מה עושים כשהילד סובל מעודף משקל?

ילדה מכסה את עיניה עם טבעות פלפל אדום ומסביבה ירקות

אחד מכל ארבעה ילדים בישראל סובל מעודף משקל, שמביא לבעיות בריאותיות, חברתיות ותפקודיות. להורים קשה ומתסכל לראות את הילדים סובלים, אבל הם לא מצליחים לבחור דרך פעולה נכונה כדי לעזור להם לשנות הרגלים. אז מאיפה מתחילים? דיאטניות מכבי "אקטיבי" הכינו כמה טיפים חשובים בנושא

להתחיל בשניים עד שלושה שינויים

כמה צעדים פשוטים עשויים לסייע להורים להתמודד עם המצב בהצלחה. חשוב שההורים יבינו שהאתגר האמיתי הוא שינוי אורח החיים של המשפחה כולה ולא רק של הילד המתמודד עם עודף המשקל. כיוון ששינוי אורח חיים כמו שינויים אחרים, עשוי לאתגר, מומלץ לבחור בשניים עד שלושה יעדים בהם יתבצע השינוי. יש לבחור בשינויים שיש להם סיכויי הצלחה גבוהים, כי כשחווים הצלחה יש יותר מוטיבציה להמשיך בשינוי.
כמו כן, יש להימנע משקילת ילדים כאמצעי מעקב, ממתן מחמאות או הערות הקשורות למראה הגוף שלהם. בנוסף, רצוי שההורים ימנעו משקילה עצמית ליד ילדיהם או מתן הערות בנוגע למראה גופם. יש להתייחס רק לכוח הרצון של הילדים, לבריאותם ולהתקדמותם בתהליך השינוי. מומלץ שלא להחסיר בצורה קיצונית שום מאכל מהתפריט המשפחתי. זכרו שכל דבר מותר בכמות קטנה, פעם בכמה שבועות.

כללי הזהב למניעת השמנה בילדים

יסודה של כל הצלחה היא האמונה ביכולות שלכם ושל ילדכם לעשות שינוי. עודדו וחזקו את הילד בכל הצלחה, קטנה כגדולה.

1. אכלו ארוחות משפחתיות מסודרות. חשוב שאלו תיערכנה ללא טלוויזיה, מחשב או מסכים אחרים ובאווירה נעימה. ארוחות משפחתיות מאפשרות לילדים ללמוד מההורים לגוון את המזונות הנאכלים, לחוות אכילה נכונה וליהנות מזמן משפחתי איכותי. כדאי להקפיד שהארוחות יכללו מספר מאכלים שהילדים אוהבים ואליהם יצטרפו מאכלים וטעמים חדשים. ילדים רבים אינם נמשכים לירקות שונים ולכן יש לתת להם את הירקות שהם אוהבים ולהציע להם בכל פעם ירק חדש נוסף, או צורת הכנה חדשה של ירק מוכר.

2. עשו שימוש בצלחות קטנות ובמנות קטנות. אכילה מצלחות קטנות עשויה לסייע בהפחתת הכמויות הנלקחות כל פעם לצלחת ונאכלות. זו דרך טובה להגיע לכמות האוכל המתאימה.

3. בדרך כלל אין צורך להגביל את כמות הפירות הנאכלת על ידי הילדים. הפירות מספקים אנרגיה זמינה בנוסף לוויטמינים ומינרלים החיוניים לפעילותו התקינה של הגוף, והם כוללים סיבים תזונתיים המסייעים לחילוף חומרים תקין. כדאי שבבית יהיו בכל פעם שניים עד שלושה סוגי פירות בלבד.

4. ארוחת הבוקר חשובה לצורך אספקת אנרגיה הדרושה לתחילת הפעילות היומית, ולתפקוד הורמונאלי ותפיסתי תקין. הארוחה יכולה להיות קטנה ואפילו לכלול רק פרי או כוס חלב. ארוחת הבוקר עשויה לסייע לוויסות הארוחות הבאות ולהפחית את הסיכון להשמנה.

