה"גיל הרך" כשמו כן הוא, הפעוטות הרכים פגיעים וחשופים יותר למחלות. כל עונה ומעבר עונה מביאים עמם תופעות אחרות, אך האם כל מצב מחייב ביקור אצל הרופא? איך מתמודדים? והאם יש דרכי מניעה? פנינו אל פרופ' יעקב קוינט, מנהל תחום רפואת ילדים במכבי שירותי בריאות, בכדי לקבל מענה לכל אותן שאלות מטרידות ולהוריד את מפלס הלחץ

מהן המחלות השכיחות בקרב פעוטות?

"שיעול, דלקת אוזניים, נזלת ודלקת ריאות,  הן מחלות שכיחות ביותר בקרב פעוטות ואופייניות בעיקר לתקופת החורף", מתאר פרופ' קוינט. מחלות אלו נגרמות ע"י וירוסים שאינם מגיבים לטיפול אנטיביוטי, כמו גם שפעת.
"שלשולים ומחלות מעיים מאפיינים יותר את תקופת הקיץ. בתקופה זו האוכל הופך לעניין רגיש ביותר, ככל שמזון נמצא זמן רב יותר מחוץ למקרר הוא מועד יותר לפתח חיידקים העלולים לגרום לשלשולים ולתופעות מעיים שונות", מסביר פרופ' קוינט ומוסיף "התוצאה בשני המקרים דומה ובפועל הילד עלול לסבול משלשולים, הקאות ומכאבי בטן".
הקיץ מביא עמו תופעות נוספות, חרקים ומזיקים שונים אשר עלולים לעקוץ את הפעוטות, "עקיצה עלולה לגרום לזיהום משני בעור המתבטאת בנפיחות ובאודם הדורשים טיפול אנטיביוטי מקומי או כללי".

כיצד נדע להבחין בין מחלה הנגרמת ע"י וירוס לבין מחלה חיידקית המצריכה טיפול אנטיביוטי?

"כשמדובר במחלות חורף, לרוב לא מדובר בחיידק" מסביר פרופ' קוינט. "סימנים קלאסיים של הזיהום הוויראלי מתבטאים לרוב בנזלת או בשיעול עם או בלי חום. שפעת, מתבטאת בעיקר בחום מאוד גבוה ופחות בנזלת ובשיעול, ולרוב נמשכת בין 7-5 ימים"  ומוסיף, "בד"כ כשמדובר בוירוס, השלשול יהיה מימי ולא ילווה בחום. במקרה של זיהום חיידקי, הוא ילווה בחום ולעיתים גם בריר או בצואה דמית – וזה למעשה מה שמכונה 'דיזנטריה'. במקרה של הקאות בלבד, יתכן שמדובר בהרעלת מזון, הנובעת מהימצאות רעלן החיידק באוכל ולא מהחיידק עצמו. במקרה כזה, לרוב לא מדובר בתופעה מדבקת, אם כי קשה לאבחן את המצב לעיתים, ולכן לא כדאי לסמוך על כך ולנסות למנוע הדבקה, כמו כן, תפקידו של רופא הילדים הוא לאתר את אותם ילדים הסובלים מזיהום חיידקי שעלול להסתבך".

איך לטפל במחלות חורף של פעוטות?

על-פי דבריו של פרופ' קוינט, כאשר מדובר במחלות האופייניות יותר לחורף, כל עוד הילד חש בטוב, אוכל וישן טוב, אין חובה להיבדק. לעומת זאת, כאשר הילד סובל מחום גבוה (מעל 39 מעלות), מומלץ לגשת לרופא בכדי לוודא שלא מדובר בזיהום המחייב טיפול. "גם כאשר מדובר בתינוקות מתחת לגיל 3 חודשים", מוסיף פרופ' קוינט, "חובה להיבדק גם כאשר מופיעים סימנים בודדים בלבד כגון נזלת ושיעול, שכן עד גיל 3 חודשים מערכת החיסון שלהם רגישה ואינה יכולה להתמודד עם כל וירוס או חיידק".

ומה בנוגע למחלות האופייניות לקיץ?

"הסכנה החמורה ביותר במצב של שלשול היא מצב של התייבשות. הפעוט מאבד נוזלים רבים והוא חייב להשיב אותם לגוף. חשוב ביותר לשים לב לסימני התייבשות הכוללים: אי מתן שתן מעל ל-8 שעות, לשון יבשה, עין נטולת דמעות בעת בכי, ילד חיוור מהרגיל או אפאטי. כדי למנוע את התופעות הללו, חשוב לגרום לילד לשתות ואם אינו נענה לבקשה, יש לגשת מיד למוקד חירום או למיון על מנת לספק את הנוזלים בצורת עירוי".

מה ניתן לעשות כדי להימנע מכל התופעות הללו?

ראשית, מומלץ לגשת עם הילד להתחסן. חיסון השפעת ניתן לתינוקות ולפעוטות מעל לגיל חצי שנה. "אם הילד מתחת לגיל זה, מומלץ להורים ולאחים בסביבתו הקרובה להתחסן בעצמם כדי לצמצם את האפשרות שיחלו וידביקו אותו".
בנוסף, פרופ' קוינט ממליץ להקפיד על אוורור החדרים בבית וכן על היגיינה ורחיצת ידיים, בייחוד לאחר החלפת טיטול או ביקור בשירותים.
כמו כן, מומלץ להימנע ממגע או שהות באזורים בהם יש מזיקים ולעשות שימוש בתכשירים נוגדי יתושים.