עד דלא ידע: מיתוסים ועובדות על אלכוהול לכבוד הפורים

צעירים עם מסכות וקוקטיילים

עודכן ביום 9.3.2020

לשמוח בפורים זו מצווה. רבים משלבים את השמחה בשתיית אלכוהול רבה כמיטב המסורת מהמגילה של שתייה "עד דלא ידע". לכבוד החג, אספנו לכם 6 דעות רווחות על שתיית אלכוהול שחלקן עומדות בגדר מיתוס מוחלט

  • שתיית בירה גורמת ל"כרס בירה" – לא נכון. בירה לא גורמת לכרס, אך הקלוריות אשר נמצאות בבירה או באלכוהול יכולות לגרום לעלייה במשקל ואף להשמנה. חשוב לדעת שבאלכוהול 7 קלוריות לגרם. מנת אלכוהול שווה לכוס בירה 5% = 350 מ"ל / כוס בירה עם 7% אלכוהול = 250 מ"ל / כוס יין עם 12% אלכוהול = 150 מ"ל / כוסית שתייה חריפה כגון וודקה או וויסקי עם 40% אלכוהול = 44 מ"ל.
  • בהריון מותר לשתות קצת אלכוהול – לא נכון. לפי הנחיות משרד הבריאות, אסור לשתות כל סוג של אלכוהול בזמן ההיריון. אלכוהול עובר בחופשיות את השליה ויכול לפגוע פגיעות חמורות בעובר. פגיעות גופניות, מוחיות והתפתחותיות, ועלול להוביל לבעיות קשב וריכוז, זיכרון והתנהגות.
  • אלכוהול מחמם את הגוף – לא נכון. אלכוהול גורם להרחבת כלי הדם, מה שנותן תחושה רגעית של חום, אך בטווח הרחוק זה מוביל לאיבוד חום, מכאן שלא מומלץ לשתות אלכוהול כדי להתחמם.
  • אם אוכלים ארוחה טובה לפני ששותים, לא משתכרים – לא נכון. אמנם אלכוהול נספג מראש בקיבה, וכאשר שותים אותו על קיבה מלאה לוקח לו רב יותר להיספג ולהגיע למוח, אך בסופו של דבר כל האלכוהול ייספג ויוביל לאותה השפעת שיכרות.
  • אלכוהול גורם לאיבוד נוזליםנכון. לאלכוהול יש אפקט משתן ולכן הגוף מאבד נוזלים ומתייבש. מומלץ להגביר שתיית מים במקביל לשתיית אלכוהול.
  • שתיית אלכוהול כגון יין אדום טובה לבריאותנכון אך במידה. מחקרים מראים שלשתיית יין אדום או לבן ישנה השפעה טובה על בריאותנו, אך זאת כמובן בתנאי ששומרים על כמות מתונה של עד מנת אלכוהול ליום לאישה, ועד שתי מנות אלכוהול לגבר (ראה פירוט מנות אלכוהול בתחילת הכתבה). חשוב לזכור! שתייה מופרזת של אלכוהול, מעבר להשפעת השכרות הרגעית, עשויה לגרום בטווח הרחוק לפגיעה בכבד ולסרטן של מערכת העיכול העליונה כגון פה, גרון, וושט וקיבה.

לסיכום: אלכוהול משמח לבב אנוש, גורם להרגשת שחרור ושמחה, אך יחד עם זאת גם לתחושת אופוריה אשר יכולה לפגוע בכושר ההחלטה והשיפוט ולכן אם שותים לא נוהגים!

חג פורים שמח לכולם!

רונית גלב, דיאטנית קלינית מכבי