5. הימנעו מהחבאת מזון במקפיא או במקומות נסתרים במזווה. מומלץ שלא להחזיק במקפיא מזונות מעובדים ושמנים כמו בורקסים ופיצות. כאשר הם זמינים, עולה הסיכוי שנאכל מהם ושנציע אותם לבני המשפחה.

6. שתו רק מים. השאירו שתייה מתוקה לאירועים מיוחדים המזדמנים מדי פעם. המים נחוצים לפעילות התקינה של הגוף וגופנו לא תמיד מאותת לנו בזמן על צורך בנוזלים. חשוב שכל בני המשפחה ובראשם ההורים, יקפידו על שתיית מים כמשקה בלעדי והימנעו ממצב בו אחד מבני המשפחה שומר לעצמו משקה קל בבית, בבחינת נאה דורש – נאה מקיים.

7. לארוחת הביניים מומלץ להציע לילדים פירות טריים, סלט פירות, קרטיב על בסיס פרי, קרקרים מקמח מלא עם ממרח בריא או מאפין מקמח מלא עם פירות ועוד. במשפחות בהן נהוגה אכילת ממתקים וחטיפים, כדאי להגביל אכילתם ולהציע לילדים 'בנק ממתקים' שבועי שמגדיר את הכמות שאותה הם יכולים לאכול. ניתן לתת לכל ילד קופסא קטנה ומקושטת עם כמות ממתקים המספיקה ל- 3 ימים או לשבוע והילד יצטרך לנהל לבד את בנק הממתקים שלו.

8. בצעו פעילות ספורטיבית משפחתית. ספורט חשוב לבריאות ולשיפור חילוף החומרים בגוף. מומלץ לבצע פעילות ספורטיבית ארבע פעמים בשבוע, בכל גיל ובכל מצב גופני, תוך התאמת הפעילות ליכולת. כיוון שילדים יעדיפו לבצע פעילות ספורטיבית כחלק מפעילות משפחתית ומשחק, כדאי למצוא רעיונות משותפים ומהנים דוגמת משחק מחבואים, קפיצה על חבל, כדורגל וריקוד בבית. הפעילות חייבת להיות מהנה ולא קשה מידי, כדי שתעודד את הילד להתמיד בה.

9. שעות רבות של משחקי מחשב או צפייה בטלוויזיה מגבירות את הסיכון להשמנה. מעבר לעובדה שהילדים אינם חשים את משך הזמן שהם יושבים ולעתים גם אוכלים מול המסך, הרי שאורח חיים זה יוצר התניות התנהגותיות שתשפענה על חייהם כבוגרים. הצפייה בטלוויזיה גם גורמת להם להיחשף לפרסומות המעודדות אכילה של מזונות לא בריאים, ולכן חשוב להגביל את זמן המסך לשעתיים עד שלוש ביום.

שאלות ותשובות על משקל עודף בקרב ילדים

עם לילך פלג, דיאטנית ילדים, מרפאת הפרעות אכילה לפעוטות, המכון להתפתחות הילד

בתי בת ה-8 אומרת לי כל הזמן שהיא רעבה. אני לא יודעת אם לתת לה לאכול בכל פעם או לא. אני גם לא בטוחה אם המשקל שלה תקין לגילה. איך מתמודדים?

ילדים לעתים נוטים להשתמש במושג "אני רעב" כדי ליצור תגובה מיידית אצל ההורים. לעתים מדובר בתחושת רעב אמיתית ולעתים זוהי הדרך שלהם להגיד "אני צריך משהו" מבלי לדעת מה בדיוק הם צריכים. ילד כזה אומר לנו שהוא אינו מסופק. על ההורה לבדוק עם הילד מתי אכל בפעם האחרונה ומה הייתה תכולת הארוחה. במידה ויש ספק לגבי ההתנהלות של הילד וסימני שאלה לגבי מתן הזנה ראויה ומתאימה, כדאי להתייעץ עם דיאטנית ילדים. הדיאטנית תוכל לעשות הערכת מצב תזונתית וגופנית ולתת הדרכה כיצד להבין ולהבדיל בין הצרכים. במידה ותאתר צרכים רגשיים שאינם באים על סיפוקים, היא תוכל להפנות לטיפול רגשי משלים.

