גם לפני הלידה: כל מה שחשוב לדעת על הנקה

להנקה וחלב אם תרומה ייחודית לגדילה, לבריאות ולהתפתחות התינוק והילד. עידוד, תמיכה ושמירה על ההנקה הם עניין של בריאות הציבור. במכבי מעניקים לכן מעטפת של שירותי הנקה ותמיכה שתסייע לכן להצליח

הנקה

צפו בוובינר שנערך לאחרונה עם יקטרינה רבינוביץ, יועצת הנקה מוסמכת במכבי שירותי בריאות, בו היא מסבירה על חשיבות ההנקה

אימהות אחרי לידה חוות שינויים רבים ולעיתים תכופות נזקקות לתמיכה ועזרה הן ברכישת מיומנויות חדשות כמו הנקה וטיפול בתינוק והן בצורך לתפקד במצב החדש.

ריכזנו עבורך מספר עובדות על חשיבות ההנקה ותרומתה, ובמי תוכלי להיעזר על מנת להיערך ולבסס את התהליך כבר מהשלבים הראשונים לאחר הלידה:

1. משרד הבריאות ממליץ על ההנקה כהזנה הבלעדית לתינוק למשך ששת החודשים הראשונים לחייו ובהמשך, הנקה עם תוספות מזון משלים עד גיל שנה ויותר. ארגון הבריאות העולמי ממליץ על המשך הנקה עד גיל שנתיים לפחות וכל עוד מתאים לאם ולפעוט.
2. מומלץ להתחיל הנקה בשעה ראשונה אחרי לידה. החלב הראשוני המכונה קולסטרום נוצר בהריון ובימים הראשונים לאחר הלידה. הקולסטרום סמיך יותר מחלב רגיל ועשיר בנוגדנים ותאי מערכת החיסון המגנים על התינוק בפני זיהומים. חלב האם עשיר בחומרים רבים, להם השפעה מטיבה על מערכת החיסון.
3. ההנקה תורמת לבריאות האם בכך שמורידה סיכון לחלות בסרטן השד, סרטן שחלות, סכרת ואפילו דיכאון אחרי לידה.
4. ייצור חלב אם מושפע מהנקות תכופות או שאיבות חלב.
5. כאשר האם חולה, ניתן להמשיך הנקה תוך הקפדה על כללי היגיינה והנחיות רופא. במחלות מסוימות כגון איידס ושחפת פעילה הנקה אינה מומלצת כדי למנוע הדבקה של תינוק. בכל מצב של מחלה חשוב להתייעץ עם רופא.
6. מיומנות הנקה היא נרכשת ולעיתים מלווה באתגרים. נשים זקוקות לתמיכה ותהליך של למידה וכדאי להתחיל להיערך לכך לקראת הלידה, כחלק מקורס הכנה ללידה ובמרפאות הנקה על ידי יועצות הנקה מוסמכות. חשוב לפנות לעזרה של יועצת הנקה גם בבית חולים וגם בחזרה הביתה במסגרת טיפת חלב או מרפאה. עזרה מקצועית ותמיכה יעודדו להמשיך ולבסס הנקה לאם ולתינוק.
7. בחזרתך למסגרת עבודה או לימודים, ניתן להמשיך הנקה ולשקול מתן חלב שאוב על ידי מטפלים אחרים. לדוגמה: עבודה או לימודים מהבית, מציאת מטפלת/גן בסמוך למקום העבודה, יום עבודה מקוצר, חדר ומקרר לשאיבת חלב ועוד.
8. ההנקה אינה מגינה בפני כל המחלות ולכן חשוב להקפיד להגיע ולחסן את תינוקך על פי תוכנית חיסוני השגרה לילדים של משרד הבריאות. בנוסף חיסון כנגד מנינגוקוק הניתן לרכישה בהשתתפות עצמית וחיסון כנגד RSV הניתן לפגים.

במכבי מעניקים לכן מעטפת של שירותי הנקה ותמיכה שתסייע לכן להצליח

כדי לתת לך מענה זמין ומקצועי מכבי מפעילה שירותי ייעוץ הנקה בפריסה ארצית. חשוב לפנות לייעוץ והדרכה בכל שלב בהנקה החל מימים ראשוניים אחרי לידה, תקופת התבססות, שלב טעימות מזון משלים, מעבר למזונות משלימים, גם למשלבים עם פורמולה, חזרה לעבודה, שאיבת חלב, המשך הנקת פעוט מגיל שנה והלאה.

שירות הנקה ניתן על ידיד אחיות יועצות הנקה מוסמכות וכולל: הכנה להנקה במרפאת הנקה/מוקד הנקה מקוון/כחלק מסדנאות הכנה ללידה והורות.במהלך ההיריון, ייעוץ הנקה במרפאת הנקה לאחר לידה, ייעוץ הנקה טלפוני מקוון בחיוג למספר 3555*, ביקור בית על ידי יועצת הנקה (תלוי בסוג הביטוח) והדרכה בטיפות חלב.

לכל הזכויות בנושא הנקה >>

https://www.maccabi4u.co.il/10324-he/Maccabi.aspx?TabId=10325_22206

הנקה נעימה ומוצלחת!

הכתבה נכתבה בשיתוף ג'ני אגסי, אחות מיילדת וממונה על תחום בריאות האישה, מערך הסיעוד

למידע נוסף היכנסי >>