בתי בת ה-15 החלה לאחרונה לצמצם את מגוון המאכלים שלה ומסרבת לאכול מוצרים כמו חטיפים, שוקולד ודברי מתיקה. האם היא פשוט מסגלת לעצמה הרגלי אכילה בריאים או שעליי להיות מודאגת?

כשנערה מתבגרת מתחילה לעשות סלקציה מסוג זה במזונות שהיא צורכת, כדאי לשוחח איתה על כך ולהבין את הסיבות. האם היא רוצה לצמצם כדי לרדת במשקל, האם היא בוחרת מוצרים אחרים יותר בריאים כתחליף, האם היא נגררת אחרי מישהו אחר שעושה זאת בכיתה/בבית או סיבה אחרת. יש לשים לב האם צמצמה כמויות גם מהמזונות הבסיסיים (לחם, בשר, מוצרי חלב). הורדת מוצרים עתירי שומן וסוכר מהתפריט היומי, אמורה להדליק נורה אדומה. גיל ההתבגרות הוא גיל מבלבל ויש קושי לקבל את השינויים החלים בגוף. הפרעות אכילה שכיחות בגיל זה ולכן יש לפקוח עין ובמידת הצורך, להתייעץ עם דיאטנית מומחית לטיפול בבני נוער. הדיאטנית תבצע הערכה תזונתית ותתן הדרכה וחוות דעת על השינויים שנעשו.

אני ובעלי בעודף משקל ולכן התחלנו לעשות דיאטה. הכנסנו לבית מוצרי דיאט (מעדני חלב, ברנפלקס, לחם קל וגבינות דלות שומן) והילדים בני 5, 9 ו-13 החלו להתעניין ולצרוך אותם גם. האם זה מומלץ עבורם?

הילדים התלהבו מפני שראו במקרר מוצרים חדשים. במקרה הזה, המוצרים הם דיאטטיים ולכן אינם מומלצים לילדים. חשוב להרגיל את הילדים לצרוך מזון טבעי ו"רגיל" ולהגביל את הכמות לפי דרגת הרעב והשובע ולא בגלל הערך הקלורי או אחוז השומן שבמוצר. מוצרי דיאט מכילים לרב ממתיקים מלאכותיים שאינם מומלצים לצריכה בקרב ילדים ובעקר מיותרים לצריכה ובהחלט רצוי שגם ההורים שמהווים מודל לחיקוי, ישקלו בשנית שימוש במוצרים אלה. חשיפה למזון חדש מומלצת תמיד, אך כדאי שיהיה בעל ערך תזונתי גבוה ויעודד יחס חיובי כלפי אכילתו (בניגוד לדעה על מוצרי דיאט שלכאורה חיוניים לירידה במשקל אך בפועל הדבר אינו הכרחי).

טיפול בעודף משקל בילדים במכבי

  • מכבי מציעה סדנה רב מערכתית לילדים עם עודף משקל והוריהם – "מכבי אקטיבי".
  • במסגרת הסדנה ניתן טיפול רב מערכתי המתייחס לכל ההיבטים הנוגעים להשמנה, לרבות תזונה ופעילות גופנית והיבטים רגשיים ומשפחתיים.
  • הסדנאות משלבות טיפול פרטני וטיפול קבוצתי ומתחלקות לשתי קבוצות גיל: גילאי 6-13 ומתבגרים בגילאי 13-16.
  • הטיפול ניתן על ידי צוות מקצועי הכולל: רופא/ת ילדים, דיאטן/ית ילדים, עובד/ת סוציאלי/ת, פיזיותרפיסט/ית ומדריך/ת כושר גופני.

להרשמה ולמידע נוסף על סדנאות מכבי אקטיבי >>

המידע המקצועי בכתבה באדיבות דיאטניות "מכבי אקטיבי": בתיה שהרבני, מיכל רוזנברג, דפנה שטרן ורותי מיכאליס-גרינולד.